Seriös eller oseriös avel?

BaconBob

Trådstartare
Jag har råkat stöta på en annons och undrar vad ni klassar det som att använda hingstar som denna i aveln. Klipper ut en del som står i annonsen om hingsten.

Han är född 2005. Han är importerad ifrån Danmark och enligt förra ägaren ska båda hans föräldrar vara duktiga i hoppning. Tyvärr finns det inga papper på honom så han står som okänd i passet.

XXX är en jättehärlig kille med ett underbart psyke, han är så enormt snäll och det är svårt att tro att han är hingst. Han har snygga gångarter med härligt power i sina steg.

XXXX kommer att under våren/sommaren/hösten 2008 ta emot friska ston för betäckning. Alla raser är välkomna.

Är det en här en annons som du skulle kunna nappa på? (ooh det är inge skäck, så för färgavel är den knapapst intressant)

Sv: Seriös eller oseriös avel?

Det jag brukar tänka när jag läser såna här annonser är att ägaren har skämt ut sig för all framtid...

Ja, jag hade kunnat nappa på den om jag var blind och helt efterbliven, men nej.. inget jag hade satsat på. :D

Tragiskt..
Enda syftet med att erbjuda en sån hingst till betäckning är att tjäna pengar, avel har det ingenting med att göra.

Helt otroligt att man ens kan med att lägga ut en sådan här annons! Jag blir alltid lika förvånad? Varför skall man avla på en sådan häst? Den som mest gör bort sig är ju personen som annonserar. Hur många seriösa svar personen får skulle vara intressant att veta. Det är väl inte bara "snygga" gångarter (vad det nu är?) och om hästen är snäll man avlar på, eller?

Jag tänkte direkt " någon som fyllt 50 och har skämtsamma(?) kompisar":crazy:

Har svårt att tänka mig att det finns ngt seriöst bakom en sådan annons.

Tyvärr så är jag ganska säker på att det inte är en skämtannons.

hahaa, jag såg också det och tänkte hur sjukt det var :)

Det här inte frågan om avel, det handlar om hästproduktion. Både från hingst och stoägare sida om det blir betäckning. Har inget med varken sriös eller oseriösavel bara produktion.

jag vet vilken hingst det är (via nätet) och jag har redan sagt detta till hingsthållaren (via nätet) att jag anser att h*n inte ska annonsera ut denna häst till avel. Så jo..hingsten finns faktiskt.

Vet inte ens om jag skulle kalla detta för avel dock......:eek:
Men än är väl inte sista idioten född så.....
Fanns det bild på han också?

jag vet vilken hingst det är (via nätet) och jag har redan sagt detta till hingsthållaren (via nätet) att jag anser att h*n inte ska annonsera ut denna häst till avel. Så jo..hingsten finns faktiskt.

Bra gjort! Men, troligen kommer personen ifråga fortsätta... Det finns alltid folk som vill betäcka med vilken hingst som helst. Jag har själv blivit ifrågasatt när jag sagt att min hingst ska kastreras, för han är ju så fin:cool:. Jo han är fin men är en korsning, framtagen för min ridning/tävling. Inte till avel...men det har vissa svårt att förstå:crazy:

Jag har en trevlig ponny. Om jag ska betacka henne i framtiden sa valjer jag en godkand hingst. Mitt sto har okand stam. Men varfor valjer man en hingst utan stam nar det finns sa mycket fina hingstar i Sverige? Ar det bara for att spranget ar billigare? Blir det inte valdigt dyrt att registrera en sadan avkomma? Gar det att registrera en sadan avkomma?

Det där var då diskriminering!!:mad:
Nog kan man väl unna dem nåt bättre!!;)

Tyvärr så är det nog den bittra sanningen. Det här hittade jag på samma ställe, där hingsten ovan är utannonserad (hingst för betäckning):
"Ska betäcka två varmblodston och söker till dessa: en ponnyhingst C-D ponny och en, arab.. appaloosa.. halvblod.. har ej bestämt mig än.. Kom med förslag! Då hittar jag säkert den rätta hingsten för min "Abcde" " :eek:

På hemsidan (med hingsten ovan) skriver man följande om en ettårig ponnyhingst:
"Pappan är prickig och mamman är skimmel så enligt uppfödarna kommer även han att ge prickiga föl."
Detta är så långt från AVEL man kan komma!!!
Det vore intressant att höra hur den som skrivit detta tänker och resonerar.....

Den tror jag att jag läste om för ett par dgr sedan, men på dennes hemsida. Men att den var så ung.
Det jag reagerade på var att stammen var okänd men med det fina påbrået den hade skulle hingsten bara lämna fina föl???? Men hur vet man att hästen har fin stam när den är okänd?

Ja just det. Det var via en ridtravares hemsida.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka