SHETTISMAT??

Ursäkta, men var inte svaret från mig vettigt??????????? :mad:

Problemet med shettisar och utfodring är att man har så små mängder foder att bolla med. Och det är svårt även på större föl att få i dem nog med proteiner, så man får verkligen vara noggrann när man fodrar shettisen så den får i sig vad den behöver.
För även shettisar bör ju födas upp seriöst och få tillgång till rätt foderstat - vilket alltför många shettisuppfödare tyvärr missar...
 
Men om man har en 9 månaders shettis i ett stall med stora halvblod, hur gör man då?
Shettisar är också hästar, om du inte visste det... ;)
Med det menar jag att även shettisar ska ha rätt mängd protein/MJ för att växa upp och bli starka friska individer.
Jag har haft shettisföl och halvblodsföl tillsammans i gemensambox, där de ätit kraftfoder ur samma krubbor (samtidigt, bredvid varandra alltså) och de brukar hinna äta ganska exakt just vad de behöver, då den lille har mindre mun...
Det är inget problem att ha shettisar och halvblod tillsammans!
 
Klart att man kan ha dom tillsammans. MEN man kan inte jämföra ett halvblod och en shettis. Det var det som var grejen.
 
Det låter bra. :) Enligt mig då, men alla verkar ju tycka att jag har fel, eller i alla fall vissa.
 
Det kanske passar din shettis. Det är helt olika. Men står hon på halm så klarar hon sig nog på 3 kg hö.
 
VARFÖR kan man inte jämföra hästar med hästar???
Förklara det för mig, är du snäll...

Det går alldeles UTMÄRKT att jämföra halvblod och shettisar, de ska alla ha tillräckligt med mat för att hålla bra hull och orka utföra det arbete man kräver av dem.
 
Men ett halvblod och en shettis behöver inte lika mkt mat. Så är det eller hur? Inte ger du en shettis 10 kg hö och 2 kg, havre 1 kg betfor och ½ kilo krafft turbo, bara ett exempel men det är ju så jag menar.
 
Självklart foder efter storlek, men fortfarande samma krav på korrekta foderstater! Och det är lika individuellt hur mkt mat shettisar behöver som det är fö halvblod.

SÅ mycket får inte mina halvblod heller... (en av dem äter ca 8 kg bra hö/dag och lite mineraler och klarar sig UTMÄRKT på det...)
Men däremot äter shettisarna mycket mat, mer än man tror faktiskt - ena hingsten äter 5-6 kg hö, 1½ kg havre och 1 kg lusern/dag. Och han är INTE fet!
 
Självklart ska man vara lika nogrann med foderstater åt en liten shettis till ett stort halvblod.. Men det var ju inte riktigt så jag uppfattade det du skrev förut men.. Mina ston får 4,5 kg hö per dag, 1 dl havre, 2 dl korn & 1 dl betfor + mineraler och kalk och det funkar väldigt bra på dom..
 

Liknande trådar

Hästvård Har flugtäcke till de stora men shettisarna klarar sig utan. Alla fyra är ganska obrydda kring insekter men bromsen är ju dryg. Har...
Svar
12
· Visningar
582
Senast: Emuliiaa
·
Foder & Strö Ger våra hästar mineral kraft för högpresterande hästar. Brukar ge orginal. Men fanns inte inne i foderbutiken sist.. Två av hästarna...
Svar
3
· Visningar
368
Senast: skiesabove
·
Utrustning Jag tänker främst på frambens senskydd, 'reflexgula" med reflexer. Finns sådana övh i strl Shettis? Har letat och letat men hittar...
Svar
3
· Visningar
212
Senast: WildHorse
·
Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
515
Senast: Kristall10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II
  • Fråga?

Omröstningar

Tillbaka
Upp