Status
Stängd för vidare inlägg.

Stinaelin

Trådstartare
Hej!

Jag har en fråga angående SGI (=sjukpennings grundande inkomst);

Vad påverkar SGI? Jag har förstått att den ger nivån på föräldrapenning och sjukpenning (såklart), men är det något mer?

Jag riskerar att få min rejält sänkt, och undrar hur det kan påverka mig. Jag är nu helt utan ersättning, men ska snart bli arbetslös. Hoppas då få A-kassa, och undrar om SGI:n påverkar nivån på denna.

Försäkringskassan vill att jag ska ta ut föräldrapenning 5 dagar i veckan, men vi vill spara dagarna till maken, som snart blir arbetslös. Då ska han vara föräldraledig på heltid och jag arbetsökande.

Rörigt detta, jag vet! Är det någon som har koll på SGI så är jag tacksam för svar. Jag ska kontakta både förskäkringskassan och A-kassan, men de har inte telefontid nu...
 
Sv: Sgi

SGI= sjukpenninggrundande inkomst. Efter att man varit föräldraledig ett år måste man ta ut 5 dagar per vecka (det kan dock vara lägstanivådagar om jag minns rätt) för att man ska få behålla sin sgi.
Blir du sjukskriven (kan ju bli påkörd av en bil el. dyl) och du bara tagit ut någon dag per vecka blir din sjukpenning baserad på detta vilket kan innebära en STOR ekonomisk förlust.
Man kan få behålla sin sgi (tidigare fastställd sgi) fast man inte längre arbetar om man är arbetssökande, aktivt söker jobb och är inskriven på arbetsförmedlingen. Det bästa för dig, om du varit föräldraledig precis ett år, borde vara att ta ut 5 dagar per vecka tills du blir arbetslös. Har du ännu inte varit föräldraledig ett år borde det inte spela någon roll eftersom du har rätt till din tidigare sgi.
Men jag är absolut ingen expert, ring och fråga!!!!!
 
Sv: Sgi

Tack för svaret!

Jo, grejen är den, att min handlägare på försäkringskassan inte är av den charmiga sorten, och hon missförstår alltid totalt mina frågor, och verkar misstro allt jag säger....

Så jag tänkte höra mig för lite först så kanske jag kan ställa frågan på ett bra sätt.

Jag ska skriva in mig på A-kassan den 4/12 och dottern fyllde 1 år 11/10, så om jag tar ut 5 dagar/vecka mellan desssa datum, så sjunker inte SGI alltså?

Låter ju vettigt. Jag ska tänka på saken. Mannen ska ju vara föräldraledig sedan, vi har sparat dagar till honom, men pengarna kommer ju till samma hushåll, så det är ju egentligen bara för statistiken vi måste dela dagarna lika på försäkringskassan. Pengarna kan ju sparas till senare liksom.
 
Sv: Sgi

SGI= sjukpenninggrundande inkomst. Efter att man varit föräldraledig ett år måste man ta ut 5 dagar per vecka (det kan dock vara lägstanivådagar om jag minns rätt) för att man ska få behålla sin sgi.

Det bästa för dig, om du varit föräldraledig precis ett år, borde vara att ta ut 5 dagar per vecka tills du blir arbetslös. Har du ännu inte varit föräldraledig ett år borde det inte spela någon roll eftersom du har rätt till din tidigare sgi.
Nu har du nog blandat ihop detta lite om jag har rätt. Det är när BARNET fyller ett år som man måste ta ut 5 dagar/vecka för att behålla sgi. Tex har jag varit mammaledig sedan sonen föddes 10/12 -05 och ska vara året ut. Jag måste då fom 10/12 -06 ta minst 5 dagar/vecka. Sedan är pappa ledig fom 1/1 -07, han får då egentligen 3 månaders karens på att ta ut 5 dagar/vecka, dvs han kan egentligen ta ut färre under de 3 första månaderna av sin ledighet utan att sgi sänks. MEN inte just denna pappan därför att han har varit pappaledig juni-augusti i år (så jag har egentligen varit mammaledig dec-05 till juni -06 och fom augusti-06 igen, skrev lite slarvigt innan) och han har då arbetat september-december, vilket inte är lägst 6 månader och ger denna pappan inte 3 månaders dispens utan han måste ta ut 5 dagar direkt.
 
Sv: Sgi

Blir du sjukskriven (kan ju bli påkörd av en bil el. dyl) och du bara tagit ut någon dag per vecka blir din sjukpenning baserad på detta vilket kan innebära en STOR ekonomisk förlust.

Vill bara ha ett förtydligande, du menar att efter ett år så måste man ta ut 5 dagar pga att man ska behålla nivån på sin SGI? Ovanstående kan väl därmed aldrig inträffa med nuvarande regelverk då man måste ta ut 5 dagar efter ett år? Men om mannen börjar ta ut efter tex ett år då borde det ju i så fall röra hans SGI och han har ju bara då precis börjat sin föräldraledighet. Att kvinnan varit hemma ett år borde väl inte påverka hans SGI?
 
Senast ändrad:
Sv: Sgi

Nu har du nog blandat ihop detta lite om jag har rätt. Det är när BARNET fyller ett år som man måste ta ut 5 dagar/vecka för att behålla sgi. Tex har jag varit mammaledig sedan sonen föddes 10/12 -05 och ska vara året ut. Jag måste då fom 10/12 -06 ta minst 5 dagar/vecka.

Det är precis det jag menar, när barnet fyller ett år har du antagligen varit föräldraledig ett år och måste därefter ta ut 5 dagar per vecka för att behålla din sgi. Jag ber om ursäkt om jag var otydlig, jag trodde det framgick vad jag menade?!
 
Sv: Sgi

Vill bara ha ett förtydligande, du menar att efter ett år så måste man ta ut 5 dagar pga att man ska behålla nivån på sin SGI? Ovanstående kan väl därmed aldrig inträffa med nuvarande regelverk då man måste ta ut 5 dagar efter ett år? Men om mannen börjar ta ut efter tex ett år då borde det ju i så fall röra hans SGI och han har ju bara då precis börjat sin föräldraledighet. Att kvinnan varit hemma ett år borde väl inte påverka hans SGI?

I mitt svar utgick jag från TS situation att hon varit hemma. För henne gäller ovanstående att man måste ta ut 5 dagar per vecka från det att barnet fyllt 1 år för att behålla nivån på sgi:n.

Vill den andra förälder vara hemma efter barnets ettårsdag har denne en karens innan 5dagar/vecka regeln "slår till".
Ber igen om ursäkt om jag var otydlig!
 
Sv: Sgi

Vill den andra förälder vara hemma efter barnets ettårsdag har denne en karens innan 5dagar/vecka regeln "slår till".
Ber igen om ursäkt om jag var otydlig!

Precis! Och den karensen gäller i tre månader OM föräldern har arbetat i minst 6 månader innan, dvs har en "orubbad" sgi. Har däremot föräldern varit pappaledig ett tag eller annat avbrott (vet ej hur a-kassa räknas) så är det ingen karens.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Svårt få till en vettig rubrik. Men hur fungerar det egentligen i följande scenario: Fast heltidsjobb. Sjukskriven 50% sen flera år...
2
Svar
20
· Visningar
1 656
  • Låst
  • Artikel
Dagbok M från hemtjänsten beordrade mig att stanna inne idag, snömodd så att jag och andra funktionsnedsatta som inte har rätt att vistas...
Svar
6
· Visningar
670
Senast: IngelaH
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 750
Senast: Blyger
·
Juridik & Ekonomi Min läkare tycker att jag borde gå över från sjukpenning till sjukersättning eftersom hon inte tror att jag kommer kunna arbeta igen...
Svar
1
· Visningar
914
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp