shettisars användningsområden

N

nyfikenjag

Har lite funderingar om shettisar om det är någon som vet och vill hjälpa till. Hur mycket kan de bära/dra i kilo sett om man ser till regelbunden ridning/körning? Jag förstår att det är individuellt sett till hur musklade de är etcetera men vad brukar man ha för ungefärliga riktlinjer? Är de sådana "hag-rymmare" som ryktet ofta säger;) eller håller de sig bakom treradig eltråd med bra ström? Finns det någon bra sida där man kan läsa på mer om dessa små charmiga varelser? Hur ser foderstaten ut för just din shettis? Tacksam för allas svar på mina funderingar:bow:
 
Sv: shettisars användningsområden

Shettisarna i stallet rids oftast av min lillasyster och våra kusiner ( 8 -10 år) men i bland händer det även att vi äldre hoppar upp ( ca 60 kg med kläder etc ) och det är inga problem :)

Men ska man rida konternueligt skulle jag väl säga 45 -50 kg kroppsvikt. Fast problemet ligger ju oftast i längden på ryttaren och inte vikten. Vid körning funkar det dubbla om man andvänder lämplig utrustning.

Och våra shettisar rymmer aldrig, dem är alldeles för lata för det :p
 
Sv: shettisars användningsområden

Jag har en minishettishingtst på 4 år. Han är 83 cm hög. Nån ryttare skulle jag aldrig sätta på han för han är så pass liten i sig. Men vagn ska han få dra så småningom. Han orkar dra mig i pulka på vintern den lille.
Och tyvärr är min en sån där rymningbenägenponny. Men med 3 trådar o mycket ström i tråden låter han oftast bli. Iaf om man har ståltråd eller rejält sträckt rep. Elbanden ignorerar han.
Men nåt charmigare är ju svårt att hitta :D
 
Sv: shettisars användningsområden

jag har en riktigt rejäl shettis dam.. ca 110 i mankhöjd och riktigt välbyggd:love: henne brukar jag rida barbacka på i skritt och trav. jag är ca 160 lång och väger 43kg..

det är så roligt:)
finns inge bättre än shettisar:love:
 
Sv: shettisars användningsområden

Jag brukar hjälpa till och rida på ett stall som har en shettis. Han ÄR en riktig rymmare. Men med el på och två trådar som sitter lite lågt så brukar det funka.:smirk:
 
Sv: shettisars användningsområden

har en gammal shettisdam som är 92 cm hög, hon bär max 40 kg. hon har aldrig rymt på dom 26 år vi ägt henne.:)

min yngre shettis är maxad och av den grövre modellen (bara 3 år). hon hade en period på någon vecka när hon va 1 1/2 år, när hon rymmde ofta (alla våra el-staket har 3 trådar, första 30 cm från backen
2-a strax över knähöjd och en högre upp för halvblodet)

satte henne i en mindre hage med massa eltrådar tätt, och det kraftigare el-aggregatet och extra jord (3 st som vi dessutom "vattnade") då slutade hon.:)

peppar peppar, men hon har inte rymt sedan dess :) skulle tro att hon kan bära 40-50 kg när hon är färdigväxt.

båda 2 står på lösdrift med mitt halvblod där dom har fri tillgång på bra hösilage, mineralkrubba, kalkkrubba och saltsten. (halmad ligghall)
har funkat kanon.:D
 
Sv: shettisars användningsområden

Shettisen hos oss är maxad och ganska kraftig. Välutbildad och inkörd. Den rids och tränas av sin ägarinna, nu 13 år och något kg över 30. Mellan varven körs den. När småpojkarna (snart 5 resp. 6 år) slipper till vill de också rida.

Den här shettisen är totalt icke rymnings benägen. Vinterhagen är "shettisstängslad" med tråd lägst ner också men beteshagen är halvblodsstänglsad och egentligen nog bara fritt fram för ponnyn att gå in/ut som den behagar. Den hålls på insidan staketet... Vid flytt mellan hagarna kommer den själv lös efter och kommer själv in i hagen dit dom skall. Den är super duper behändig! Lydigare än en hund, inte det minsta envis heller, och hålls bättre på gården än en hund. Världens bästa!!
 
Sv: shettisars användningsområden

Hade kvar min shettis som jag lärde mig att rida på i många år efter att jag växt ur henne. Ett riktigt litet charmtroll men ordentligt envis!
Körde henne mycket och ibland hittade några småtjejer ut till stallet och red på henne. Hon kunde dessutom en massa cirkuskonster och charmade alla människor hon träffade:love:
Mitt största problem var att hålla henne i hull. Hon var otroligt lättfödd och gick upp i vikt av att bara se på gräset! Eftersom jag har fri tillgång på hö vintertid och bra bete på sommaren så fick hon tyvärr oftast gå ensam i en bantarhage eller hålla oss sällskap i trädgården.
Hon var en riktig rymmardrottning. Gick det inte att hoppa över staketet så går det ju alltid krypa under eller kräla sig ut mellan trådarna:rofl: Det krävdes 6 eltrådar med 15cm mellanrum och ett rejält starkt aggregat för att hålla henne inne!
 
Sv: shettisars användningsområden

Hejsan.

Min shettis är ca 102 cm i mkh. Han rids regelbundet av en tjej i 35-kilos-klassen, men jag som väger 63 kg har faktiskt suttit på honom utan att han ens svankade:p ... fast som någon tidigare skrivit, och som jag även själv har fått höra, så är viktgränsen vid regelbunden ridning ca 50 kg.

Min shettis körs och rids, och han arbetar 4-5 dagar/vecka. Nu går han på bete hela dagarna och får endast två nävar krafft groov totalt under en dag, samt några höstrån att pillra med under natten. Han får även mineraler. Han går i en elhage med två trådar, och han rör aldrig staketet, så han är ingen rymmare.:banana:

Här är en bildlänk, så kan du se honom i löshoppar-action!:bump:
Birk
 
Sv: shettisars användningsområden

Tack alla för era svar:bow:! Kul att ni delar med er av era erfarenheter. En fråga till, kan en shettis dra en vuxen på 65 kg i sulky/kärra utan att det är synd om den?
 
Sv: shettisars användningsområden

Oj vilken fin kille du har:love: . Otroligt snygg bild!
 
Sv: shettisars användningsområden

Hur mkt en shettis klarar har det varit diskutioner om länge. för ett tag sen hade någon forskare tillsammans med SHV (?) rönkat o tagit tester, o då kommit fram till att en välmusklad shettis i kondition orkar bära 70 kg (!) o dra hela 1500 kg i vagn (wooow). Förr reds dom av fullvuxna män.
Så de ska alltså gå o rida shettis även för dom lite större, så länge hästen och du är i balans. ;)
 
Sv: shettisars användningsområden

Ja, den borde kunna dra 65 kg. Jag kör min shettis regelbundet och jag väger lite mer än 65:angel:
Min shettis drar oftast två personer och vi väger tillsammans lite över 100 kg. Då åker vi både i backar och planmark utan några problem. Är det en jätte brant backe så går vi självklart eller om vi märker att hon är lite trött.
På planmark har hon dragit över 200 kg en kort sväng.

Det är viktigt att känna av hästen hur mycket den orkar och vill. Är den pigg och glad är det inte några problem att dra tungt. Folk blir chokade när min tjej drar så mycket som hon gör, men hon är ju glad så varför inte? Några gånger ibland är inte några problem för henne att dra 200 kg. Bara man gör det med vett.
vackermoa.jpg


Tjejen på bilden rymmer aldrig och då hon gjort det har det varit för hon är trängd av dom andra hästarna. När alla andra hästar en dag rymde ut på vägen och allt stannade hon vid stalldörren och väntade på att någon skulle släppa in henne, hon var ju hungrig och tyckte att det kan aldrig vara bra att springa omkring dräktig och allt med hungrig mage.
Hennes föl som sedan ploppade ut har rymt runt 1000 gånger nu. Han har hållt på att bli påkörd flera gånger och jag vet inte hur många gånger skolbussen har fått nita för han springer ut på vägen. Nu har vi plankat hela vinterhagen så nu kan dom inte rymma. Min häst har hållt sig innanför trådarna i sommarhagen nu i år. Där det på vissa ställen är tre trådar och på andra två, men två av dom andra shettisarna har rymt så dom är nu nerflyttade till vinterhagen.
 
Sv: shettisars användningsområden

Om du inte har haft shettis innan så rekomenderar jag att du inte ger den för mycket kraft. Fång risken är välidgt stor. Min första shettis fick 2 dl grundkraft varje dag innan hon kom till oss. Ägaren sa att hon var ömfotad men i själva verket var det fång. När vi fick hem henne var den så illa att hon knappt kunde gå, hon kunde inte stödja på ena hoven. Vi tog självklart hem hovslagaren som konstaterade att det var fång. Hon fick stå inne en tid med hö och små motions rundor. Efter ett tag var det helt återställt. MEn det är onödigt att låta hästarna få ont. Ägaren hade gett henne kraft för att hästen verkligen älskade det. Var försiktig med kraft, äpplen och fint gräs.
Själv tycker att shettisar är bäst. Jag äskar dessa små varelser.
 
Sv: shettisars användningsområden

alis97 skrev:
Hur mkt en shettis klarar har det varit diskutioner om länge. för ett tag sen hade någon forskare tillsammans med SHV (?) rönkat o tagit tester, o då kommit fram till att en välmusklad shettis i kondition orkar bära 70 kg (!) o dra hela 1500 kg i vagn (wooow). Förr reds dom av fullvuxna män.
Så de ska alltså gå o rida shettis även för dom lite större, så länge hästen och du är i balans. ;)
Komer du ihåg var du läst detta?
Jag har oxå hört "rykten" om detta, skulle gärna vilja ha en källa att hänvisa till när man diskuterar det.
 
Sv: shettisars användningsområden

bonde skrev:
Komer du ihåg var du läst detta?
Jag har oxå hört "rykten" om detta, skulle gärna vilja ha en källa att hänvisa till när man diskuterar det.


Tývärr inte :( själv har jag ridit min shettis när jag var ca. 165 cm lång o vägde 50-55 kg :d
 
Sv: shettisars användningsområden

hej

här kommer våran lilla kille pinnockio han är 12 år och både kör och ridbar
ljust nu motionerar vi honom han har nämligen i dom flesta fall varit hemma då det serverats middag :rofl: :rofl:
men mina små töser som är 7 och 6 år gammla och väder ungefär 30 kilo
jag har inte prövat att köra honom ännu i och med att vi inte har någon bra vagn

men annars så har jag tagit efter många tips här på buke och börjat cyckla med honom och det är ju jätte roligt.
annars lite löshoppning och självfallet över lite diken och några träd med ungarna på ryggen

jepp han rymmer om han INTE får följa med stor hästen
och då kryper han ut.

ska försöka länka så får du se min lill kille
http://www.familjeliv.se/hem/tornedarling/galleri.php
 
Sv: shettisars användningsområden

:bow: Tack för alla inlägg, det gav mig mycket matnyttigt:banana: . Ett extra stort tack till er som även lagt ut bilder på era små charmtroll, de är väl för härliga allihopa:love:
 
Sv: shettisars användningsområden

nyfikenjag skrev:
Tack alla för era svar:bow:! Kul att ni delar med er av era erfarenheter. En fråga till, kan en shettis dra en vuxen på 65 kg i sulky/kärra utan att det är synd om den?


shettisar kan dra ton..
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp