T

TECKLA

till er som har shettisar.
hur ser eran foderstat ut?
och vad fick dom när dom var runt året?
något speciellt man ska tänka på vid shettis fodring?
vilka färdig foder tycker ni är bra till shettisar (spec. unga)
ska snart ta hem en 1 åring (shettis) och vill veta lite om hur ni andra utfodrar era, foderstater och sånt :)
 
1½ dl Krafft Ponny på morgonen

1 dl Krafft Ponny på kvällen + foderjäst + mineraler + vitlökspulver

2 dl blöt betfor till natten

Samt "fri" tillgång på hösilage...

Får dessutom 1 dl vetekli 3 ggr/vecka
½ dl rapsolja 3 ggr/vecka
c:a 1/4 dl Krafft Protein 1 g/vecka just för att han är unghäst ännu

Han är i toppkondition, blank fin päls, lagom hull..3-åring som växer.

Det Du skall tänka på är ju att fångrisken är mer uppenbar på dessa små liv, men att även dessa små hästar behöver korrekt sammansättning av fodret med protein till växande hästar.
 
mm..jag håller på att försöka knåpa ihop en foderstat men har inte kommit så långt än :)
väntar på höanalys :)
men hon ska gå på lösdrift och kommer att ha fri tillgång till hö..
jag har funderat lite på att ge hippo alfa..är det bra??
stallägaren sa att det var ett bra foder till unga hästar..
vad tycker ni??? :banana:
 
Som sagt var, det handlar ju om hur ditt grovfoder kommer att se ut till hösten, har du ett jättebra hö så behöver du ju inte ge något kraftfoder, har du ett sämre hö, så kanske du måste komplettera med något.
Jag använder mig utav både Kraffts sortiment och Hippos, och då krafft groov och hippo alfa.
Låt den äta så mycket hö den vill ha oftast så knåpar dom i sig 4-6 kg när dom är så små.

Lycka till med den lille :)
 
Kompisens 2 åring som jag räknat foderstat på sen hon var 6 mån får:
fri tillgång på hö (bra ridhästvärden)
½ kg Krafft Breed
en liten "skvätt" betfor.

Såhär såg hon ut tidig april:
arla0404.jpg
 
Det var bland det skummaste jag sett. Varför ge vissa saker bara några gånger i veckan? Och vad för nytta skulle 1/4 dl Krafft Protein en gång i veckan göra? Det ger FEM gSRP per gång extra, alltså varken till eller från.
 
Sto 5 år som körs mkt.
½ dl betfor, ½ havre morgon.
Lite mineralet och morötter e.m.
1 dl havre, 1 dl betofr kväll och ca 0,75 kg hö på kvällen(fick fyra kg i vintras men nu går hon ute mycket i en hage med gräs)

Sto 9 år körs inte mycket nu.
½ dl betfor morgon.
Lite mineraler och morötter e.m.
½ dl korn, ½ dl betfor och 0,75 kg hö kväll.

Sto snart ett år.
1 dl korn och ½ dl betfor.
Mineraler och morötter e.m.
1 dl korn, ½ dl betfor och olja kväll.
Fri tillgång på hö 18:00 - 07:00

Sto snart ett år (mini)
½ dl korn och betfor
Morötter och mineraler
½ dl korn och betfor
Fri tillgång på hö 18:00 - 07:00
 
Vad mina shettisar o även övriga hästar får beror hel på värdena i höt. I vintras hade jag så bra hö att jag knappt behövde ge nått kraftfoder alls, medans den sändningen jag fick i februari var mkt sämre o då var jag ju tvungen att komplettera.
 
Min nyinköpta åring får fri tillgång på hö just nu och några morötter på morgonen och kvällen. Eg. skulle jag vilja ge henne lite betfor med Basic E och Dikalciumfosfat, men det käkar hon inte. Men det är bra värden på höt så hon får i´sig tillräckligt därifrån. Och snart ska hon ut på bete så då räcker det oxå.
 
Ja, det är möjligt men det fungerar.....Jag gör på mitt sätt (och tror på detta) och har hästar som mår bra av detta. Du gör på Ditt sätt och tror på det....
OK?
 
Varför är du så aggressiv jämt? Och vaddå "fungerar"? Vad säger att hästen inte skulle må ännu bättre om du gjorde på något annat sätt? Och allvarligt så tror jag faktiskt att det inte skulle göra någon som helst skillnad om du skippade Krafft Proteinet i så liten giva...

Du har liksom inga argument för vad du gör, vilket tyder på att du inte vet varför.

Snälla förklara VARFÖR du inte ger samma sak varje dag. Och varför olja (som är bara energi) till en unghäst som behöver mycket proteiner?
 
Du lägg av! :(
Försök inte bemästra mig är Du vänlig! :mad:
Jag vet vad JAG gör och anser inte att jag behöver argumentera för/emot det jag gör för Dig (i synnerhet). Så därav min aggressivitet gentemot Dig Magdalena, eftersom Du framstår som en besserweisser som vet och kan allt och alla andra vet absolut ingeting och gör allt fel i Dina ögon. Det är inte bara gentemot mig Du är sån utan i de flesta av trådar där Du svarar har Du denna attityd och DEN tyder på DIN enorma osäkerhet.

Vad har Du för erfarenhet och utbildning? Hur gammal är Du? Hur länge har Du ghaft häst? m.m.o.s.v. kan man ju fråga sig.....

Jag vet som sagt vad jag gör med mina hästar och jag vet också hur de mår....Så tack men nej tack. DINA råd behöver inte jag.....

Visst, jag hade kunnat ta dett i ett privat PM till Dig, men ärligt talat är jag j****igt trött på Din enorma brist på ödmjukhet och på Din otroligt fula besserwisserattityd gentemot mig och en hel del andra!

Jag lyssnar och lär av de jag anser kunna tillföra mig mer kunskap och erfarenhet inte av självutnämnda besserwissrar.
Tack och hej!
 
Valack 10år, 102.5cm, lätt motion.

3,5 kg hö
0,4 kg krafft grön pluss
0.2 kg luzern

Sto 7år, 97cm, ingen motion.

3 kg hö
0,4 kg krafft grön pluss
0,1 kg luzern

Höet har värdena 7,7 MJ 27 SRP. Uruselt!
 
Detta är ett DISKUSSIONSFORUM, kan man inte diskutera och motivera och argumentera för det man gör behöver man inte vara här. Du kan alltid få argument för det jag säger och gör, och jag kan även ändra mig. Men från dig får man inga argument, utan det du gör är som du gör och du kommer aldrig ändra dig. Vad gör du då här? Du vet tydligen inte VAD i det du gör som gör att det funkar. Varför inte ta reda på det istället?

Vad blir skillnaden på din häst om du slutar med oljan? Ökar oljan? Strunat i KPn? Ökar KPn? Ger något annat? VAD är det som gör att det funkar?

Vad är besserwisseraktigt i att ifrågasätta? Kan man inte svara på varför man gör en sak anser jag att DET är att vara en besserwisser, som du gör är rätt och du behöver inte förklara vad det är som gör att det är rätt.

Varför inte svara på frågorna? Jag är uppriktigt nyfiken. Har jag sagt HUR du ska göra istället?

Dina påhopp på mig tyder mer på brist på självförtroende tycker jag.
 
...men att även dessa små hästar behöver korrekt sammansättning av fodret med protein till växande hästar.

Vad har du för Smrp/MJ-kvot i din foderstat?

Vad behöver föl/unghästar för Smrp/MJ-kvot?

mvh Jessica
 
Shetlandshingst på 4år, körs,tömkörs osv 5-6dagar/veckan

Detta är vad har får under 1dag:
6dl hippo basic
4dl betfor
mineraler, foderjäst.
1kg hösilage på kvällen (går i gräshage från morgon till sen em.)
 

Liknande trådar

Anläggning Jag funderar på inackordering och behöver hjälp att bolla lite.. Förutsättningar: Tre egna hästar (två shetlandsponnys, en stor) på...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
13 459
Senast: Blyger
·
Hästvård Hej. Jag vill börja med att säga att jag ska ringa veterinär på måndag, så ingen tror att jag inte tänker på det. :) Jag har en ponny...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 821
Senast: Takire
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 759
Senast: Bee
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
1 094
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp