Shettis som gått över tiden LÄNGE!

Gisburne

Trådstartare
Naturen borde ju sköta det här, tycker jag, men nu har mitt sto gått över minst 25 dagar om vi utgår ifrån att hon tog sig samma dag som hingsten åkte hem till sig 13/9 förra året. (Jag lånade honom över betäckningssäsongen.) Mig veterligt så var hon inte brunstig då, men 27 augusti 2012 gjorde jag en anteckning i kalendern att hon visade brunst men slog ifrån sig hingsten. (Fribetäckning.)

Är hon verkligen dräktig då? Jo, hon är stor som ett hus och juvret har vuxit nästan till max, men spenarna är tomma och hon släpper inte ifrån sig en endaste droppe mjölk. Jag kände fosterrörelser redan i december/januari någon gång, men det finns ingen veterinär som UL:ar A-ponnyer här så hon är inte kollad den vägen.

Förstföderska, naturligtvis. :crazy: Så jag har inget att gå på utöver de normala tecknen, men det är ju ingen exakt vetenskap. Jag hoppas ju att det här är som att sitta i väntrummet hos doktorn - så fort man tar upp en tidning så kommer nån sköterska och ropar ens namn, men sitter man bara där så får man vänta i en evighet och en halv. ;) Så jag hoppas att hon fölar nu, bara för att jag tar upp den här tråden.

Men i händelse av att hon inte gör det - vad hade ni gjort? Om hon är dräktig på riktigt, vilket jag tror, så har hon ju gått riktigt långt över tiden och A-ponnyer har ju redan krångligare förlossningar än de flesta andra hästar, så det känns rackarns jobbigt att hon inte har fölat än. :( Hennes mamma höll mig också på sträckbänken i ett par veckor och fick sedan en megasvår fölning där det kunde ha gått åt fanders med både sto och föl, så ni kan ju gissa om jag har en knut i magen just nu... Finns det nåt att göra, bör jag göra nåt eller är det bara att vänta? Finns det nån kunnig stuteriveterinär man kan ringa och rådfråga? (Eftersom det inte finns några häromkring, vad jag vet.)
 
Sv: Shettis som gått över tiden LÄNGE!

Du får väl ta ett urin eller blodprov på henne för att fastställs dräktighet.
Om hon bara är tjock så kan juvret svälla av det och dom ser dräktiga ut.
Lycka till.
 
Sv: Shettis som gått över tiden LÄNGE!

Ring till vilken veterinär som helst och rådfråga. Om jag var du hade jag tagit ut en som kunde undersöka stoet så fort som möjligt. Låter mycket märkligt att inte ens veta säkert om ens häst är dräktig efter så lång tid.
 
Sv: Shettis som gått över tiden LÄNGE!

Jag tippar att hon inte är dräktig. 25 dagar över tiden är inte onormalt, men då brukar det handa om ston som fölar tidigare på säsongen.
Är hon "bara" fet är det inte alls ovanligt att juvret fläskar till sig.

ÄR hon dräktig så ska du inte vara mer orolig än vanligt över fölningen. :D
Jag har då aldrig sett nåt samband mellan stora föl och lång dräktighet.
 
Sv: Shettis som gått över tiden LÄNGE!

Hur ser bäckenbanden ut? Har de släppt något? Finns det några andra tecken än stor mage och stort juver?

Det allra viktigaste för dig just nu är att ta reda på om hon är dräktig.
 
Sv: Shettis som gått över tiden LÄNGE!

Jag är tämligen övertygad om att hon är dräktig, annars är hon en sjujäkla skådespelerska. Om vi säger såhär, jag har sett många feta hästar i mina dar, men aldrig någon som ser så stor ut med så spänd mage och så fyllt juver som mitt sto har. Jag är öppen för att hon kanske fejkar ändå, för jag är en skeptiker slash realist som person, men min instinkt säger att det är äkta. Fosterrörelserna har varit rätt kraftiga, så är hon inte dräktig så måste hon ha ganska stora inälvsparasiter eller nåt. :)

Det har varit en distriktare här och tittat på henne, men det var tidigare under sommaren (juni) och veterinären ifråga kunde inte se något onormalt och tyckte absolut att hon verkade vara dräktig. Jag har ju haft dräktiga ston förr och även jobbat i uppfödarstall så själva dräktigheten som sådan har verkat "normal" ända tills nu, när det borde ha kommit en bebis redan. Jag har i och för sig varit med om ett sto (xx-häst) som alltid gick över tiden med 1 månad och klarade det galant, men det tillhör väl ändå ovanligheterna.

Banden är aningen slappare nu än tidigare, men hon är en muskulös dam så det säger inte så mycket egentligen. Vulvan ser längre och slappare ut för det mesta, men så plötsligt så är det som att hon har ändrat sig och kniper ihop igen. Jag blir inte klok på't.
 
Sv: Shettis som gått över tiden LÄNGE!

Även hästar kan ju bli skendräktiga.
Min fd hovslagare hade en häst som hade mjölk och allt! Hon såg även ut att simulera fölning en gång enligt henne. Men något föl kom det aldrig.
Hon kände oxå fosterrörelser btw.

Så ta ut veterinären och dubbelkolla med urin/blodprov för säkerhetsskull. Är hon dräktig så kan du räkna med att hon fölar samma dag sen, bara för att jävlas ;) :angel:
 
Sv: Shettis som gått över tiden LÄNGE!

Jag har fött upp flera föl och aldrig känt fosterrörelser. Däremot har jag sett att magen ena dagen buktar ut åt ena hållet och åt andra hållet nästa dag.
 
Sv: Shettis som gått över tiden LÄNGE!

Jag har heller aldrig känt fosterrörelser, trots ett större antal föl födda här på gården.
Under de första dräktigheter jag var med om trodde jag att jag kände fosterrörelser, ända tills jag lade märke till att valacken hade exakt likadana "rörelser" i sin mage, och jag räknade snabbt ut att det handlar om tarmrörelser ....:o

Tror nog att du har ett sto som inte är dräktigt utan bara fet. Har varit med om det också.

Hade hon varit dräktig och gått över så länge hade du kunnat klämma ut lite råmjölk ur juvret, några droppar i alla fall.
 
Sv: Shettis som gått över tiden LÄNGE!

Om man sätter sig med örat mot magen och klappar lite försiktigt på "kulan" så kan man få känna lite rörelser som skiljer sig från tarmrörelserna. :) Jag har testat på dräktiga och icke dräktiga hästar, de utan föl i magen hade inga såna rörelser. När stoet som den här tråden gäller låg i sin mammas mage så sparkades det hejvilt mest hela tiden, så hon fick smeknamnet "Vilda Bebin" redan innan hon var född. Hennes bästa kompis, född samma år, rörde sig knappt alls när hon låg i sin mammas mage, så jag trodde inte på allvar att det fanns någon bebis därinne förrän några få veckor innan hon föddes. Så de är lite olika.

Den som lever får se hur det här slutar!
 
Sv: Shettis som gått över tiden LÄNGE!

Varför tar du inte ut en veterinär? Känns ganska oseriöst att bara vänta ut henne eller?

Om inte annat så är det inte bra för hästar att vara så feta att dom ser dräktiga ut och då borde du börja banta henne.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har ett finnhäststo på 18 år, som i hela sitt liv bott här, hon har i princip varit min sedan hon var föl. Nu är det så att hon...
Svar
10
· Visningar
2 136
Senast: exotic
·
Avel Var lite osäker på var jag skulle lägga den här tråden men eftersom min förvirrade tankar även handlar om avel lägger jag den här...
Svar
2
· Visningar
1 616
Senast: Myelin
·
Avel Det är så att vi förra året betäckte vårat sto. Efter mycket krångel med UL gjorde vi blodprov. Det är så att mitt sto verkligen inte...
Svar
1
· Visningar
1 529
Senast: Presto
·
Avel Står i valet och kvalet om hur jag ska göra med mitt sto i år. Betäcka eller inte? Hon är ett halvblodssto e Gauguin de Lully –...
2
Svar
25
· Visningar
4 885
Senast: Molekyl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Valet i USA
  • Bästa film
  • Vad gör vi? Del CCII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp