Shettisfoder

S

Sandris

Min shetlandsponny får hö nu på vintern, men jag har en väldigt enkel fråga. För tillfället får han också betfor för att folk har sagt till mig att han inte klarar sig på bara hö. Men behöver han verkligen kraftfoder om han är en redan överviktig ponny som inte motioneras överdrivet mycket?

Sv: Shettisfoder

Har du analys på höet?
Om det är ett bra hö klarar han sig utmärkt på bara hö, eventuellt komplettera med mineraler bara. Skulle han behöva något mer än hö skulle jag tippa på att det i så fall är protein som saknas och då är inte betfor ett bra val. Betfor innehåller mycket energï i förhållande till protein.
För mycket energi = för tjock häst... Och du säger ju själv att han är lite överviktig. Så om jag vore du skulle jag se till att analysera höet, räkna på vad han behöver och vad han får i sig, och därefter eventuellt komplettera med det som behövs. Inte ge betfor bara för att andra tycker det...:)
/Arwen

Är din shettis tjock eller bara bukig? Hur känns han över rygg o revben? Shettisar klarar sig med bara hö om det har bra analysvärden. Tyvärr är det väldigt vanligt med för hög energimängd o för lite smältbar råprotein. I så fall behöver man tillsätta mer proteiner. Hur mkt betfor ger du? Mineraler är inte ovanligt att man får ge extra däremot

Själv har jag 7 shettisar, endast de dräktiga stona får extra proteiner nu, de andra får enbart hö med bra värden o klarar sig bra på det, även araben o travaren får bara hö.

folk har sagt till mig att han inte klarar sig på bara hö.
I mina hagar kan man för tillfället hitta 12 shetlandsponnyer, samtliga klarar sig utmärkt på enbart hö/hösilage... (och lite mineraler)

Sen är ju frågan, hur mycket betfor ger du? Det kanske inte ger så stort tillskott egentligen, beroende på mängden. Så kanske kan du fortsätta med det ändå.

Jag ger ungefär en femtedel av en vanlig foderskopa.

Distriksveterinären här där jag bor har avrådit mig att börja med betfor på mina shettisar då shettisar har större chans att få fång.

Mina klarar sig alldeles utmärkt på bara hö. Dom får väldigt lite hö då dom inte motioneras så mycket vintertid, men dom ser ändå ut som små grisar. Väldigt runda och goa ^^

betfibrerna i betfor är alldeles utmärkta att ge fångbenägna hästar. Om man blötlägger betfor i mycket för mycket vatten och sen häller bort vattnet får man bort det mesta av melassen = sockret och då går det bra att ge även till shettisar med fångtendenser.

(däremot är jag fortfarande lite allergisk emot att så många kopplar shettisar=fång, för SÅ stor andel av shettisarna är det ändå inte som får sjukdomen....)

Ett bra hö, + eventuellt mineraler och helst tillgång till salt, det brukar vara toppen för shettisar som motioneras ibland. Sedan är det ju olika från häst till häst, och ägare till ägare. Man får helt enkelt bestämma själv och vad man själv tycker verkar bra för sin häst, men självklart borde man kolla upp innan. Bara för att en person säger det ena eller det andra, behöver det inte vara så. Det är DIN häst, DU bestämmer vad den ska äta och vad som du tycker känns bäst. ;)

Jag håller med dig med att det är lite dumt att man kopplar ihop shettisar med fång. Min shettis är 21 år och har aldrig någonsin fått fång. Däremot har han fått kolik en gång.

Jag tror nästan också att det räcker med ett bra hö, vilket han får och kanske lite mineraler. För han motioneras inte ihjäl på vintern direkt. :)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 026
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 965
Senast: Roheryn
·
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 455
Senast: Görel
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 151
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel