Shettis som svettas på natten!?

mian

Trådstartare
Min shettis svettas på nätterna, troligen för att hon har jätte tjock päls och det är nog lite för varmt inne i stallet för henne. Har väl 10 cm ullpäls nu!

Det är ca 5-6º varmt i på morgonen när man kommer, så det är ju inte jätte varmt.
De andra hästarna har inga problem med detta, de är torra och fina.

Vad kan man göra för att hon inte ska svettas? Inget roligt att släppa ut henne i kylan på morgonen när hon är fuktig. Hon svettas främst på hals och bog.
Klippning? Funderar på att spårklippa henne på halsen och bogen, men vill ej klippa ner som man brukar. (blir hon ju nästan naken ;)). Hur kan man klippa när man vill spara några cm lång päls? Hade varit underbart om man bara kunnat tunna ut pälsen.

Någon som har erfarenhet av detta problem och en lösning? (att ha henne på lösdrift alt. byta stall är inget alternativ).

Sv: Shettis som svettas på natten!?

Spårklipp fram, undersidan av halsen samt bogarna. Då kan hon fortfarande gå ut utan täcke på. Om du vill kan du ju klippa medhårs.

Jag har också en shettis med massa päls som står inne om nätterna, precis som din i ett stall där det är ca. 6 plus. Han svettas inte, vilket får mig att fundera på om något är fel på din ponny? Kolik är framför allt min främsta tanke och det drabbas de ju lätt av nu när det kommit rikligt med snö och då blir de ju svettiga på just dessa ställen...

Om detta inte är vanligt återkommande för din häst (alltså du är van vid att den "brukar" svettas när den står inne) skulle jag nog göra ordentlig vet undersökning innan klippning. Har du väl börjat klippa, så måste du täcka osv, osv.

Om ponnyn inte är sjuk utan verkligen bara svettig, kan du inte öppna ett fönster lite i din ponnys box då och se om det blir bättre? Annars är väl klippning enda alternativet om du ska ha den uppstallad.

Jag håller med om att kolla upp den. Men är det ingen fara med den så tycker jag också att du ska klippa den.
Det jag tänker på också är att du får nog se upp så det inte blir fukteksem av det. Har varit med om flera fall där dom har haft för lång päls så dom aldrig har blivit torra ordentligt efter regn eller svett eller liknande.
Enda lösningen där är att raka hela hästen. Vilket var en oerhörd lättnad för hästen också. Iofs måste man ha täcke på alltid men det var det värt. Helt plötsligt så orkade hästarna mycket mer. Dom blev helt enkelt piggare och gladare. Så för mycket päls kan ju ha den inverkan också. Att det helt enkelt är lite i vägen. Vet inte hur gammal din häst är men min gamla ponny fick en extreeeem pälsväxt när han blev äldre. Och klippte jag inte honom så blev han loj och trött. Plus eksem till slut då.
Så även om det inte blir eksem så kanske man kan överväga klippning ändå om dom står inne mycket.

Man behöver absolut inte klippa hela hästen. Det brukar räcka med att man klipper halsen. Då kan den fortfarande vara otäckad ute.

Min första tanke var kolik då vi haft en shettis i stallet med samma symptom inne.
Händer detta ofta? Varje vinter?

Om inte bör du kolla upp innan klippning!

min islänning hade samma.
henne klippte jag undersida hals och lite över bogen. Problem solved

Ja jag har flera års erfarenhet...;) min shettis har samma problem. Jag har dock fått lösa det genom att klippa henne och lägga på ett täcke ute istället. Lättare att klä på än klä av. :laugh:
Jag klipper undersida halsen, börjar än bit längre ner från huvudet där den långa manen täcker över, och sedan bogen (spar över hjärtat mellan frambenen) och under magen. Det brukar räcka för henne.
Jag tycker inte det är så konstigt att den svettas, vissa år sätter de mer päls än andra, beroende på flera olika faktorer. Jag tror inte alls hon måste vara sjuk... däremot kan de få svamp och irritationer under pälsen om den tvingas stå svettig, samt givetvis är det ju väldigt jobbigt och obekvämt för shettisen att inte kunna reglera sig. Min lilla tjej älskar verkligen när jag tar fram klippmaskinen numera så hon slipper björnpälsen inomhus.

Om du klipper nu kommer du troligtvis ändå inte komma helt igenom den pälsen om du inte har en "super"maskin, så om du står ut med att ha det lite fult, så får du ju precis som du vill ; inte helt nerklippt...;)

Självklart behöver man inte klippa hela hästen OM den inte får fukteksem eller liknande. Då måste man klippa hela för att kunna mota fan i dörren så att säga.
Sen som sagt, så kan hästen faktiskt tycka att det är en stor befrielse. Och bara för att en häst lägger mycket päls betyder inte det att är det något bra för hälsan i alla fall. Min ponny tyckte det var oerhört skönt att slippa den tjocka, äckliga och smutsiga pälsen. För det är ju också en stor grej. En häst med lååång päls går inte att få riktigt ren heller. Vilket ger klåda och annat äckligt.
Men allting beror på hästen och hur den reagerar och beter sig...

Jag hade samma problem med min kallblodstravare, försökte att bara klippa lite grann men det hjälpte inte så du får nog klippa halsen och en bit bakom frambenen om det ska hjälpa.
Jag löste mitt problem genom att ha hästarna ute på nätterna istället. Dom står inne 7 timmar på eftermiddag/kväll och sen går dom ut igen och då klarar han sig mkt bättre.

Men det kanske inte fungerar för dig och dom andra hästarna så då tycker jag att du ska klippa.

Hon har absolut inte kolik!!! Lite mer uppmärksam än så är jag.

Hon är i övrigt pigg och kry, men hon verkar ha tjockare päls i år än vanligt.
Hon är 16 år så kanske är "ålderspäls" hon börjar få eller bara blev det mer päls i år.

Få nog bli lite snygg klippning på halsen i år...hon kommer inte gilla det, en riktigt liten bestämd fegis som säkert tycker klippmaskinen är livsfarlig.:grin:

Skönt och höra att det inte bara är min pälsboll som har värme problem inne.

Tack för svaren!:D

Min shettis stog på stall första gången förra vintern, då svettades hon. Klippte undersida hasl, det blev bättre. I år är hon oklippt, och det fungerar bra!

Lycka till då..:D men hon kanske kommer gilla det efter ett tag... min var rädd i början men stoppade bomull i öronen och husse fick trösta lite;) Sen slappnade hon av lite och började luta sig mot maskinen för det var så skönt..

Mina två shettisar och min islandshäst svettas också när dom står oklippta på stall. Jag brukar klippa minst halsen på dom.

Det är klart att en sådan häst svettas inne!!!!

Lösdrift. Har bekant som löste det så att när de andra häsarna var inne så kunde lillhästen gå ut och in i stallet som ho ville. Offta stod hon då i dörrhålet och vaktade vilket gorde de andra hästarna lugnare.

Klippa för att kunna tvinga en häst att vara inne är en styggelse.

Ptr

Min har iofs inga problem inne då jag har kallstall. Men han höll på att bli kokt i höstas. Han satte vinterpäls väl tidigt, och svettades av att gå i hagen när solen kikade fram.

Klippt hals och bog, täckeslös och mycket piggare och gladare.

Förra året köpte jag honom vid lucia, gått på lösdrift innan, fullpälsad. Han svettades dock vid jobb (otränad) och tog ju 'ett år' att torka. Så klippte halsen på honom, och han somnade under klippningen, och var betydligt mindre kliig och väldigt mkt gladare efteråt.

Nu har vi haft minus 20 och då han är såpass klippt har jag kollat noga om han verkar frusen, ifall jag ska täcka. Vill inte göra det 'bara för att' då han ju har monsterpälsen kvar över resten av kroppen och täcke på det lär bli kaminvarmt. Men han har inte varit minsta frusen oavsett minus 20 eller snöstorm deluxe.

Många ggr räcker det att klippa en 'ränna' på undersidan av halsen, över jugularvenen, så kan de kontrollera temperaturen bättre, och det utan att behöva minsta täcke/ta bort väderskyddet.

Ibland kan det ju också räcka att vara lite före i tiden och täcka dom ute när det börjar bli kallt. Så att dom inte sätter riktigt så mycket päls. Så slipper man kanske ha täcke på inne.

Va? Hur menar du nu?

Pälssättning styrs ffa av ljuset.

Att täcka en shettis, som redan tidigt på säsongen börjat sätta vinterpäls, gör ju att den kommer bli fullkomligt kokt?

Min satte sin päls medan det ännu var tio plus, och var för varm redan då, så när skulle man täcka menar du för att förhindra det?

Var det ett knapplån?

Mina går på lösdrift. Den ena ponnyn måste dock stå inne om det inte är snö ute då hon kan bli sjuk av frostgräset och då är det enda rätta att klippa :)

Fast alla har ju inte möjlighet till att ha lösdrift;) och varför skulle det vara värre att klippa en shettis än andra raser:confused:
Finns många som jobbar sina shettisar och vill inte att de ska behöva stå med svettiga blöta långa pälsar i flera timmar för att torka....
Är det inte mer humant då att klippa dem?

Liknande trådar

Hästvård Jag har haft funderingar om att klippa min ponnys päls, dels är den super lång och tjock och för att det verkar vara för varmt för honom...
Svar
2
· Visningar
1 099
Senast: Wera
·
Hästvård Nu står jag och kliar mig i huvudet. Jag har en äldre ponny som tidigare har tränat hårt och därför alltid varit helklippt, får lätt...
Svar
1
· Visningar
905
Senast: Gimlan
·
Islandshäst Hej! Vi har en islandshäst som är oklippt och går utan täcke. Han hatar att ha täcke på sig och klarar sig bra utan täcke i.o.m den...
2
Svar
34
· Visningar
5 327
Senast: Boj
·
Hästvård Jag och en kompis diskuterade lite idag efter att hon sagt att de tejpade deras hunds öron när den var valp, och att hunden inte tyckte...
Svar
3
· Visningar
1 021
Senast: linnsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka