shetland sheepdog,västgötaspets eller lancashire heeler

E

EmmaEmma

hej!

Jag heter Emma och är 20år

Jag har en familj som består av mamma pappa en bordercollie 9år och en dalmatimer 14år, en syster som inte bor hemma med en schäfer som inte ens är ett år än.

Nu är de dags för mig att skaffa en egen liten buse som jag kan träna och tävla med.
Jag är mycket intreserad av en tik, dom andra hundarna hemma är tikar.
Jag vill ha en shetland sheepdog,västgötaspets eller lancashire heeler

hjälp mej att hitta dröm valpen!:bump:

Mycket tacksam för svar!

Mvh Emma

Sv: shetland sheepdog,västgötaspets eller lancashire heeler

hej hej, å va kul med en valpis, har presis ksaffat mig en border coliie.....

en kompis har skaffat en lancashire heeler han e ett halvår nu å typ den tufaste hunden jag har sett... hur duktig å gillig som helst. Pm:a mig om du vill ha hennes hemsida hon har också en border ccoliie kennel.

Anna

Tycker absolut att Du ska skaffa Dig en Lancashire Heeler :-)

Fast det Du måste tänka på är att det är lång väntetid på bra valpar. Jag har stått i kö ett bra tag och väntar nu på valp ur en kull i vinter/vår -09.

Kan tyvärr inte hjälpa dig men ville bara kommentera att sheltie, västgötaspets och heeler är de raser jag själv också funderar mellan, vilket sammanträffande :D

Börjar dock bli lite tveksam på sheltie eftersom det (åtminstone i Finland) råder enorm brist på dem, vilket leder till att det avlas hejvilt på alla sorters hundar som egentligen inte passar för avel. Visst, hittar man en seriös uppfödare skall det inte vara några problem, men tex rädsla förekommer också en hel del trots att föräldrarna haft bra psyke. Personligen gillar jag dessutom inte att ha en "var mans hund" som mycket okunnigt folk skaffar eftersom de är så söta och lagom på alla sätt. Skaffar hellre en lite ovanligare ras där uppfödarna och ägarna faktiskt är väldigt intresserade och kunniga om rasen.

Själv har jag två Västgötar och kan varmt rekomendera rasen till det mesta. Jag har två helt olika individer trots att de kommer från samma uppfödare och den ena är halvmorbror till den andra (Loffes mamma är mamma till Tores mamma). Loffe är ganska lat och bekväm av sig. Springer inte mer än nödvändigt och maskar gärna. Några varv på agillitybanan och sedan kryper han under hindrena och spinger ovanpå tunlarna, om det nu är enklare... Han är däremot ganska bra på lydnad.
Tore däremot har mycket vallning i sig och springer gärna tio extra varv bara för att det är så himla roligt! Han har en enormt bra näsa, men lite svårt med att koncentrera sig. Ligga still är inte riktigt hans grej, men han börjar fatta det med.
Bägge två är vädigt kärvänliga mot människor och älskar kel, dock kan Tore vara reserverad mot främlingar.

Vad tänkte du använda din hund till? Jag tror individen har betydligt större påverkan än just rasvalet. Jag kan varmt rekomendera vår uppfödare om du vill ha en Västgöte. Hon är väldigt hjälpsam och kunnig. Tyvärr är jag dock ytters dålig på att höra av mig...

Lycka till
/ Milschen

Titta, en till med vätte! :D

I sverige är det då inte brist, det finns många seriösa och trevliga uppfödare av sheltie med underbara hundar.

sheltien är en allroundhund med mycket arbetsglädje, passar utmärkt till agility. Det är väldigt lätta hundar att äga!
Det enda negativa jag ser i rasen är att dom kan vara skälliga (inte så konstigt med tanke på vad dom är avlade för).
Helt underbara hundar!

Här är mina två:

hap3.jpg

zin3.jpg

Liknande trådar

E
Övr. Hund hej! Jag heter Emma och är 20år Jag har en familj som består av mamma pappa en bordercollie 9år och en dalmatimer 14år, en syster...
Svar
2
· Visningar
828
Senast: boccia
·
M
Övr. Hund Under året hade famlijen äntligen tänkt skaffa en liten tillökning och länge, länge funderade vi på Lancashire heeler. Vi åkte till en...
Svar
1
· Visningar
822
Senast: Myrra
·
Övr. Hund Ja som rubriken lyder..Hur gör man? Ska sätta mej i bilen imorgon bitti och åka 20 mil enkel resa för att titta på en hanhund som...
Svar
6
· Visningar
7 743
Senast: Miiip
·
C
Övr. Hund Jag är nyfiken på vad det är för filurer som döljer sig bakom användarnamn och bilder! Hur länge har Du haft hund? Vilken/vilka raser...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 474
Senast: Madde85
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka