Shettis/halvblod

angelwings

Trådstartare
Alltså jag vet inte alls var jag ska lägga den här tråden, men jag testar här så får väl moderator lägga i lämplig kategori.

Jag funderar bara lite på hur folk tänker. Såg idag en annons på ett sto som inte funkade i ridning och därför skulle säljas. För hon hade ont i ryggen och blev därför grinig. Men hon kan ju få föl så hon kan gå som avelssto.

Och hon var dessutom en korsning mellan shetlandsponny och halvblod. Alltså, är det lämpligt att avla vidare på en (i mitt tycke) så konstig korsning. Som dessutom har ryggproblem?
Är det jag som är petig?
Är detta en vanlig och helt okej korsning? :confused:
Jag skulle liksom aldrig drömma om att betäcka mina islänningar med annat än just godkända islandshingstar.

Sv: Shettis/halvblod

Det är en galen värld vi lever i!!

En sån häst kan man ha som sällskap, pröva att köra in eller så tar man bort den tycker jag.

Jag blev så ledsen bara. Om hon har så ont i ryggen så borde den väl inte behöva bära på ett föl dessutom.

jamen det är ju ett sto, klart det ska avlas på ;) spelar väl inte så stor roll om hon har ont i ryggen och är dräktig. det kan ju bli en liten söt fölis :love:

hoppas du förstod ironin i det hela

Jo, den ironin förstod jag ;)

Men alltså, den är faktiskt en skäck! Så där ökar ju direkt avelsvärdet.
(vilket ju tyvärr inte är ett helt ovanligt argument. Liksom silversvarta islandshästar...)
Jag funderar bara på vem som får för sig att korsa ett halvblod med en shettis. Förhoppningsvis är det hästarna själva som 'fixat till det'. Men stackars b-ponny som inte får hjälp för ont i ryggen utan blir såld när det inte går att rida.

Hade inte mitt liv varit totalt kaos just nu och ekonomisk kris plötsligt så hade jag funderat på att köpa henne bara för att hon skulle få slippa bära föl eller kanske skulle få somna in. Det rörde sig inte om många tusenlappar direkt.

Det finns mycket konstigt i hästvärlden. För några år sedan när jag akut behövde en sällskapshäst så hittade jag en annons på en travare med dålig rygg. Men i annonsen stod att nog kunde bli bra om han fick vila en längre tid och att de inte kunde vänta längre. Annonsen var utformad så att det underförstått var hästen behandlad under en tid för detta och nu var det vila som gällde. Jag skulle ju ha honom som rent sällskap så vila kunde han ju få här.
Fick hästen hemkörd och det visade sig att ägarna var två mycket kraftiga damer och hästen ett mycket ädelt och litet varmblod. Så min första tanke var att om ha ridit på honom är det ju inte underligt om han fått ont i ryggen. Den misstanken förstärktes när människorna sedan berättar att de tävlat hästen i hoppning för någon vecka sedan......

Så här med facit i handen flera år efter kan jag berätta att hästen var så sned i ryggen att han inte kunde ha täcke på sig för det kasade över på ena sidan. Det tog också lite mer än ett år för att få honom något så när jämn i ryggen och det var definitivt inte tal om att rida häststackaren.

Stackars liten. :crazy:

Ibland blir man less på människor faktiskt. Men hästen hade tur som kom till dig i alla fall. :)

Blir mörkrädd på hur folk ser på avel ibland. Så fort man har ett sto som av någon anledning inte funkar/håller så SKA man betäcka. Ska inte avel bygga på sunda hållbara individer med lämplig fysik och lämpliga gener att spinna vidare på?

"Men det finns ju så mycket andra korsningar så det spelar väl ingen roll"?
Och det är klart att den är genomtänkt. Man har kollat hingstens positiva sidor och stoet är minsann fint.
Precis som det brukar vara när man korsar en viss travar-ras med vilken hingst som helst - bara den är billig.

:angel:

Jag håller absolut med dig. Det är tragiskt :(
Det står ju "ofta" om vbl sto som inte håller för varken ridning eller körning. "Men du kan ju avla på henne, hon är som en ridhäst" :idea:

Nej. Korsningar i all ära - endel blir jättefina! - men man måste ju tänka lite när man ska korsa.
Och när man ser att korsningen inte blev perfekt så är man ju rätt korkad som ens tänker tanken på att avla.
Sen finns det ju vissa raser som man inte bör korsa med andra. Har sett endel hästar med kroppar som ardennrar, och ben som fbl.
Men sånt är det ingen som tänker på när de ska få ett guuulligt litet föööl. :love:
:grin:

Helt apropå konstiga korsningar!
Träffade en person förra sommaren som på pappret verkade vara en klok och förnuftig person, välutbildad och hade haft hästar sen lång tid tillbaka. Hon ville ha en liten hingst på bete hos mig någon vecka för den skulle bli ensam hemma när den andra åkte på betäckning. Så långt lät ju allt bra och den lille hästen kom. Men hon hade bråttom för hon skulle iväg med stoet till hingsten. Hon skulle iväg med sitt islandssto till en haflingerhingst...... Få väl ändå anse det som tur att hon inte använde sin egen som var modell shettis....

Att sedan allt kanske i var som det skulle med henne visade sig när hon glömde hämta hem sin ponny och var av med den när hon kom hem från semestern.....

Härligt....

Jag blev ovän med en dam förra våren då hon skulle betäcka sitt minishettis-sto med en islandshingst på nästan 1.40...Förmodligen fick jag inte henne att ändra sig, men jag försökte i alla fall.

Det känns verkligen som att banka pannan i väggen emellanåt. Man kan avla hursomhelst, för 'stoets kropp anpassar sig ju till fostret ändå'.

Och har hört mer än en som tycker jag är helknas som inte vill ha tant betäckt. Hon har ju sånt bra lynne och har gett fint föl förut. Ja, men hon är också ganska till åren kommen, hon har allvarlig eksem och jag skulle inte utsätta henne för något sådant. Oavsett om man ibland skulle vilja ha en miniFrigg. :love:

Blir så less på argumentet att man alltid kan avla på ett sto så därför ska man köpa sto istället för valack.

Har själv en underbar korsning ardenner/knabstrupper (som jag köpt) och tycker att hon är underbar. Så jag är verkligen inte någon korsningshatare, men det betyder inte för den sakens skull att alla korsningar är fantastiska. man ska tänka sig för, och veta att det finns ett användningssyfte med hästen. Inte bara betäcka för att man har ett sto.

Visst kan man korsa hästar, men de BÖR vara liknande hästar o inte en lite o en stor ras tex som i detta fallet.
Höll sjölv på att få en sådan korsning, min Tinker blev tjuvbetäckt av en minishettis. Vi tog bort det! I vårt gamla stall försökte de betäcka en STOR Tinker hingst o ett shettis sto.. Shettisen skrek som bara den. De slutade inte förren jag hotade att ringa o anmäla!!
Hur tänker folk? O som sagt de som tänker att det går inte att rida, då betäcker vi... Har de själva varit gravida o haft ont i ryggen? troligt vis inte!!

Men fy fan... Vilka idioter....:cry:

Jag vet om en korsning mellan Fjording/Isländare och Ardenner... pålle fick ardennerkropp och korta ben:mad:

Visst kan man korsa hästar, men de BÖR vara liknande hästar o inte en lite o en stor ras tex som i detta fallet.
Höll sjölv på att få en sådan korsning, min Tinker blev tjuvbetäckt av en minishettis. Vi tog bort det! I vårt gamla stall försökte de betäcka en STOR Tinker hingst o ett shettis sto.. Shettisen skrek som bara den. De slutade inte förren jag hotade att ringa o anmäla!!
Hur tänker folk? O som sagt de som tänker att det går inte att rida, då betäcker vi... Har de själva varit gravida o haft ont i ryggen? troligt vis inte!!

fy vad hemska folk de finns.. hur tänker man när man vill betäcka en tinker med en shettis??..

stackars shettis...ont!:cry::cry::crazy:

Tyvärr ser man sånna annonser ganska "ofta". Verkar vara som så att säljaren tror att bara för man skriver att hästen går att avla på så blir spekulanterna fler. Sen att hästen har ont lite här o där och kanske inte alls är lämplig till avel, det verkar inte vara något problem. Blir så arg på sånt. Man kan ju bara hoppas att dessa hästar hamnar hos folk som har vett att inte avla på dem. Är inte alls emot korsningar, men man ska tänka efter innan man gör det.

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 932
Hästhantering Hej! Jag har ett finnhäststo på 18 år, som i hela sitt liv bott här, hon har i princip varit min sedan hon var föl. Nu är det så att hon...
Svar
10
· Visningar
2 176
Senast: exotic
·
Hästvård Hämtade hem min shettis i veckan som varit hos hingst och ska vara dräktig. Hon var väldigt hovöm när hon kom hem men det var hårt i...
Svar
17
· Visningar
3 726
Senast: Tokmaja
·
Avel Jag har tidigare avlat en del på halvblod men har ändrat inriktning till Islandshäst och har för avsikt att betäcka mitt 2-åriga sto som...
Svar
5
· Visningar
1 447

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025
  • Födda -21

Omröstningar