Shetlandsfoder?

T

Tican

Vad ger man en shettis för mat? Hur mycket hö ca, och bara lite symbolisk kraft eller nåt mer uträknat? Vill inte ha "om jag får dina hövärden" "vad är det för häst", tiotusen gånger, bara svar på det jag frågat tack, men för det blir jag jätteglad.. :smirk:
 
Hur skall vi kunna svara på detta. :confused: Det beror självklart på vad du har för värden på grovfodret. Vad gör denna shettis,rids,körs,går i hage?
Man kan inte säga så mycket mat ska en shettis ha!
Min familj har haft uppfödning på shettisar i ca 15 år. Vi har haft 10-20 shettisar och alla har haft individuell foderstat beroende på om de har varit dräktiga,unga,digivande, eller i någon form av träning.
Det finns en tråd med vad ger ni era shettisar. Om du tittar där så ser du att det skiljer sig ganska mycket beroende på vad det är för foder och vad hästarna gör.
 
OK!
Här får du ett GENERELLT svar:

grund 4-6 kg hö/dag
3-6dl havre/dag
vitamin/mineral ca 80gr = ca 1 dl/dag se på förpackning
(det går att ringa till ex.v Granngården för hjälp)
1 äpple 1-2 morötter/dag ev. banan ibland
samt någon brödbit blandat i fodret/ibland

Alltså så här förslag:

MORGON:
2-3 dl Havre
½ dl vitaminer & mineraler (mängd läses på förpackn.)
1½-2kg HÖ

LUNCH:
CA 2kg HÖ

KVÄLL:
2-3dl Havre
½ dl Vitamin & mineral(mängd på förp.)
1 Äpple (skuret i 6-12 bitar) :d
1-2 morötter(skuren i bitar) :d
2kg HÖ

Åsså tillgång till rent vatten hela dygnet förstås ;)

Detta är åtminstone en grund att utgå ifrån
Tacksam för kommentarer från alla håll.
Lycka till! :rofl:
 
Jo självklart skiljer det sig, men okej, vi säger såhär. Shettisen är fångfri och runt 5-6 år, körs tre gånger i veckan, longeras en gång i veckan å löshoppas nån gån i månaden, går ute hela dagarna, står i box på spån på nätterna. Ger man den här ponnyn någon mer kraft än typ två dl betfor morgon o kväll? Ungefär hur mycket hö?

Har aldrig ägt en shettis, det jag ville ha svar på var ungefär hur mycket dem äter i hömängd, 2 eller 8 kg per dag liksom. Och om den här typen av sällskapsponny som jag planerar att skaffa behöver något speciellt kraftfoder mer än just lite betfor eller lite av dom storas groov, typ.
 
Det här ville jag ju INTE ha. Förstår inte hur du kan skriva ut en hel foderstat, när du inte vet alls vad hästen gör och vad den behöver. Inte ALLS det svaret jag ville ha, bara ungeförligt hur man gör med shettisar, eftersom ajg inte vet nånting om sådant. Som sagt, om dom ska ha 2 eller 8 kg hö liksom, bara ungefärligt.
 
Hej igen Tican!
Hoppas då att någon annan kan hjälpa dig vidare! :confused:
Lycka till! :smirk:
 
En häst ska ha 1,5 - 2 kg ts / 100 kg kroppsvikt. Per dygn alltså.

Alltså om man ger ett hö med 84% ts blir det 1 kg ts = 1,2 kg hö. Så alltså är 1,5 kg ts = 1,8 kg hö och 2 kg ts = 2,4 kg hö.

Så... väger en häst 300 kg så ska den ha 5,4 kg - 7,2 kg hö som har ts halt på 84%.

Detta är baserat på hästens tuggbehov. Vad hästen sen behöver kroppsligt beror helt och hållet på innehållet i grovfodret.

Ex Min häst fick innan jul ett hö med inte så bra värden - då fick han ca 9 kg hö och något kg hippo alfa som har hög proteinhalt + mineraler. Nu får han 11 kg hö + mineraler pga att höt har så bra värden.

Du ser värdena gör hela foderstaten i princip. Det är därför det är så viktigt. Det går ju inte att ge dig ett korrekt foderstatsförslag utan analysvärden.
 
Jag veeet! :smirk: Men det jag ville ha fram är fortfarande också ungefär vad en shettis äter! De är väl i regel väldigt lättfödda + att dom är små, så jag undrar hur mycket dom egentligen kan behöva, ska man räkna som vanligt?? :confused:
 
Jag ger mina som inte jobbar så jättemkt nu, ca 5 kg hösilage om dan. 1½dl korn, 1dl betfor, 1dl kli och morötter + mineraler.
 
Det var en bra foderstat. Men så mkt mineraler.. Jag ger ca. 1/4 dl om dan.. Men ibland äter dom inte det, så då brukar jag ge när det är slut i krubban.
 
Tack Dragonfruit! :)
Jag ska också smyga in litet kli åt mina hästar
för jag vet att en av dem gillar det helt enkelt.
Fast då ska man hålla litet mer koll på fosfor/kalk/magnesium-balansen. Ja det kanske låter litet mycket med mineraler men det jag köpte nu blev jag rekommenderad av granngården och det är i pelletsform och skulle vara ca 80gr/dag vilket nästan motsvarar en dl.
Mina Hästar lämnar också det de inte vill ha av mineralerna
och då reglerar jag mängden litet efter det.
Ja det är en hel vetenskap det där med foderstater!
Jag läser allt jag kommer över! :idea:
 
Vad vill du med din fråga då.
Du har fått fler bra svar, inget duger.
Precis som flera skriver så går det inte att säga att alla shettisar SKA äta 4 kg hö, eller något liknande.
Självklart ska en shettis oxå ha en uträknad foderstat, precis som tävlingshästen i stallet.
 
Det är ju alltid trevligt att folk vill hjälpa till, men jag får inte svar på det jag vill ha svar på, antagligen uttrycker jag mig lite dåligt.. :crazy:

Jag vill alltså veta: Räknar man en shetlandsponnys foderstat som man gör med, ja, just tävlingshästar o så. :smirk: Eftersom, som sagt, shetlandsponnyer är lättfödda (?), och är betydligt mindre än "vanliga" hästar? Räknar man som vanligt, MJ, SmbRP, kalcium, fosfor å allt vad det heter, efter hur mycket hästen arbetar och kg kroppsvikt?

Jag har aldrig frågat efter hur många dl havre på milligrammet en shettis behöver, utan mer några riktlinjer om hur mycket hö dom behöver så jag kan anpassa kraften därefter.
 
Du har ju fått ett ungefärligt svar, men det dög visst inte :confused:
 
Ja, du räknar foderstat även åt shettisen. Precis som tävlingshästen.
Även en shettis behöver en uträknad foderstat efter vikt, arbete osv.
(även stora hästar kan vara lättfödda, inte bara shettisar...)
 
Ho, ho !
Nu måste jag få vara litet rolig :bow:
En Shettis ÄR en STOR Häst, den har bara litet
kortare ben, ha, ha.
Men de är hiskligt söta och jättehungriga...
de behöver massor med mat för att må bra....
så att de riktigt rullar fram.....så man
får absolut inte tro att de är lättfödda för
det är en myt. Massor av proteiner måste de ha för
att orka bära och rulla fram med den stora
härliga och gulliga magen. Sen måste man krama
dom ofta och mycket speciellt runt magen så
kanske man kan modellera om formen litet. ;)
Då kanske man kan få dem att se ut som en Banan.
Enkelt eller hur?!
Kände mig litet busig nu :banana: :banana: :banana:
 
Eftersom man inte vet vad höet innehåller bör man *tycker jag* ge nåt med lite mer protein för att vara på den säkra sidan. En shettis behöver ju lika mycket protein som en stor häst, kvot mässigt då :)

Jag skulle satsa på inte allt för mycket hö, kanske 5 kg!
Lite lusern och lite vetekli!
Annars ev lite krafft breed och betfor

Det är vad jag tycker :smirk:
 
Det är himla svårt att säga en ungefärlig foderstat åt en häst(oavsett storlek).. men med ett bra hö som täcker alla behov med bra kvot så kan man ge tuggbehovet av hö..

men lika mycket proteinfattigt energirikt hö är lika åt helvete som ett proteinrikt och energifattigt hö.. då behöver du tillskott.. på det proteinfattiga behöver du protein och på det proteinrika mer energi..

så.. RÄKNA ut foderstaten som att shettisen vore din tävlingshäst.. :)
 
Man kan inte dra alla shettisar över en kan så att säga en del kraäver mindre mat och en del kräver mer mat de är individer precis som vilken häst som helst. som de flesta säger här är att de måste också få en ordentlig foderstat , vi har själv ett antal shettisar och jag har en tex som äter mer än B-ponnyn och då är hon ändå inte tjock eller så , så pröva dig fram annars och själv tycker jag inte att det räcker med bara betfor, men det är ju upp till var och en :bow: :smirk:
 

Liknande trådar

Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
514
Senast: Kristall10
·
Hästvård het o älskar hoppning. Snäll och lugn i hantering, behöver inte ens bindas upp i stallgången. Till bara för några veckor sen fick man...
Svar
19
· Visningar
1 801
Hästvård Jag undrar om någon av er gjort/gör det på era hästar. I så fall får ni gärna svara på nedanstående frågor. Ilöpande text eller...
2
Svar
22
· Visningar
1 801
Senast: maddie202
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 754
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Hage
  • Avmaskning FAQ (Läs här först del 2)

Omröstningar

Tillbaka
Upp