shettis säker hage?!?

Buck

Trådstartare
hej buke folket, min lilla shettis är en utbrytar kung. vi har 3 trådar och fårnät vid grinden men ändå så rymmer hon flera gånger om dagen, specielt på vintern då tråden blir slapp och inte leder strömmen lika bra. shettisen är helt orädd för tråden och elen.(hon kryper antingen under eller hoppar över om det är extra slapp tråd)
shettisen har nu rymt varje dag i en veckas tid, trots att tråden spänts och reparerats nästan dagligen.
vi bor vid en grusväg, och hon rymmer antingen in till de andra hästarna eller ut på fältet, så hon stannar på gården i alla fall. och hon kommer när man tar in de andra hästarna, eller lockar med foder. eftersom hon sköter sig då hon rymmer så tar man inte det som ngt allvarligt längre. annat är det på sommaren då hon lätt får fång, då springer hon också bort till grannarnas hästar 500m och 1km bort .

hur håller ni era rymlingar i hagen?

vi ska total renovera shettisens hage till våren, så jag behöver tips^^

Sv: shettis säker hage?!?

Att det är tre trådar säjer egentligen ingenting, frågan är väl snarare vilka höjder trådarna sitter på? Och vilken sorts trådar du har?
Jag har lyckats bra med att stänga in shettisar (och får och halvblodshingstar...) med fyra trådar på 30, 60, 90 och 120 cm höjd. När vi fårsäkrade en hage - där ingen shettis har rymt - satte vi trådar på 20, 40, 60, 90 och 120 cm.
Och vi använder ståltråd, som inte töjer ut sig om någon försöker springa igenom den. (Obs!, inte wire utan ståltråd - skillnaden är att ståltråden kan gå av, wire går inte av utan skär sönder hästen i stället)

Du kan ju prova med de här "nya" får stängslen - som är ett rutnät av eltrådar?

elnat.jpg

Vi har också upptäckt att det som håller shettisar på plats är ståltråd, fyra trådar och på sådant avstånd att hästarna har tråd från knäna och uppåt, om du förstår vad jag menar.

Vanligt elrep eller eltråd struntar de högaktningsfullt i!

hmm vi har 2 elrep trådar och en ståltråd, ca 20cm mellan trådarna. har funderat på får nät men hon struntar i elen och trasslar lätt in sig, så el-får-nät går nog inte.

Det som gäller är slät tråd (ståltråd då - inte någon plast/nylon variant) som måste vara väl spänd på ordentligt nedslagna pålar och, precis som någon annan skrev, tätt mellan trådarna. Allra viktigast är att jorda staketet ordentligt!! Tre, fyra jordspett på minst en meter krävs för att hästen ska få en riktig stöt. Dålig jord=dålig effekt av strömmen.
Min erfarenhet är att den understa tråden är viktigast. Får hästen en rejäl smäll på nosen/öronen så brukar den backa. Kommer inte stöten förrän hästen har tråden på halsen eller manken så springer den lika ofta framåt. Att stänga in hungriga och frihetsälskande shettisar är en utmaning, men det går!
Lycka till!:banana:

Har en shetlandsponny som rymde hundra gånger dagligen... man han inte ens gå in i stallet förrän han va ute..... När jag flyttade till stall nära en stor väg rymde han en gång. Då fick jag nog. Tog handtaget och satte mot näsan på han.

Sen dess har han aldrig rymt...Kanske hårt men hellre en stöt än bli påkörd.problemet va dock i några veckor att få ur han ur hagen :angel:

hon har stött nosen mot eltråden flera gånger, rädslan håller i sig i 5 dagar sen har hon glömt bort allting. :(

idag rymde både shettisen och hennes 30åriga pojkvänn^^ eller ja rymde och rymde, alla 3 hästarna var i samma hage. jag tog in stora hästen för att rida och tog samtidigt in hö. shettisen fick syn på höet och smet under tråden, och då kände sig pojkvännen ensam så han gick under översta tråden i grinden (var på väg att stänga nedre). och de båda rymlingarna travade snällt in i stallet och boxen för att snällt be om lite hö^^ dålig vana men man kan inte vara sur på dem när de är så gulliga^^

30åringen är i vanliga fall livrädd för alla trådar(och raka skuggor över vägen) men när båda stona försvinner vill han inte vara kvar ute i hagen där han drunknar i snön^^

är glad över att vi inte bor vid en hårt trafikerad väg och att hagen ligger 10m från stallet:)

En slät murad stenmur, ungefär 2 meter hög.

( Har själv haft rymmar shettisar med ett par års mellanrum- dom dog. Dödsorsak bil, nummer två gick rakt igenom trästaket med rejäla slanor som var kombinerat med eltråd ( järntråd).).

har också funderat på mur men det är nog att ta i lite^^, trästaket hade jag ju tänkt:O vi ska ändå göra ett staket mot åkern så jag tänkte övertala föräldrarna att göra staket runt shettisens hage. ush du har haft otur med shettisar:O min har konstigt nog hållt i 10år av upprepade fånganfall och hjärtproblem, vissa är nog mer sega.

Liknande trådar

Hästhantering nu har min shettis sett att gräset är mycket grönare på andra sidan staketet, vilket har resulterat i att hon i förrförrgår rymde 3...
2
Svar
20
· Visningar
3 583
Senast: Buck
·
T
Träning Finns det ngn som kan hjälpa mig med tips på hur jag kan få min 2½ åriga shettis att stanna inne i hagen? Hon har börjat att rymma och...
Svar
15
· Visningar
4 104
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama