Shettis med ful päls?

Sv: Shettis med ful päls?

Vid 1 års ålder ungefär i februari började min lilla plutt klia sig enormt. Det var på halsen mest och lite på rumpan. Hon fick till slut sår lite här och där på halsen eftersom hon kliade sig så frenetiskt. Manen kliade hon av givetvis. Veterinären visste inte va det var.
Men vi tror det var pga att det regnade så mycket och hon hade sån vinterpäls så hon han aldrig torka upp ordentligt!

Något sådant trodde den förra ägaren till shettisen också. Att hon helt enkelt hade för mycket päls och det blev varmt o fuktigt och därmed kliar det.

Betfor ger inte dåliga tänder men om man matar hästen med sockerbitar .... sagt av en hästtandläkare för några år sen.

Och lättfödda ponnys blir inte feta av bete då?? Hehe

Vad har du tänkt dig att ponnyn ska äta?

Jag har min lättfödda ponny på magert bete och motionerar henne varje dag. Hon har gått där dygnet runt hela sommaren och är inte tjockare idag än vad hon var i våras.

Det gäller ju att anpassa fodret efter vad häste har för behov. Givetvis blir en häst tjock på bete om den får för mkt, det har inget med sockret att göra, utan hästen trycker i sig mer mat än vad den behöver. Mina shettisar (5vuxna o 2 föl) har gått på bete sedan i början av april, ingen av dom är fet, lite sommartjocka kanske men långt ifrån feta, dessutom har stona med föl fått ganska rejält med kraftfoder oxå. dom andrahar oxå ätit kraftfoder, men i mindre mängd, i sommar.
Alla hästar blir tjocka om de får mer mj än vad de gör av med, oavsett det är en lättfödd eller svårfödd individ.

du skriver att du tvättat hela hästen med hexocil och sen med sebacil och nu du tänkte tvätta häststackarn ytterligare en gång med exemschampoo :crazy: det låter som att ponnyns hud är 100% avfettad.. :crazy:

Bra sagt.
Klåda kan bero på många saker. Om hästen inte har ektoarasier finns ingen anledning att bada den i Sebacil bara för sakens skull. Vad gäller Hexocil så har det en desinficerande effekt, men är inte verksamt vid befästa infektioner med vare sig bakterier eller svamp. Varför slösa så mkt tid, energi och pengar på att skjuta åt alla håll istället för att se till att få en diagnos?

Mig veterligen leder vare sig proteinbrist eller fetma till klåda. Ful päls, javisst, men inte klåda.

De bör få en kontrolerad tillgång av bete. Motion är givetvis jättebra men svårt med en hovöm shettis. Funderar på att sko fram... Är det värt det?

Är hästen ömfotad ska det givetvis åtgärdas på något sätt o då är ju skoning ett bra alternativ

Hade velat ha boots till han istället för skoning, vet en som hade det till sin shettis av samma orsak. Funkade jättebra! Men vilka är bra och så vidare lixom...

Skoning kan komplicera så mycket ibland. Tappar de en så är de "handikappade" tills en hovslagare har tid att komma. De sliter inte på hoven och skon hejdar hovmekanismen.

Boots har man ju bara när man använder hästen på hårdare underlag.

Motion är givetvis jättebra men svårt med en hovöm shettis. Funderar på att sko fram... Är det värt det?

:confused:

Självklart ska du sko hästen om den är ömfotad, det förstår du nog själv.
Eller bara hålla till på underlag där hästen inte ömmar då.

Normalt sett så tappar inte hästen skorna 'hela tiden', så det är nog inga problem. Om den nångång tappar en sko så kan man ju hålla sig i hagen eller liknande i några dagar tills hovslagaren kan komma och slå på skon.

Nu tappade du mig helt. Vilka frågor? Om det inte är bättre att se till att hästen får en diagnos?

Av veterinär avdåg jag förstås. Inte av hästens förra ägare eller vem som nu tipsat om Hexocil mot svamp.

Som jag sa, du har glömt läsa. Jag skrev att jag missade vet tiden i fredags, men att jag skuller ringa på måndag.

Men nu kan jag upplysa om att den lilla hästen ser mycket bättre ut i pälsen, blivit av med allt det där feta, äckliga och börjar bli blank.

Så jag kommer bada henne någon gång till med exemshampot och vid installning kommer jag att klippa halva hästen, ca hals och bog o mage, så hon inte får så mycket päls. Jag kommer också fortsätta med b vitaminerna. Det har jag blivit rekommenderad av förra ägaren och jag litar på henne, hon är seriös shettisuppfödare med mycket erfarenhet.

Det är ju faktiskt inte konstigt att hästen blivit varm och kliat sig, vinterpäls nu redan och vi har nästan 20 plusgrader.

Men tack för alla råd jag fått :)

Där ser man. Jag som lusläst dina inlägg.. Håller väl på att bli blind!
Tur att det går åt rätt håll!

B vitamin, D vitamin (om man ändå kunde påverka det) och rykt och pyssel och roliga saker. När mina hästar inte tränas regelbundet eller har viloperioder, eller någon skada etc. blir pälsarna oglansiga. Också när dom går täckta för mycket. Att det kliar mycket nog gör det nog på alla, myggen har (åtminstonde hos mig) kommit i armeer och mitt hbl är knölig från topp till tå!

Sedan håller jag med om att du ska se till att få analys på ev grovfoder och ställa en ordentlig foderstat.

Ja det är klart det är värt det. Men frågan e (jisses lite of topic nu) om jag skorhonom, kommer jag få tid att motionera honom eller kommer han gå i hagen fast med skor på sig....

Våran ponny är en shettis som är väldigt lat och det är oerhört trist att ta ut han på vägarna, har vägar som är mjuka som han går bra på.

Hans tråkiga päls (för att återkomma till ämnet) måste ju bero på en kombination av väder och foder och pälsfällning/sättning.

Oj, va lustigt jag formulerade om vägarna...

Jag menade att de gånger jag får tid att ta ut han så duger den mjuka väg vi har. Hans förra ägare hade han skodd och han var lika lat för det...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka