Shettis som inte håller hullet

marie89

Trådstartare
Jag frågar åt en bekant som enligt min åsikt ska ta ut veterinär. De har en shettisvalack på 22 år, han står på lösdrift där de får fri tillgång på ensilage, näringsrikt fint ensilage. Shettisen har massa päls som shettisar har och därför ser inte de mindre kunniga ägarna hur mager han är, utan pälsen skulle man kunna räkna revbenen på honom. Han får ca 1 liter kraft om dagen också. Ägarna säger att de kollade masken och tänder för två år sedan och att det inte var nåt, de tror bara det är åldern.

Nu till min fråga, är 22 år verkligen en ålder som det är normalt för en shettis att ha problem med hullet? Vad kan det mer bero på annars än mask eller tänder? I mina ögon borde en shettis, trots 22 år, bli tjock på all denna mat.

Ta ut veterinär och ta prov för PPID är mitt råd. En shettis borde snarare bli smällfet på den foderstaten så hästen ska absolut kollas upp omgående. När veterinären ändå är ute ska självklart tänderna också kollas. Träckprov ska göras minst en gång om året, helst två gånger. Att hästen var nollad för två år sedan säger absolut ingenting. Hästen kan ha massor av mask nu.

En häst blir inte mager för att den blir äldre. Hästen blir mager för att något är fel och då är det ägarens ansvar att ta reda på vad felet är och åtgärda det eller i värsta fall, om inget finns att göra, ta bort hästen.

Cudos till dig som bryr dig :bow: Hoppas att du kan övertyga ägaren att ta ut/åka till en duktig hästveterinär. I värsta fall får du hänvisa till djurskyddslagen. Det är ägarens skyldighet att skydda sitt djur från onödigt lidande och att falla ur så är verkligen onödigt lidande.

det är nog inte "bara åldern" utan det kan mycket väl vara så att det är tänderna som börjar krångla. Det som händer är att tänderna får svårare att mala sönder fodret.
Är det så, så skulle den nog må bra av att få ett par portioner med fuktade pellets/dag så att den kommer upp i hull igen. (mina egna shetlandsponnyer tycker inte om att äta gröt, men det räcker gott att blanda pelletsarna med avrunnen betfor så faller de isär tillräckligt mycket för att nära nog vara färdigtuggade i konsistensen men ändå ge lite "tuggmotstånd".)

En alternativ förklaring skulle kunna vara att ponnyn har magsår - jag har haft en sådan också, den kom hem från en fodervärd där den haft fri tillgång till grovfoder men ändå var mager som ett spjälstaket.

En annan fråga är om ponnyn äter så mycket som man tror?
Min gammelgubbe (f. 1988) är så låg i rang att han väntar tills de andra lämnar maten innan han ställer sig för att äta. Det gör att han periodvis äter för lite och då tappar han direkt sitt hull - vilket återkommer snabbt när jag ger honom nämnda betfor-pelletsblandning. (han brukar få lusern plus vitafor derby i sin pelletsblandning)

Träckprov inklusive bandmask, koll av tänder och ev. något mer. Men i den ordningen skulle jag köra.

Jag frågar åt en bekant som enligt min åsikt ska ta ut veterinär. De har en shettisvalack på 22 år, han står på lösdrift där de får fri tillgång på ensilage, näringsrikt fint ensilage. Shettisen har massa päls som shettisar har och därför ser inte de mindre kunniga ägarna hur mager han är, utan pälsen skulle man kunna räkna revbenen på honom. Han får ca 1 liter kraft om dagen också. Ägarna säger att de kollade masken och tänder för två år sedan och att det inte var nåt, de tror bara det är åldern.

Nu till min fråga, är 22 år verkligen en ålder som det är normalt för en shettis att ha problem med hullet? Vad kan det mer bero på annars än mask eller tänder? I mina ögon borde en shettis, trots 22 år, bli tjock på all denna mat.

Att det för två år sen inte fanns mask och tänderna var bra säger inget om hur statusen där är i nuläget. 2 år är långe sedan.
Jag hade både kollat mask och tänder.
Tänderna bör man kolla minst årligen(oftare om de har bettproblematik).

Gör ett kolla masken test, och då man ändå ska kontakt vet för att skriva ut avmaskning så är det ju lika bra att boka tid för tand koll på klinik ). och när man ändå är där så kan man ju också ta lite prover och kolla upp hur hästen mår överlag. :)

Enda gången min gamla shettis korsning föll ur så pass att man kunde räkna revbenen så var det tänderna som var kassa, och som följd på det så fick han förstoppning, och som följd på det lossnade slemhinnan i tarmen. Och som följd på det slutade han ta upp näring från fodret öht och föll ur så att han verkligen bara var skin och ben. Fick ta bort honom ngn månad senare då han knappt var en häst längre..

Så se till att ge shettisens ägare en spark därbak och kolla upp hästen ordentligt. 22 är ingen ålder. Min ponny var 32 då detta hände och även om han alltid varit kräsen med maten så var han aldrig mager. Muskelfattig och bukig ja, men han hade alltid ett lagom lager med fett över rumpan.

Gör ett kolla masken test, och då man ändå ska kontakt vet för att skriva ut avmaskning så är det ju lika bra att boka tid för tand koll på klinik ). och när man ändå är där så kan man ju också ta lite prover och kolla upp hur hästen mår överlag. :)

Enda gången min gamla shettis korsning föll ur så pass att man kunde räkna revbenen så var det tänderna som var kassa, och som följd på det så fick han förstoppning, och som följd på det lossnade slemhinnan i tarmen. Och som följd på det slutade han ta upp näring från fodret öht och föll ur så att han verkligen bara var skin och ben. Fick ta bort honom ngn månad senare då han knappt var en häst längre..

Så se till att ge shettisens ägare en spark därbak och kolla upp hästen ordentligt. 22 är ingen ålder. Min ponny var 32 då detta hände och även om han alltid varit kräsen med maten så var han aldrig mager. Muskelfattig och bukig ja, men han hade alltid ett lagom lager med fett över rumpan.

Jag håller helt med övriga i tråden att gör ett träckprov, samt att ta ut vet för att kolla tänderna och ta blodprov. Om inget tydligt svar fås ang tänderna är väl testa för PPID en mycket god ide.

Dock tycker jag inte man behöver åka till klinik (om man inte vill) för att kolla tänderna. Så länge det är en veterinär med vidareutbildning på tänder så går det finfint göra hemma i stallet. Åtminstone här har DV-stationen flera vet med full tandutbildning.

Jag håller helt med övriga i tråden att gör ett träckprov, samt att ta ut vet för att kolla tänderna och ta blodprov. Om inget tydligt svar fås ang tänderna är väl testa för PPID en mycket god ide.

Dock tycker jag inte man behöver åka till klinik (om man inte vill) för att kolla tänderna. Så länge det är en veterinär med vidareutbildning på tänder så går det finfint göra hemma i stallet. Åtminstone här har DV-stationen flera vet med full tandutbildning.
Det är vad man föredrar :).

Liknande trådar

Katthälsa Har en katt hemma som jag tycker är för tunn. Det är en fertil hona 2 år som är tänkt för avel. Veterinär tyckte i våras att hon var...
Svar
7
· Visningar
1 382
Senast: cirkus
·
Foder & Strö Har en 28 åring här som nu har börjat tappa vikt, och jag är väldigt villrådig vilket foder jag ska köpa. Upptäckte det för bara någon...
2
Svar
23
· Visningar
2 086
Senast: Soffan74
·
Hästvård Jag har en Welsh cob - Dponny som jag haft i ca 1år. När jag köpte henne så var hon inte i det bästa skicket muskelfattig & svankig -...
Svar
5
· Visningar
1 098
Senast: Smulan75
·
Träning Hej! Min tidigare ganska spralliga häst har under hösten/vintern börjat bete sig lite underligt. Han har blivit sjukt seg på ridbanan...
2
Svar
24
· Visningar
4 625

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka