Ser ni något konstigt med skoningen?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare LillaMu
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 18
  • Visningar Visningar 3 170
L

LillaMu

Hej, kan ni snälla ge mig ett utlåtande på mina två hästars skoning, både bra och dåligt. Var inte rädd med orden! Hade hovis ut för ca 1,5 vecka sen och vet inte vad jag tycker...sätter in bilder i lite olika vinklar på båda hästarna! Min fråga är det ett bra jobb eller ej? Och varför tycker ni som ni tycker?

Häst 1:

a7243402d367114f9688ca06fe6ca624.jpg

Häst 1:
c5e8ce47de7b596f70414eeb21f1e385.jpg

Häst 1:
83787fce033e4841fe3b0aa481e97104.jpg

Häst 1
f2e0bc8527d2a99aaf06a2a316848753.jpg

häst 2:

3caa4739a4396df9657086e926a63283.jpg

Häst 2:
http://www.fotobojan.se/LillaMu/Hovar/d774d3ff4af12faa342cfd1277304e78.jpg

Häst2:
6ffe9b04854caec2c85b14f2d4e15044.jpg

Sv: Ser ni något konstigt med skoningen?

nej, verksam i 35 år, vet ej av vem/hur han lärt sig men har fått goda omdömen av andra häst ägare tidigare. Jag tycker att hästarna är snubbliga, obalanserada (nog för att de är trötta efter sommarbetet...men ändå) och att jag tycker det ser fel ut. Men jag har ej så stor kunskap, känslan säger en sak....men skulle behöva ha lite kött på bena varför känslan min säger att det är fel? Ngn som vill hjälpa mig och berätta ngt om hovarna mina?

:bow:

Det var lite jobbigt att kolla på liggande bilder, första sidobilden, på ett svart ben, där tycker jag tån ser lång ut, de andra såg nog hyfsade ut.
Det jag verkligen vänder mig emot är hur traktarmara går in under strålen :eek::eek:
INTE ok, ser ut som att hovis hade för stora skor och bara vek in utskjutande delar..

Om du tycker att det känns tokigt så tycker jag att du ska kosta å dig en second opinion, gärna från utbildad och rekommenderad hovis.

Hade varit lättare om du vänt bilderna rätt, svårt att se när hovarna pekar åt fel håll ;)

Det här är verkligen inte okej tycker jag. Man drar inte in traktarmarna så de ligger över strålen.
De andra bilderna har jag inte tittat på då det blir omöjligt att bilda sig en uppfattning då bilderna ligger åt fel håll. Vänd gärna på dem. :)

tycker också att skon ser förstor ut och verkar trycka mot strålen :S

Är inte erfaren mer än haft hovslagarproblem med min tidigare häst. Men hur skorna går in och trycker på strålen undertill hade jag inte gillat. Sen hade jag personligen velat ha kortare tår, men det kan sitta kvar från min häst som blev snubblig av att ha tår som på bilden :P

Inte bara kortare tå, för vinkeln ser ju okej ut.

Och håller med dom andra som påpekat så går traktarmarna in över strålen vilket jag aldrig skulle tillåta på mina hästar.

Jag kan inte riktigt se framför mig hur man skulle kunna ordna (kortare tå, inte fullt så understuckna trakter och en mindre, vidare sko?! Vill liksom flytta bak hela hoven) problemet men från undersidan ser det inte trevligt ut! Hade inte varit nöjd med skoningen tyvärr.

Senast ändrad:

Om den översta bilden är en framfot är det en usel form på foten...

Om hovis varit ute för 1,5 vecka sedan så kommer fötterna växa över skon inom kort... Alltså hämmar skoningen hovmekanismen, det finns ingen mån för hoven att expandera för tryck på skon...
Dessutom ser inte skon ut att vara centrerad över foten, utan aningens vriden?!
Jag skulle bytt hovslagare...

På denna bild
f2e0bc8527d2a99aaf06a2a316848753.jpg
ser hoven ut att vara högre på ena sidan än den andra...

kl

Jag hade ryckt av skorna på en gång och tagit ut en annan hovis för att göra om det. Det är INTE ok att skon ligger över strålen så där. Egonson hade en bra tanke om att liksom flytta bak hela hoven... eller i alla fall vrida om den på nåt sätt? Något ser fel ut på bilderna från sidan, men jag kan inte sätta fingret på vad förutom att jag tycker tån är lång och trakterna understuckna.

På den här bilden ser hästen ut att stå på tå eller gå i högklackat
3d9d347eacf68575d0dcc621ad50432d.jpg

Tack för era synpunkter, kan vara lite nojjig med hästarna så det är skönt att känslan inte är fel på så sätt :crazy:

MEN vad riskerar jag att utsätta hästarna för om jag rider dem som vanligt med denna skoning, inte helt centrerad sko, det här med trakterna, att de "går i högklackat" mm?(är rätt grön)

De kan tyvärr inte gå utan skor, ömmar och fötterna går sönder fort och mycket även i gräshage, det kan ta tid att få tag på en hovis för jag bor i : ingemanslandet/käpprättåth**te ,när det kommer till djurvård what so ever :(

Tror ju inte det händer något allvarligt pang bom på några månader, om du kan byta hovis så snart du kan. Man ska inte måla fan på väggen bara så där.
I längden är det självklart mindre bra.

Synd att ingen hovis svarar.

De vill ha mer historik för att kunna döma hur o varför det ser ut som det gör.

här har vi ett ex. där hovisen försökt att backa tån- syns på att vita linjen syns även på tåsidan. Sen att ballarna hänger i luften. På de som jag beklagat mig över är det värre o ballarna går ner i backen i skritt. De har oxå den konvexa bakhoven o korta skon fram som gör att hästen inte slår i sko utan det säger boink när hästen slår i.

hästen kommer inte att få en bättre tåvinkel sålänge det raspas utifrån o bara längst ner. Hoven växer ju ut uppifrån o följer samma vinkel. Den behöver även understöd baktill.

Om tån flyter iväg som den gör i bakvikt o skon är för kort så kommer trakten att få samma låga vinkel som tån- understucken. Ter sig oxå växa framåt fast det är belastningen som är fel... bara.

De kan tyvärr inte gå utan skor, ömmar och fötterna går sönder fort och mycket även i gräshage, det kan ta tid att få tag på en hovis för jag bor i : ingemanslandet/käpprättåth**te ,när det kommer till djurvård what so ever :(

Jag fick för mig att du bodde i Hova (strax mellan Laxå-Mariestad) eftersom det namnet dyker upp. Är det så, PM:a mig så ska jag se till att du slipper fortsätta dig med att vara orolig för hovvården.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
756
Senast: tara
·
Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 563
Senast: nexxa
·
Hästvård Min häst fick efter skoning (ca 30 min), flera konstiga symptom! Efter att hovslagaren var klar, ville han se att häst var ok, vilket...
Svar
11
· Visningar
2 324
Senast: mily
·
Hästhantering Hej! Jag behöver hjälp med lite råd och tips gällande skoning. Jag har haft min häst i fyra år. Första året gick det jättebra att sko...
Svar
11
· Visningar
1 924
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka