M

*mathilda*

Vad anser ni är lagom för en shettis som körs ca 40 min 3-4 dagar i veckan? Nu på sommaren behöver hon förstådds ingen extra mat förutom gräset, men annars. 2 kg hö lite pellets och mineraler?

:bow:

Sv: Shettis?

2 kg hö är FÖR LITE!!
Tycker jag ialla fall.
Min shettis, som inte arbetar alls fick i vintras:

Fri tillgång på halm av god kvalité. För att alltid ha något att tugga på inne i boxen.
Ca 5 kg hö
1 dl kornkross
1dl betfor
1 liten näve Mineraler

Detta höll hon sig ganska lagom på. Då går dom ute från ca 05.30 - 19,00. I hagen finns gammalt gräs och annat att sysselsättas sig med.

Krossen och betfor får hon för att mineralerna ska slinka ner, och för att det ska bli lugnt när man ta in dom, hon blir så anvundsjuk när den stora får sitt kraftfoder, men jag tror knappt att hon behöver det.

Hon är 105 cm. Hur stor är din?

Häls Embla

men de beror ju helt på vad den går på för hage på vintern. Våra körhästar som är gotlandsruss..... inte större skillnad juh..... får ingen hö alls någonsinn mer än om vi är ute på långa turer. för de går på gräs året om, de får däremot lite betfor,loppfrö o mineraler. för att vi tar in dem på natten o de vill inte in om de inte får ngt gott alls. men om vintern blir jätte kall får de lite majs eller lusern extra, men som skåne bo händer de inte ofta........
Dessa hästar står på halmbädd o har alltid ngt att pela i sig så de saknar inte sysselsättning när de e inne. Dessa köres nog lite mer än din häst så du får se på hästen hur den mår. Men äter den inte gräs på vintern måste du fodra med hö, då ska du ta reda på hur mkt din häst väger o sen ge den hö efter de, kan tycka att 2 kilo är lite lite. en häst ska ha ett visst minimum av stråfoder för att blindtarmen ska fungera normalt. men jag minns inte summan man ska multiplicera med vikten för att få fram hur många kilo stråfoder man måste ge för bästa resulat. De står i boken hästhålning i prakitken. ska ta reda på de till dig om du vill
Lycka till :banana:

ja, 2 kg är kanske lite lite.. nu går hon som sagt på bete så jag vet inte riktigt hur mkt hon kommer behöva på hösten. hagen hon då kommer att gå i är ganska stor och det finns gräs där en bra bit in i december..
hos sin förra ägare gick hon på lösdrift, så hon har aldrig riktigt haft någon foderstat. på vintern har de fått ensilage (fri tillgång) + pellets med mineraler, ingen speciell mängd, hon tog en hink och la det på marken typ..
hon kommer stå på halm i höst oxå.

:bump:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
443
Senast: Elo
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
593
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
645
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 953
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix