Ser det ok ut?

majola

Trådstartare
Idag spände vi för gammelhästen för den nyrenoverade speedcaren och gick en sväng. Han sköttes sig utmärkt.

Det är ju väldigt många remmar på en sån där anordning, så det vore gulligt om någon kunde ta sig en titt och kolla om det ser ok ut.

Bilder finns här: http://pg.photos.yahoo.com/ph/mj_larsson/album?.dir=ea25

PS. Det finns sits till vagnen... ;)

Senast ändrad:
Sv: Ser det ok ut?

Jag hade nog satsat på ett ordentligt selunderlägg samt "snurrat" bröstan längs med skalmarna istället för att bara dra dem så. Då riskerar han inte att bli rädd för dem om de skulle komma i gungning under turen. Lite dålig förklaring kanske, men hoppas du förstår vad jag menar.. :) Annars ser det bra ut tycker jag.

Det ser väll okej ut ,,,tror jag.:) Det är ioch försig inte som jag brukar snurra. Men huvudsken är att det sitter.Ska du snurra bröstan så snurra den inte för hårt.Hästen ska kunna röra bogarna också.

Hur brukar du snurra då? Vi gör så som min pappa har för sig att de snurrade i ett travstall där han höll till...för ungefär 35 år sedan...Vi surrar i åttor så att säga.

Jag tror att remmarna till bröstan är för korta för att snurra runt skaklarna, men det är ju värt att prova.

Vilka selunderlägg är bäst? Jag har ett tunt quiltat, men fårskinnet känns lite bättre än det. Vad finns det i övrigt att välja på? Fårskinet går ju att klippa till så att det passar bättre och inte fladdrar så som på bilderna.

Jag brukar snurra allt framför och låsa med sista varvet bakom, med båda remmarna. Bröstan kanske du kan snurra åtminstone ett eller två varv, så blir det lite stadigare.

Men, nu ska jag vara lite besserwisser här. Vet att många gör så, men hur sjutton törs man sela på en häst framför vagn utan att någon sitter i? En sån stor häst som kliver iväg har man inget att sätta emot vid hand. Sitter man i har man ju mycket längre sträcka på sig att få stopp på hästen. För mig känns det helt fel att sätta en påselad häst i rörelse utan att någon sitter i, men det kanske är bara jag?

Men om man leder den eller tömkör så är det ju samma sak? Visst kan den skada sig mer med vagn bakom, men kommer den lös lättare?

Jag hade en person som gick vid huvudet, för med lina, sedan utan. Men det är han som har tagit bilden (utanför stallet).

Jag vill nog tro att den kommer lös lättare med vagn. Leder man, som när man tömkör, då kan man ju snurra hästen runt sig själv. Sticker den så är det enda som händer förhoppningsvis att den trampar av tömmarna. Kommer hästen lös med vagn hinner den fastna, slå sönder grejerna, slå över skalmarna mm, vilket antagligen ger betydligt värre skador. Det är också lättare att hästen får panik om vagnen okontrollerat slänger omkring bakom den. Sitter man hela tiden i, så har man en chans att få stopp på hästen innan den får panik, även om den som leder hästen tappar taget.

Men jag säger det, många som gör så, själv skulle jag aldrig i livet köra/köra in en häst på det viset. Jag har sett vad som kan hända om dom kommer lös utan kusk. Jag har också sett vilken stor chans man har som kusk att få kontroll på en yster häst, en chans som man aldrig har när man leder den. Jag tycker inte man ska strunta i någon som leder hästen, men jag skulle aldrig låta bli att sitta i vagnen.

Du har förstås en poäng i det. Det kändes säkrare att gå i början, men det var möjligen fel tänkt.

Jag håller med ahne angående att inte ha hästen för vagn utan att någon sitter i... En olycka händer så lätt...

Det ser inte ut som om du har "låst" extragjorden. Alltså remmen som går uppifrån och snurras runt skalmen framför skalmlädret. Efter den dras bakom selen upp, runt skalmen ska den dras ner innanför "sig själv" så att den låses innan den spänns med remmen från andra sida.

snurra bröstan runt skaklarna, och bröstan sitter ALLDELES för hårt! du ska få in en näve annars kommer han få jätte mkt skav av bröstan.. sen köp dig ett selunderlägg finns på en del vanliga hästaffärer annars hittar du de på travet, bidermans.. sen har du inte låst säkerhetsremmen, den ska liksom emellan*svårt att förklara* jaja lycka till=)

solros skrev:
Efter den dras bakom selen upp, runt skalmen ska den dras ner innanför "sig själv" så att den låses innan den spänns med remmen från andra sida.

"Efter den dras bakom selen upp?" :confused: Jag fattar inte...

Var ska jag få in en näve? Mellan bringan och bröstan? Det tror jag faktiskt att det var, men jag ska mäta nästa gång. Remmarna hängde ju ganska "löst". Om jag snurrar remmarna runt skakeln så sitter den väl ännu hårdare? Hmm, jag får prova mig fram. Finns det ingen annan lösning, typ öglor runt skaklarna som remmarna löper i? Min häst är inte så lång så det verkar lite konstigt om remmarna skulle vara för korta åt honom.

Ska jag liksom göra en knut med säkerhetsremmen? Ta änden under sista varvet på snurren? *förvirrad*

Okej, ska försöka förklara bättre... Jag kollade lite noggrannare på bilden och såg att du inte gjort som jag gör... Du är med på vilken rem jag menar? Den uppifrån. Du har snurrat den fram och tillbaka runt skalmlädret. Jag snurrar runt skalmen framför skalmlädret. Bara runt runt. När du gjort det lagom många varv (så den är lagom lång vill säga) drar du den bakom skalmlädret uppåt på insidan av skalmen. (Nu är vi bakom) Över skalmen,inifrån och ut, ner igen på utsidan fast du drar den innanför "sig själv" för att låsa den. Spänn sedan med remmen från andra sidan. Nä, jag kan nog inte förklara bättre. Svårt att berätta med ord, enklare att visa...

Säkerhetsremmen (den nerifrån) syns inte så bra hur du satt. Så den kan jag inte uttala mig om. Lite svårt att bedömma av bilder faktiskt.

Det bästa är nog om du kan hitta en travmänniska som kan visa dig... så du inte riskerar att tappa vagnen.

Någon annan som kan hjälpa till?

Jag tror inte du satt den för hårt. Men om du snurrar den ett eller något varv runt skalmen kommer den bli stadigare liksom, då kan du få den att släppa fram. Nu ligger den nog mot bringan/bogen tack vare att tyngden från bröstan längre bak, drar den bakåt.

Tror bägge är snurrade i åttor, en framför och en bakom. Enklast är ju att följa din beskrivning på bägge remmarna (så gör jag i alla fall). Snurra allt framför och låsa bakom ett varv.

Tack båda två! Jag tror att jag fattar!

Vi ska be någon travkunnig kolla innan vi ger oss ut på vägarna. (Egentligen ville jag nog mest visa bilder på min fina häst.. :love: :angel: )

Liknande trådar

Z
Körning Hej, jag är ny på detta så såga inte mina dumma frågor helt nu.. :3 Vi köpte en gammal vagn och fick en loksele till den. Perfekt...
Svar
13
· Visningar
6 022
Senast: Zab
·
Körning Idag spände vi för gammelhästen för den nyrenoverade speedcaren och gick en sväng. Han sköttes sig utmärkt. Det är ju väldigt många...
Svar
7
· Visningar
1 096
Senast: majola
·
L
Trav jag ger upp, frågar er om min pålle... :smirk: alla (?) här har betydligt mer erfarenhet av både hästar och trav än vad jag har, så ni...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
5 074
Senast: Lindi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar