Shettissto gått 362 dygn?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Lillc84
  • Startdatum Startdatum
L

Lillc84

Mitt sto betäcktes 15 Juli förra året. Kan de va möjligt att hon är dräktig?
Isf har hon gått 362 dagar idag..

Sv: Shettissto gått 362 dygn?

De finns ston som gått över året, alltså 365 dygn, så det är möjligt.

mellan 320 - 370 räknas ju som inom det normala. Däremot borde det vara synligt på ett sto som har gått så pass länge. Har hon satt juver, släppt bäckenband, stor mage?

Hon har juver, men inte jätte fyllt. Och bäckenbanden har inte släppt. Blir ultra ljud imorgon. Spännande.

Ok, ja idag bli det ultraljud så får vi se=)

Det finns många ston som går över året, och tom upp mot 380 dygn.

Det längsta jag vet en häst som gått och fått en levande fölunge är 445 dygn :D (men DET är såklart extremt ovanligt)

Men som sagt, det bör ju synas. Du får väl se vad veterinären säger, men nåt UL tror jag knappast det är tal om utan rektalundersökning.

Dom kände först sen ul men inget föl va de.

tråkigt besked men skönt att veta och slippa vaka i onödan i alla fall (tro mig jag vet, det är drygt ;))

Men gjorde ni ingen undersökning efter betäckningen i höstas?!

Nytt för mig som bara avlat på c-ponny som minst är att man sällan gör UL på så små ponnyer! Däremot kan man ju ta blobprov för att ta reda åp om de är dräktiga!

Det beror ju på när man gör det... att stoet varit dräktigt är som bekant tyvärr ingen garanti för att det kommer ett föl när det väl är dags. Är man osäker kan man göra ett urinprov själv hemma, eller göra som TS och rektalundersöka.

Nej, det är det för visso inte men nog vill man veta om det tagit sig. Jag har inte avlat på ponny, men antog att kollade upp det lika noga. Jag tycker det skulle vara jobbigt att gå nästan ett år och undra.

Det beror ju på när man gör det... att stoet varit dräktigt är som bekant tyvärr ingen garanti för att det kommer ett föl när det väl är dags. Är man osäker kan man göra ett urinprov själv hemma, eller göra som TS och rektalundersöka.

Fast just shettisar brukar man ju vara restriktiva med att både ULa och rektalisera, pga storleken och risken. Så jag blev också lite förvånad faktiskt.

TS köpte nyligen stoet o eftersom hon vet att hon betäcktes förra året, stoet var tjockt o halvfyllda juver kollades detta upp.
Allt såg normalt ut, inget föl.
Hon betäcks nu :)

Det beror nog på veterinären. Min kompis shettisar görs det UL på. Men som veterinären säger "det är bara för att jag har så små händer, man får ta det väldigt försiktigt!"

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 272
Senast: Alexandra_W
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 664
Senast: Karro-Lina
·
Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 382
Hundavel & Ras Hej, ny här och skulle vilja höra lite hur olika löp kan vara, jag har en labrador tik som nu löper, inne på dygn 17 nu, tog...
Svar
8
· Visningar
1 081
Senast: Karolina90
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka