Shettis som svettas på natten!?

Sv: Shettis som svettas på natten!?

Det råder ju delade meningar om det är solen eller värmen som styr pälssättandet. Jag skulle vilja säga att mina hästar har satt sin päls när det har börjat bli kallare. Min ponny satte inte alls lika mycket päls om jag täckade honom i tid. Och självklart gjorde jag inte det när det var tio plus. Däremot började jag sätta regntäcke på honom när det var pissväder ungefär vid den temperaturen. Sen ju kallare det blev så blev det tjockare täcken. Har även gjort så på mina hästar i år och dom har inte satt särskilt mycket päls heller. Förutom på halsen och benen där det inte ligger något täcke.
Så om det hade haft med ljuset att göra så hade dom haft lika lång päls över hela kroppen även under täcket. Right?
Vilket då inte stämmer med mina hästar som har kortare päls under täckena.
Så, fakta kvarstår. Täckar du i rätt tid och med rätt täcken så kan det gå att slippa den värsta pälsen.

*kl*
Sanslöst att täcka en shettis, om den inte används regelbundet iofs. Varför inte låta de små dun bollarna vara ute som de är skapta för??? Mina svettades också innan(när jag fjantade med att hästar ska vara inne om nätterna, många år sedan nu ) men jag öppnade upp överallt (fönster,dörrar) trots att jag har kall stall.Blev något bättre men nej, de är inne vid nödfall(regn,blåst etc) annars får de vara ute.

Det råder ju delade meningar om det är solen eller värmen som styr pälssättandet. . .

Det mest talande tycker jag är hästar som lever i varma länder.
Läste nyss en artikel om Islandshästar i det SOLIGA kalifornien (både ljust och varmt!) där helrakar man hästarna när vinterpälsen kommer. Och kommer gör den, oavsett solsken och värme.

Det är inte alla hästar som är gjorda och klarar av att vara ute alltid. Skulle jag låta min arabkorsning gå ute på nätterna så skulle hon frysa arslet av sig. :S
Hon började frysa av sig redan i oktober när det var regnigt och började bli lite kyligt.
Så det där beror ju helt och hållet på vad man har för häst.
Sen är det ju helt klart att dom mår bäst av att vara ute så mycket som möjligt.
Men varför skulle man inte kunna täcka en shettis? Har träffat på flera shettisar med fukteksem. Ska dom behöva ha kvar eksemen bara för att man är envis och inte vill klippa och täcka dom? Då kallas det för djurplågeri helt enkelt.
Och allting som underlättar för hästen och gör så att dom mår så bra som möjligt kan ju inte vara fel. Tycker nu shettisen att det är skönt att slippa den tjocka pälsen så varför inte?

Vilket då inte stämmer med mina hästar som har kortare päls under täckena.
Så, fakta kvarstår. Täckar du i rätt tid och med rätt täcken så kan det gå att slippa den värsta pälsen.

Fakta kvarstår att min började sätta vinterpäls när det var 10 grader plus, och han svettades soliga dagar redan då.

Så jag undrar FORTFARANDE hur du anser att jag skulle kunnat täcka bort den pälsen utan att koka häststackaren?

Vissa funkar att täcka, inte andra. Det är det närmaste fakta man kommer.

Nä börja täcka tidigt för att slippa päls är inget alternativ. Som någon skrev så är det väl ljuset som påverkar pälssättningen. Sen skulle det innebära att jag skulle behöva ha täcke redan i september vilket skulle leda till en kokt häst.
Vill att hon ska slippa täcke...hon hatar det!:devil:

Att ha henne i lösdrift är inget alternativ, har alltid stått inne och vill verkligen komma in på kvällarna. Sen skulle hon få gå själv ute vilket vore himla elakt.

Blir nog till att klippa lite på hals och bog, men så lite att man ej behöver ha täcke. Få se om man lyckas klippa...J-la vilken päls de små liven har!;)

Min är heller inte så förtjust i täcke. Han accepterar det, men är betydligt gladare utan.

Och han är betydligt gladare lite klippt, än han är fullpälsad. Fullt förståeligt, jag skulle heller inte vilja springa omkring i dunjacka - oavsett temperatur faktiskt.

Imorse var jag nära att stanna på vägen hem från jobbet och köpa ett täcke åt honom. Minus 23 grader, där började även jag noja att 'stackarn kommer ju frysa'. Men jag hejdade mig, och tänkte att OM han fryser, då åker jag och köper ett täcke då. (De har ju INTE fri mat, långt ifrån, så kan inte få hjälp med värmen så).

Herrn har rullat i snön, ratat halmen jag la ut så han skulle kunna äta sig varm om han behövde, brallade runt så snön yrde i lyckan över att ha fått skor + brodd även bak igår (= fullt grepp även bak) och när jag kollade till honom nyss stod han helt ofrusen med huvudet i en snödriva där han lyckats gräva upp några fröskrämda grässtrån.

Så - jag kör mycket hellre att låta honom sätta päls, klippa så han slipper svettas men så han kan få slippa täcke. Dvs han får slippa både täcke och full päls.

(JAG skulle gärna helklippa och täcka, det är hopplöst at hålla dem ren med den där monstruösa pälsen. Men HAN vill inte vara helklippt och täckad dygnet om.)

Igår förresten, minus 16 grader och han fick rycka in och hjälpa till att dra upp säckar med eldningspellets upp för backen. Strålande glad ponny (JOBBA! Roligt!) och grävde ner broddarna, la sig i selen och drog. Trots att det var LÅNGT från maxbelastning eller ens eg speciellt tungt för honom ens när det var uppförsbacke (han drog väl sådär 100 kg/vända) då han drog pulka som glider lätt så blev han ju lite varm om den oklippta delen av pälsen (blev lite kondens på den).

Oklippt hade han fortfarande varit blöt och svettig, och mest troligt inte alls lika pigg när han drog.

Hm..låter nästan som min med tanke på rulla i snön och busa.

Idag fick min lilla täcke ute, hon var svettig och det var 12 minus kändes inte riktigt bra att släppa ut henne i det skicket. Ett tunt regntäcke med andasfunktion fick det bli.

Ikväll blir det klippning, ska bli skönt med att kunan släppa ut en osvettig häst på morgonen.:)

Hur har ni klippt era shettisar så de ej behöver täcke? Fundera på hur mycket jag kan ta. Har en klippmaskin som lämnar ca 3 mm med det ena skäret, känns nästan för lite nu när det är så kallt.:confused:

Det är ju högst individuellt, så bättre ta lite först och mer sen om det blev för lite.

Såhär hade min första vintern. Blunda för hullet, det var när han precis kommit.. ABSOLUT inga problem utan täcke oavsett väder, men blev lite för mkt päls ändå för att funka vettigt vid arbete
4ejan201035.jpg

I år är han klippt likadant som den här (har ingen bild på shettisen) fast hela frambenen är klippta på shettisen med (moonboots är fult) men han har manen kvar, och fortfarande otäckad även om jag inte var säker på hur många minus som det skulle funka i. Men inga problem.
lillenhull2010102821.jpg

Klipper med 3 mm skär. Dock klipper jag dem inte i sådan här kyla (ibland kommer den ju oväntat och plötsligt, så man står där med nyklippt häst ändå, men jag försöker om det går undvika det)

Vad jag försöker ha sagt är att allting är individuellt. En del hästar tycker det är skönt att bli klippta och få täcke på sig. En del hästar vill inte ha täcke alls. Mina hästar är inte klippta men har täcke.
En del hästar går att få ner pälsen på om man lägger på täcke I TID. Vilket inte innebär när det blir för varmt för dom. Det är ju ganska självklart.
Jag la som sagt på min arabkorsning ett regntäcke regniga dagar när hon började frysa.
Allting är individuellt i allting när man pratar hästar.

Så, det jag har försökt få fram här är att man måste se till sin egen häst och vad som skulle kunna passa den. Men man ska inte vara rädd för att klippa eller täcka. Inget fel i det. Samma sak som att det är inget fel alls i att låta pälsen växa och låta dom gå och mysa hela vintern med det också. Huvudsaken är att hästen mår bra.

En del hästar går att få ner pälsen på om man lägger på täcke I TID. Vilket inte innebär när det blir för varmt för dom. Det är ju ganska självklart.
Jag la som sagt på min arabkorsning ett regntäcke regniga dagar när hon började frysa.
Allting är individuellt i allting när man pratar hästar..

Nu låter det bättre, när det står "en del hästar". Innan skrev du att det var fakta om att ifall jag täckade i tid så skulle jag slippa pälsen. Vilket alltså inte är möjligt, och du genrelaiserade för hårt.

Men att det på en del hästar fungerar - det köper jag absolut.

Då var jag nog inte tydlig nog. Ursäktar mig för det!!
Men dom flesta hästar går ju att få ner pälsen på om man täckar i tid. Men som jag skrev innan. Allting är ju individuellt.
Inget som funkar på den ena hästen fungerar rakt av på den andra.
Men jag får nog säga att det är inte riktigt rätt som vissa skriver här med att det är dåligt att klippa en shettis. Det beror ju helt och hållet på hur dåligt den mår med pälsen.
Som sagt, har träffat flera shettisar. Vilket jag själv har klippt ett par, som bara ääälskade att bli av med tjocka pälsen och få på sig täcke. Från att ha varit loja och inte alls särskilt glada djur så blev dom pigga och hoppade och skuttade i hagen som bara den.

Fast frågan är ju om de skulle blivit det av att delvis klippas och få gå otäckade med. Menar alltså inte det är fel att helklippa och täcka om det är det man tycker är bäst och hästen trivs med det. Men att om man inte vill helklippa och täcka, så 'bara' genom att klippa hästen delvis (och kunna ha otäckad) så blir de mkt piggare och gladare.

För att få shettisar som får monsterpäls trivs med att ha all päls kvar håller jag helt med om, och det är ju förståeligt. Gå med en dunjacka i plusgrader gör ju ingen pigg och alert =)

Mina går ute!

Men när de är svett så får de också gå ute. Det fryser i ytan på pälsen och sen är de uppe i tempratur igen. Grabbarna får ibland för sig att springa runt och bråka på dan, så att de blir alldeles svettiga, och inte kan jag springa efter med dem då med filten för att de är svettiga! Den ända nyttan det skulle göra är nog att husse blir svett.

Därimot, är de kalla så står de gärna och hänger och vill inte röra på sig och inte äta. Då jagar jag runt på dem, sen brukar de äta och efter det brukar de inte vara kalla.

Tror det där med hur mycket man kan vänja hästar vid kyla beror mer på individ än ras. Finns nog ingen ras som i "hemlandet" har så stora tempraturskilnader över dygnet som araber.

Men det är klart att våra kallblod med mycket vinterpäls har fördel här, där det desutom kan vara blött så det förslår.

Ptr

Fast problemet för min var ju som sagt att han blev svettig av att GÅ i hagen i höstas.

Frysa vet han inte hur man stavar till =) Han är halvklippt nu, otäckad i alla väder. Fryser aldrig.

Han har gått på lösdrift förr, och skulle gärna göra det igen. Tyvärr är det ju inte möjligt för honom iom fångrisken.

Men om de bara blev svettiga av att springa vore ju en sak, men den här stackarn svettades av att gå och beta i hagen i höstas. Och var inte direkt pigg heller, med all päls (förståeligt). Klippt så är han lika pigg som vanligt, går ute utan täcke i alla väder - och varken fryser eller svettas =)

Hmm...klippte nog lite för lite, hon va svettig på morgonen iallafall.

Som jag trodde fick hon frispelet i början, matte försöker ta död på mig!:D
Men när jag väl börjat klippa lugnade hon ner sig, tyckte nog det va ganska skönt ändå.;)

Nu blir det till att klippa lite till ikväll och se om det hjälper.

Det är vetenskapligt bevisat att det är solljuset som styr hästens pälssättning. Senaste gången jag läste det var i ridsport för någon månad sedan i en artikel skriven av välkänd veterinär.

Många luras och tror att pälsen är tjockare på exempelvis halsen än kroppen där täcket ligger, när pälsen egentligen bara är plattare där pga täcket. Pälsen på halsen har "rest sig" eller hur man ska förklara det för att isolera bättre.

Liknande trådar

Hästvård Jag har haft funderingar om att klippa min ponnys päls, dels är den super lång och tjock och för att det verkar vara för varmt för honom...
Svar
2
· Visningar
1 099
Senast: Wera
·
Hästvård Nu står jag och kliar mig i huvudet. Jag har en äldre ponny som tidigare har tränat hårt och därför alltid varit helklippt, får lätt...
Svar
1
· Visningar
905
Senast: Gimlan
·
Islandshäst Hej! Vi har en islandshäst som är oklippt och går utan täcke. Han hatar att ha täcke på sig och klarar sig bra utan täcke i.o.m den...
2
Svar
34
· Visningar
5 327
Senast: Boj
·
Hästvård Jag och en kompis diskuterade lite idag efter att hon sagt att de tejpade deras hunds öron när den var valp, och att hunden inte tyckte...
Svar
3
· Visningar
1 021
Senast: linnsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka