Shettis över a-ponny mått vilken ras?

Shettisar

Trådstartare
Jag har ett sto som jag funderar på att låta få betäckt nästa år.Då jag vill ha en grövre modell än var stoet är.Så jag ska själv behålla avkomman. Stoet är högre än 107 men smäcker,jag är på jakt efter en grövre modell och då prova med en grövre hingst.Vad kan man då leta efter dvs ras.
Jag vill ju inte ta för stor hingst heller.Några förslag?

Förstår inte riktigt hur du menar? Du har en shettis och vill betäcka med en större hingst (och av annan ras då)?

Jag skulle inte korsa om du nu har en stamboksberättigad shetland som dessutom är precis inom måtten. Är det inte bättre att köpa en större ponny i så fall istället för att korsa?

Shetland är ju dessutom en ras som har ganska svårt med fölningarna så varför utmana ödet och välja en större? :confused:

Jag hat en shettis som är 102cm i manken som vi betäckte med en whelck på ca 135cm och avkomman är i dag fyra år och ca 144cm i manken.
Om du vill ha en grövte model så välj en grövre ras, kanske frjording. Beror ju på vad du ska ha vakomman till.

*suck* :smirk:
Nej hon är inte stamboksberättigad.Jag vill korsa hennes avkomma eftersom hon är över 107 och hon är smäcker i kroppen och jag har sett hennes avkomma som är en kopia av henne.Därav vill jag ha en grövre avkomma med mer muskulatur i generna och som bli b-ponny mått.
Ja jag vet att shettisar kan ha problem med fölningarna och därav vill jag inte ha en för stor hingst heller.Däremot grövre. :smirk:

:rofl: Nej jag tänker inte skriva samma sak igen, vi vet båda vad vi tycker så det behöver vi inte ta upp igen. :)

Alla hästar KAN ha problem med fölningar men det är (tyvärr) vanligare hos vissa raser, däribland shetland.

Hoppas du hittar en lämplig hingt. ;)

Har sett flera trevliga korsningar Shettis/Welsh mountain. Om man nu tvunget skall korsa med shetland. :D :angel:

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 924
Avel Hej! Skulle jag kunna få lite råd angående val av hingst? Är heeeelt ny på detta med avel och det är ju bokstavligen en djungel...
Svar
12
· Visningar
2 368
Avel Lämplig hingst till d-ponny sto, 144 cm, imp Irland, rör sig fantastiskt och hoppar även, meriter upp till LA dressyr. Avkomman ska...
2
Svar
33
· Visningar
4 388
Senast: Fiorano
·
Avel Har ett sto som vi planerar att betäcka i vår, vi är gröna när det gäller avel och det finns så många fina hingstar, så ju mer vi kollar...
Svar
6
· Visningar
1 629
Senast: Långnos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka