Shettis & fullblod & fri tillgång.....

Piffpuffen

Trådstartare
.....på grovfoder. Ja hur gör man?
Mina fblsdamer har fri tillgång på grovfoder. Dom behöver det för att hålla hullet & värmen. Nu är planen att skaffa en ponny (shettis) till barnen och som sällskap till damerna. (Dom HATAR att vara själva, så det underlättar när man rider den ena.)
Men HUR fet kommer shettisen bli?!:eek:

Hur ska jag lösa det?

Smarta tips mottages, jag har totalt hjärnsläpp.

Sv: Shettis & fullblod & fri tillgång.....

Varför utgår du från att shettisen ska bli fet?
Mina går på fritt och är inte feta, tvärt så behöver en av dem ha extra lusern för att hålla hullet. Så det är väldigt individuellt från häst till häst om de klarar fri tillgång eller inte. Inte beroende på rasen på dem.

Vi har två stora hästar på gården. En travare och ett fullblod. Och så har vi lilla shettisen också. Alla tre hästarna får fri tillgång på hö. Jag har inte sett att shettisen har blivit fet, snarare tvärrt om, väldigt fin och jämn i hullet. Ändå får han ca ½ kg musli också för att få i sig mineraler. Han petar säkert i sig 6-8 kg hö om dagen ute. Och 3-4 kg inne.

Ok, kanske jag som har "fördommare";)
Tycker bara att jag har sett många FETA shettisar. Men det är klart, dom äter ju tills dom är "mätta" och då ska det ju bli lagom hull.
Nu ska den ju även motioneras, inte bara som sällskap så då ska det väl inte vara några problem.

Jag har också shettisarna tillsammans med stora hästar (halvblod o fullblod) på fri tillgång till bra grovfoder. De blir runda och goa, men värre än så har det inte blivt här i alla fall.

Jag tror att många shettisar är feta på grund av att dom faktiskt fodras fel. Dom går på så lite hö som möjligt och kanske ett hö som är väldigt dåligt = proteinbrist och blir bukig.

Jag har också trott att shetissar blir feta bara av att kolla på hö :p
Men jag har ändrat mig sen vi fick låna den lilla shettisen vi har nu :)

Vi har köpt en minishettis med VÄRLDENS hängmage, det är inte många cm ned till marken! Alla utbrister att han är fet och behöver bantas, men med åren har man fått ganska tränat öga och jag vet att han inte det minsta fet- bara extremt proteinbrist! Inga muskler och obefintlig överlinje.. Tror det är ganska vanligt bland shettisar- man tror att dom inte behöver kraftfoder och ger magert hö av liten mängd= hängmage och proteinbrist. Nu får han rejält med analyserat hö + sojatillskott och vitaminer. Dom har lika stort behov av näring som stora hästar :)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 080
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
755
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Hej! Jag undrar lite om dethär med s.k begränsad fri tillgång av grovfoder för häst. Nu när jag har eget stall och går i skolan har jag...
Svar
8
· Visningar
2 081
Senast: Kristall10
·
Foder & Strö Har en fråga ang foder. Är så att vi ska få tvillingar i mars nästa år och har insett att tiden att fodra hästarna flera gånger om dagen...
Svar
14
· Visningar
2 009
Senast: Muninna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka