SHETTISMAT??

N

nettan77

VAD SKALL EN 9MÅNADERS SHETTIS ÄTA???
HAR PRECIS KÖPT EN. :banana:
 
*hrm* varför köper du en om du inte vet vad den ska äta? :o
fråga säljaren vet ja :D vad den har fått tidigare. tänker du ge den ngt anant, måste du långsamt och succesivt vänja den av med den gammla fodersorten och öka försiktigt med den nya, tills du helt bytt till de fodret du vill ge hästen.
men fri tillgång (lr nästan fri) till hö är att rekommendera enligt mig :D fast som sagt, fråga den du köpt hästen av!
 
jag har hållit på med hästar i 20 år så det där vet jag med succesivt stegring av maten.men är nyfiken av shettisfolk att få reda på hur deras hästar äter!!
 
Ordentligt med mat! Grunden är ett bra hö, högt proteinvärde så du slipper ge så mkt kraftfoder.

Vad innehåller ditt hö?
 
Mina shettisföl brukar få Krafft Breed och hö.
Vilka mängder beror på aktuell höanalys, men det brukar landa runt ½-1 kg Breed/dag + så mkt hö fölet får i sig - vilket tyvärr inte brukar vara så mkt... :crazy:.
 
Har två stycken själv och dom får så mkt hö dom vill ha. Lite havre och betför och den ena får kli. Morötter och mineraler. Men det bästa är ju att du hör med uppfödaren, vad den har gett så att du kan ge ungerfär samma.
 
Det är väl ingen mening att följa uppfödarens foderstat, de har väl ändå inte samma hö???
 
Men om man inte kan fodra med ögat eller om man inte gör en analys och räknar ut en foderstat så får man väl gå efter uppfödarens.
 
hej! jag har inte gjort någon analys än. han har ju inte kommit hem än. men jag skall göra det sen så fort som möjligt.kram
 
Beror ju helt och hållet på ditt hö......

Dom små får ju tyvärr inte i sig så mycket, men låt den ha fri tillgång så kan den äta när den vill.
Våra föl, både stora halvblod och shettis, samt welsh grundas på ett bra hö, men höt vi fick hem förra året hade urdåliga värden, så vi har fått kompletterat med massor av protientillskott såsom lucern, lucernhack, krafft groov och krafft protein
 
Kan man varken fodra efter ögat eller göra analys så foderstaten blir korrekt tycker jag man bör ta hjälp på nära håll av någon som SER hästen och kan göra bedömning utefter hur övriga hästar ser ut. Att gå efter hur uppfödaren fodrade kan bli totalfel!!
 
Javisst det kan bli helt fel, men det är såna risker man får ta om man inte räknar ut en foderstat och analyserar höet. Men om man har en 9 månaders shettis i ett stall med stora halvblod, hur gör man då? :) Så då kanske det är bäst att gå efter vad uppfödaren gett för att sen öka på/minska ner.
 
Jag håller inte med dig alls! Jag skulle alla gånger titta på de övriga hästarna i stallet och utgå från hur de ser ut som vägledning för hur höt är. PROTEINFODER behövs nästan oavsett till en så liten.
 
Okej för att se hur vida höet är men inte för att se hur mkt man ska ge..
 
Eh, jo precis för att få ett hum om hur mycket man ska ge! Min kompis shettis står på fri tillgång på hö och får även ½ kg Krafft Breed och är den finaste shettis jag sett nånsin! Perfekt i hullet och pigg och glad, släpper pälsen tidigt osv. Nu har jag köpt digitalkamera så jag ska ta kort nästa gång jag åker dit så får ni se detta praktexemplar :D
 
Många shettisar får alldeles för lite hö. Mina får 4 kg om dan. Och bäbisarna har ju fri tillgång men dom äter kanske 3-4 kg bara. Vill gärna se. :)
 
Så om jag ger min häst 3kg hö får hon för lite?

Hon blir smällfet bara hon ser en hö tuss.. :crazy:
Och att bära på flera kilos övervikt kan ju inte heller vara så bra?
 
för det första så kommer han inte stå i ett stall med en massa halvblod. det finns en till shettis där o sedan en ardenner.
 
Nu slutar jag bry mej mer,får ju inget vetigt svar av er här..... jag kommer ge honom det uppfödaren ger honom nu,ett tag framöver för att se hur han mår av det. och ja,jag ska göra en höanalys!!! tråden avslutas från mitt håll iallafall,men ni kan ju fortsätta om ni vill träta!! :eek:
 
Vad vill du höra då? Du har fått svar att PROTEIN behövs och du har sett att det är flera som ger Krafft Breed och fri tillgång på hö. Duger inte det?
 

Liknande trådar

Hästvård Har flugtäcke till de stora men shettisarna klarar sig utan. Alla fyra är ganska obrydda kring insekter men bromsen är ju dryg. Har...
Svar
12
· Visningar
582
Senast: Emuliiaa
·
Foder & Strö Ger våra hästar mineral kraft för högpresterande hästar. Brukar ge orginal. Men fanns inte inne i foderbutiken sist.. Två av hästarna...
Svar
3
· Visningar
368
Senast: skiesabove
·
Utrustning Jag tänker främst på frambens senskydd, 'reflexgula" med reflexer. Finns sådana övh i strl Shettis? Har letat och letat men hittar...
Svar
3
· Visningar
212
Senast: WildHorse
·
Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
515
Senast: Kristall10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II
  • Fråga?

Omröstningar

Tillbaka
Upp