Shettisavel

mian1

Trådstartare
Ok, ännu en okunnig stoägare som tycker att den egna hästen är finast i världen... ;)

Jag är alltså ägare till en väldigt söt liten shettisfröken. Det är tänkt att hon ska vara rid-, kör- och familjeponny, men eftersom det är ett sto finns det ju risk att ägarna med tiden blir lite fölsugna.
Jag är helt okunnig om poäng och sådant, men tycker att det är dumt att avla fram ett föl som inte får bra förutsättningar.
Mitt, fantastiskt söta och snälla lilla sto, ställdes ut som 1-åring och fick då 36 poäng. Uppfödaren säger att ponnyn då brunstade för första gången och inte alls ville visa upp sig och annars fått bättre poäng. Hon är redan nu som 2-åring stor, 105 cm och kommer väl därför att bli för stor att ställa ut igen?
Hon har full stam och ett mycket trevligt temperament. Än så länge är hon en bebis, men OM vi i framtiden blir jättefölsugna - skulle vi då kunna falla för frestelsen? (Självklart förutsatt att den ev. fölungen får en bra uppväxt i flock osv. )

Min dotter vill ha en isabellfärgad ponny eftersom ALLA sagoprinsessor har det. :D Vår ponny är fux - skulle hon kunna få ett isabellföl?

Sv: Shettisavel

En shetlandsponny får vara 105 cm som treåring och därefter 107 cm i mankhöjd. Vad är det för stam på ditt sto?

Ett fuxsto har 50% chans att få isabellavkomma om du betäcker med en isabellhingst.

det är iaf en ponny med kanon temperament som inte studsar för småsaker

Nej, hon är hur cool som helst! Och väldigt sällskaplig och gillar barnen. Hon kommer säkert att bli en väldigt trevlig körponny. Hon trampar fram i skogen utan problem och vi har fixat sadelväskor åt henne så att hon ska kunna vara svamp- och picknickponny ni höst :) Hon rör inte en min att ha saker på ryggen, om hon blir tvättad eller grejad med och traskar på så snällt på promenaderna.
Hon är precis en sån ponny som vi hade önskat oss!!! :love::banana:

Tack!

Skönt att ni trivs med henne, det var precis ett sånt hem jag önskade att hon skulle få

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka