Ser så skabbig ut....

S

solenbakommolnet

Min hästs kompis är ett sto på sju år och islänning. För bara ett år sedan var hon jätte vacker med lång man som dessutom var ganska tjock :)
Det har dock dramatiskt ändrats :( Betet denna sommar var jobbig både för henne och min tidigare häst. De kliade sig båda två och vi trodde då att de fått exem :eek: Täcken och salvor inhandlades och det hjälpte väl si så där :crazy:

Efter sommaren forsatte dock kliandet för detta sto. Mer eller mindre kliade hon sig i manen och svansen :(

De senaste månaderna har det dock blivigt mycket värre :eek: Hon har knappt någon man kvar, sår i svansen som nu håller på att läka men hon har också fått fula sår i öronen :( Veterinären har tittat på hår-tussar och uteslutigt ohyra :crazy: Men....inga hår prover har tagits från man och svans :eek:

Alla tänkbara sätt har provats :p Tvättning, nytt foder, smörjning osv. men ingenting tycks hjälpa :( Det som lindrar lite verkar vara tvätt med grönsåpa men det är också allt :(

Hjääälllppp!!!! Vad gör man/de åt detta :confused: Finns det några tipps från er :bow:

Bekymrad är vi också över hennes öron. Att tränsla henne är ett kapitel för sig :cry: Naturligtvis eftersom hon säkert har ont i sina öron :o Känns så tråkigt att se henne så här och det syns på henne att hon inte mår så bra :(

Har en vän som har samma problem med sin islänning, han har haft eksem förut på sommrarna men i år har han också fortsatt att klia... Har heller ingen aning om vad det kan vara. Han kliar också man ockh svans, Konstigt!!! :confused:
Hoppas du får något bra svar så jag också kan läsa.... :)

Hej!
Har erbjudit test av aloe vera juice och jelly till trådskaparen. Använt det på vår isis med exakt samma problem, nu helt återställd.

PM a om även ni vill ha hjälp

Ska höra med min vän, hör av mig imorgon...
Tack på förhand!!!!

Sara

Ser att du bor i Strängnäs alltså inte så långt att åka och köpa ett jättebra medel som jag själv har köpt och flera som jag känner här i Eskilstuna. Bl a ett russ som fick eksem och trodde att dom skulle vara tvungna att avliva pga av detta.
Det kostar 230 kr flaskan och räcker oftast en hel sommar. Man spär ut det med vatten. Klådan försvinner direkt och såren läker otroligt bra och fort.
Håret börjar växa med rekordfart. Ja det låter otorligt bra nästan som hokus pokus, men jag lovar du blir inte besviken. Det är ett hopkok som någon gör hemma men jag köper det av en annan. Pm:a mig så får du telefonnumret till henne så får du veta mer.

Liknande trådar

Hästvård Mitt sto har fått massor med små knottror på framförallt benen, mest på kronor, kotor och karleder men även på skenbenen och mellan...
Svar
9
· Visningar
1 932
Hästvård När hovslagaren var här i förrgår upptäckte jag att hästens öron såg "skabbiga" ut. Jag kan plocka/skrapa bort päls och vid rötterna på...
Svar
3
· Visningar
1 258
Senast: Constance
·
J
Islandshäst Hej, min häst har haft exem ett par år nu. Han kliar inte i varken manen eller svansen så länge han har täcke på och smörjas någon gång...
Svar
18
· Visningar
3 281
Senast: Korven
·
S
Träning Jag har ganska nyligt (ca 3 veckor sedan) fått hem två nya hästar. Ett 20 årigt sto med ett hingstföl på 2 månader. (Gajja och Camaro)...
Svar
3
· Visningar
1 050
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Värma spenat?
  • Svensk politik nr 3

Hund, Katt, Andra Djur