Sevärda dokumentärer?

Sv: Sevärda dokumentärer?

Tack för tipset om SWEfilm. Suveränt, kollar Michael Moore just nu :)

KL

Lönesänkarna samt en massa bra dokumentärer på URplay som jag tyvärr aldrig kommer ihåg vad de heter. Konstdeckarna på SvT.

Ramlade av en händelse in på en visning av "Narco cultura" på Louisiana konstmuseum idag. En mycket stark och otäck film från staden Juarez, knarkkrigets värsta område i Mexico, precis vid gränsen mot Texas. 2010 hade de över 3600 mord eller ungefär tio mord om dagen, i en stad av Stockholms storlek.

Man får följa en av de poliser som ännu är verksam i detta helvete. Och samtidigt, som en bisarr motpol, får man följa en av flera verksamma artister på den amerikanska sidan som ägnar sig åt en musikgenre kallad narcocorridos. Lättsamma melodier med text som glorifierar knarkhandlarna och sjunger om mord, AK47 och skottsäkra västar. Och som ökat stort i popularitet i takt med att mordtalen gått i taket.

En djupt deprimerande men verkligen sevärd film.

KL

Ayrton Senna är så sjukt bra, även för mig som normalt sett inte kollar på formel 1. :love:

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här blir lite utlämnande, så jag valde ett anonymt nick. Om ni listar ut vem jag är, så håll det för er själva, tack. Jag vet inte...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
11 295
Senast: Petruska
·
Äldre Ja! Det är faktiskt redan dags för deltävling 3 i Melodifestivalen! Tiden går fort när man har roligt! Och på lördag får vi höra 8...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
5 179
Senast: Scata
·
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 794
Senast: Görel
·
R
Avel Med tanke på alla hätska diskussioner om fullblod och vad man vill ha (och tydligen framförallt vad jag inte vill ha:crazy: ) så vill...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
40 822
Senast: Mayaanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar