shan rags??

raggarn

Trådstartare
Någon som vet nå om hur han var?? hur hans avkommor blev?
Har ett sto efter honnom som är väldigt liten,undrar därför om det kan ligga i hans gener eller mammas.
Det är svårt att hitta bra info om honnom.vet bara att han dog samma år som mitt sto föddes.

Sv: shan rags??

Det bästa är väl att kolla med norska travförbundet.
Var det inte Shan Rags som dog knall och fall efter ett combacklopp på någon norrlandsbana? (Östersund?)

stämmer, men jag har för mig att det var på Romme?

Jag hade en avkomma efter honom som var närmare 170 cm. Har sett flera som är gigantiska efter honom (närmare 170 de med). Ser ut som stora älgar ungefär.

Stod han uppstallad i Sverige för avel, så kan du kanske få någon info från hingststationen. Eller kolla de övriga svensk-avkommorna, sök rätt på uppfödare/ägare till avkomman och fråga. Lite detektivarbete men det kan löna sej. Jag gjorde så med en av mina, och det var roligt att få kontakt med massa olika människor som hade avkomma efter "min" hingst. Åsikterna gick vitt isär kan jag tillägga.
Lycka till!

ok 170 wow min lär då brås på sin mor!
men man vet ej vad hon har för anlag.
han stod tyverr på station på gottland då min häst e uppfödd där hennes mor e typ 150-155. jag har kontaktat hennes mors uppfödare så jag kanske skall försöka med att få tag i uppfödarna till hingsten med.170 Hmm....var inte shan rags rätt liten??

Shan Rags

Härstamning:

Udda. Pappa är Horton, en son till Star's Pride-sonen Horton Hanover. Horton började en säsong i amerikansk avel men har sedan stått i Norge. Mamman Surgy Miss, är danskfödd och efter Star's Pride-sonen Surgy Hanover. Hon var inget vidare som tävlingshäst men har varit ett av bra avelssto. Sönerna Shan Rags och Robin Rags har båda godkänts som avelshingstar.

Tävlingsmeriter:

Kom igång fint som treåring och vann det mesta, bland annat Norskt Travkriterium. Startade sedan i ytterligare sex säsonger, var hela tiden en veritabel segermaskin och tog sig upp i världseliten. Han vann bland annat Prix de Belgique på imponerande sätt. På 149 starter vann han 69, fick rekordet 1.10,7a (tangering av världsrekordet) och tjänade 6.174.583 norska kronor.

Avkommor:
Började i norsk avel redan 1992. Där finns 102 avkommor och de bästa är Shanson med NOK 574 tkr, Ragtime 311' och Santa Cabrera 310 tkr. Den första svenska kullen föddes 1998 och totalt finns 83 svenska avkommor till och med 1999. De har tjänat 2.797.100 kronor efter 76 vinster på 939 starter. Bäst så här långt är Amore Mio med 415 tkr. Han följs tätt efter av Second Sand med 376 tkr. Därefter Agobra Heman 147', Memory of Rags 135', Agobra Lilla My 123', Agobra Charmör 116', Noble Rags 109', Agobra Charleston 107', Emely Trot 106', S:t Bernhard 104', Jan Emil 100', Midnight Rags 95', Agobra Såfin 89', Agobra Gyppert 85', Agobra Gypsy 72', Agobra Saturnus 65', Gamm Gold 57', Påven 55', Ragsy 46', Sim Demir 44', Private Dotcom 40', Shaniola Jib 38', Miss Goldfinger 31', Agobra Zorba 27', Agobra Mississippi 25', Mings Shanghai 24' samt Ragsman 20.000 kronor.

Övriga fakta:
Född 1987, död 1999. Avelsindex är 102/0,96 och inavelskoefficienten 7,36. Mankhöjd 163 cm. Han betjänade de två åren i Sverige 38+82= 120 ston. Kostade 1999 500 + 8.000 plus moms att använda.

Slutord:

Shan Rags kunde i sina ljusaste ögonblick matcha världens bästa hästar, det visade han när han vann Prix de Belgique och blev en av favoriterna inför Prix d'Amérique det året. I aveln har det inte gått lika bra, men inte heller uselt. Starke norske Shanson är den klart bäste avkomman. Av de svenska har det kommit fram ett par skapliga. Inga stjärnor kunnat skönjas här även om Amore Mio och Second Sand inte alls är så tokiga. Men längre än till två pållar kan jag givetvis inte sträcka mig. Tyvärr dog Shan Rags alldeles för tidigt så något riktigt facit på hans avelskraft får vi väl aldrig.

Var det jag hittade....

Tack för svaren fick tillslut massa bra fakta/info om honnom.
ok 163 trodde han var mindre, då hoppas jag att mitt sto har anlag för att få lite större föl än 150 cm som hon e, för hingsten jag valt e tyverr också ganska liten typ 150 han med.
Vet ni nå om hur stor changs det kan vara att hon får ett större föl? inte stor va... eftersom både mitt sto och hingst e så små + stoets mamma. va Tibur(morfar) stor nån som vet kanske?

Tibur var 1.58, och Shan Rags fädernelinje var ungefär så också. Mödernet vet jag ej!
Du har alltså en chans att få en fölis på ca 1.50 - 1.58 (Gimmick har stort i sin mödernelinje!;)

Bia

Jag och min kille äger numera en Rags...han är strax över 170.

Liknande trådar

Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
972
Senast: Cattis_E
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
510
Senast: Nikan
·
Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 384
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 618
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka