Ser bilderna normala ut ?

Sv: Ser bilderna normala ut ?

aj, jo något gör ont på hästen, det syns på filmen. haltar han om du springer med honom? har du bokat klinik?
 
Sv: Ser bilderna normala ut ?

jo det är högern som jag oxå tycker han inte är bra i. Blir ringa kliniken nästa vecka då. *suck*

catya: i trav syns det inte alls lika mycket som i skritten, är även bara i skritten som jag märkte att han inte kändes bra i under ridningen:(
 
Senast ändrad:
Sv: Ser bilderna normala ut ?

Håller med! Sar såg det jag såg. Jag hade kollat upp hästen.
 
Sv: Ser bilderna normala ut ?

ser oren och lite stel ut i högerbak är min första tanke när jag såg filmen (men jag kan ha fel), jag skulle iaf tittat upp det ... Men lycka till iaf hoppas det går bra :)
 
Sv: Ser bilderna normala ut ?

Ytterligare en tråd jag inte begriper ett dyft aw. En häst som är uppenbart halt höger bak bör weterinärundersökas snarast. Jag har swårt att tro att orsaken skulle wara förekomsten aw eller bristen på sidokappor, snarare en rejäl knäledsinflammation då. Men wisst är den skidlång fram. Jag skulle också byta howslagare, har aldrig hört talas om att bara wissa kan sko en häst utan att den blir skiträdd om bakbenen och får men för liwet. Betydligt farligare med åt helsike winklar i kotorna.
 
Sv: Ser bilderna normala ut ?

Ny video från gårdagen, pålle är nu iaf skodd även bak och tid på klinik är bokad. Hovis blev sjuk sedan så dröjde ända till lördagen innan han kom. Skrittade Tibbe till stallet där han skulle skos och då kändes han mycket bättre han va inte det minsta snubblig bak, detta tror jag har att göra med att han var hovöm och då hade det regnat jätte mycket så marken var mjuk. Hon som red med på hagkompisen tyckte sig inte se så mycket, bara att han gick lite kortare med h.bak men inget annat (hon pluggar till vetrinär). Skoningen gick oxå super, han har tidigare varit besvärlig, och förra gången vi satte skor på honom bak (feb) fick han kramp i h.bak, nu visade han inga besvär alls, hovis sa dock att han var spänd i musklen som går från knät ner mot hasen. Så jag hoppas att det inte är något större problem men det låter jag dom på kliniken avgöra, tar det säkra före det osäkra. Nu får han iaf gå och tjocka sig i hagen tills den 28 fanns ingen tid på kliniken innan dess då dom bara har öppet 2 dagar i veckan. Kan säga att jag inte bytt hovis, är mer än nöjd med denne och på bilderna tidigare så hade hans hovar växt kopiöst och var i behov av skos om, tycker ni han är lång i fötterna nu dock så kan jag överväga, men det vet jag att han inte är.

 
Sv: Ser bilderna normala ut ?

Det e bra att du åker till klinken. Men hur ser han ut när han travar? I första filmen såg han halt ut i höger bak, i andra är det svårt att se ngt. Det kan ju vara så att han var öm i hoven, eller att han kanske ha sträckt sig lite lätt. Det oftast mycket enklare att avgöra hur halt en häst är när den travar (Om det så klart inte uppenbarligen).

Om han e spänd i muskeln, kan du ju massera lite lätt.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ser bilderna normala ut ?

Det första jag tänkte på när jag såg filmerna är att han har ont i ryggen/länden då den inte orkar lyfta hovar och ben ordentligt nästan släpar sig fram med bakhovarna.

Precis som han går nu går min grannes fullblod som fick slutas ridas som 8åring då hon hade problem med ryggen och hon går så. Dock i trav och galopp går det hur bra som helst. ;)

Så kolla upp den noga på klinik och kolla gärna ryggen med!!!
 
Sv: Ser bilderna normala ut ?

Ska kolla om jag får med mig någon som kan leda honom i trav, är omöjligt att få hon trava själv i hagen :p
Jo känns bättre att få honom kollad av vet så man vet. Brukar massera honom några gånger i veckan då han älskar det :p

Qvistis: Kan be dom kolla ryggen oxå, dock har han aldrig reagerat när man klämmer och inte heller har ET tidigare sagt något, han har ju marktrånga rörelse naturligt, är ju inga halvblodsrörelser precis.
 
Sv: Ser bilderna normala ut ?

Gjorde en enkel "hemma" undersökning idag. Kompisen kunde inte se något större rörelsefel när jag travade med honom, va inga gradigt halt utan bara ytterst lite att han tog mindre för sig h.bak. Försökte göra böjprov på knäna men Tibbe va för irreterad på småkryp + att han inte gillar när man är på hans bakben, så det gick inte. Men hon kände på ledkappslarna i bägge bak och kunde inte känna något och inte heller kände hon något i ryggen på honom. Så hoppas att det antingen är en väldigt lätt inflammation i knät eller SI-leden eller att det bara är några muskel låsningar. Både hon och vetrinären på klinink tyckte att jag kunde rida honom lätt, så imorgon ska vi skritta lite på banan så ska hon kolla om hon ser om han går sämre när han arbetas iform och ska trampa på under sig.Men skulle inte rida i nya sadeln utan fortsätta i gamla så att han inte får någon ny spänning. Kan tilllägga att kompisen pluggar till vet så hon vet vad hon gjorde :p
 
Sv: Ser bilderna normala ut ?

Bra att du bokat klinik, det är välbehövligt.
Så vitt jag kan se är han väldigt stapplig, kort i steget och halt i skritten (bb mest hb), liiite bättre andra filmen men det kan ju bero på att i första filmen är det hårdare underlag och han går inte fritt.
Du behöver inte böja honom alls eller springa med honom dagligen, överlåt det till klinikbesöket. Det du kan göra är att betrakta honom när han rör sig i hagen, iaktta förändringar. Håll koll på temp, svullnader, värme och kolla hovarna grundligt (värme, puls). Blir det värre, ring ut en veterinär (tex distrikts).
Är han lugn kan han gå kvar i hagen. Är han springig är det nog bäst med mindre hage.
Jag skulle INTE rida på den här hästen! Det gör nog bara saken (vad det nu är) värre. Låt honom skrota i hagen och invänta datumet 28 juli.

Lycka till! :)
 
Sv: Ser bilderna normala ut ?

Böjer eller springer inte med honom dagligen utan ville bara att kompisen skulle se om hon såg något när han travar, då hon om någon (icke veterinär) kan se om han gick sämre i traven. Att han gick så pass illa i första filmen tror jag mycket va att han va oskodd bak då och han är grymt hovöm. Håller super koll på efter svullnader och annat då han är expert på skada sig. Rör på sig gör han i hagen men springer mestadels bara när man kommer och ropar på dom. Mindre hage vore ingen smart ide då går han igenom tråden >__< Men kommer då låta honom gå och skrota tills det är dax för klinikbesöket.
 
Sv: Ser bilderna normala ut ?

På den övre bilden tycker jag han ser lite spänd ut, men jätte svårt att avgöra. Såg även filmen och han ser inte helt ren ut bak, kolla upp det tycker jag. Min häst är också väldigt öm i sina hovar han går knappt om han tappar sko och den sista veckan innan hovslagaren kom så var han öm även om han hade skor men det slutade efter att hovslagren var där och skode. men ta ut vet. om det inte blir bättre efter att hovslagaren varit där om han nu inte redan varit hos dig.
 
Sv: Ser bilderna normala ut ?

nu har vi varit på klinik och fick lite oväntat svar. Jag har ridit honom för lite snarare. Inga problem man varken has, knä eller SI-led men är spänd i korset så ska ta ut kiropraktor till honom nu sedan bara rida på honom i bra tempo med bra bjudning sedan där efter ta åter ut kiropraktor. Dock markerade han ena fram, men inget syntes på röntgen eller blev bättre av bedövning :crazy: så nu blir det ta upp ridningen igen (inte volt arbete) butta i 2 veckor och om 6 veckor kolla om "hältan" fram är borta. Att han tappar bak har att göra med att som ovan spänd i länden + att han hakar lite så måste träna upp lår musklerna för det. Vet. berömde även hur fint skodd han va och att jag ska vara glad över att ha en sådan duktig hovslagare så han byter jag aldrig ;)
 
Sv: Ser bilderna normala ut ?

Det här är inte personligt emot dig på något sätt. Men det var tamefasiken
den knäppaste ordination jag har hört hitills. Skäll på mig bäst ni vill, jag står
för den åsikten i alla fall. Detta är en häst som går på bete, eller hur? Fin i
kroppen är han också! Hur kan han behöva mer motion? Han är ju halt, har inte sett filmen men du skriver ju att han markerar. Att rida en halt häst
på butta med bra tempo och framåtbjudning i detta läge är en märklig ordination.
 
Sv: Ser bilderna normala ut ?

Skönt att ni varit hos veterinär.
Jag såg denna tråd först nu men skulle ändå vilja nämna min åsikt trots att ni varit hos vet. Hästen ser ut att ha mycket dålig koordination bak, och den är samtidigt mycket stel. Så där, exakt så där gick min häst som hade svåra pålagringar i båda bakknäna. Jag jämför inte med att din har det - men däremot skulle den kunna ha en viss svaghet i bakknän, det brukar också göra att de blir svaga/dåliga i både kors och länd.

MYCKET streching för bakknäna samt övningar för att stärka dessa inklusive hela bakkärran är vad jag skulle ha gjort.
Om du endast rider så OM hästen är ohalt och inte har ont så tycker jag du ska börja skritta i skogen (utan stig) så att hästen får ut och lyfta på benen och lära sig koordinera kroppen och bygga muskler. Försök även att hålla trakten hög på honom i förebyggande syfte och HA skor jämt på honom. Och som du själv sagt - undvik arbete på volter.

Hoppas det löser sig! Lycka till!
 
Sv: Ser bilderna normala ut ?

Skrev kanske lite slarvigt, med tempo och bjudning är första veckorna endast skritt och där efter öka, att han ska gå med tempo och bjudning är för att han lätt har att gå i undertempo och gå på bogarna, troligen därför han makerar fram nu (modell grövre häst med pinn smala ben). Han markering bak hade ju med att göra att han va spänd i ländryggen vilket ska gå's igenom + att han hakar lite bak vilket endast bli bättre av att han bygger muskler runt knäna enligt vet.

Zandrah: Svaghet i knäna har han därför han hakar. Blev befodrad att regelbundet ta ut ET och sedan arbete som bygger upp musklerna runt knäna. Han va redan så bra skodd som han kunde bli :)
 
Sv: Ser bilderna normala ut ?

Ok, såg framför mig hur han skulle trava runt i bygden som en raket :D!
Hoppas att det går bra med det hela :)!
 
Sv: Ser bilderna normala ut ?

Zandrah: Svaghet i knäna har han därför han hakar. Blev befodrad att regelbundet ta ut ET och sedan arbete som bygger upp musklerna runt knäna. Han va redan så bra skodd som han kunde bli :)

Ok, jag menade inte att kritisera skoningen. :) Höga trakter och korta tår kan dock vara nåt att tänka på.

Ja, jag är inte förvånad att du säger att han hakar. Rejält med bakknäträning och streching kan nog vara en god nyckel!
 
Sv: Ser bilderna normala ut ?

Hade ute kiropraktorn idag, pålle var väldigt smänd i hela rumpmuskelaturen på höger sidan, så hon var inte heller förvånad att han tappar h.bak ibland, mu är han iaf behandlad med laser och hon kommer tillbaka och går igenom honom om 2 veckor. Han svarade iaf väldigt bra på laserbehandlingen :)
 

Liknande trådar

Hästvård Köpte nyligen en häst. Den var nyligen röntgad (typ 4-5 dagar innan jag provridit den), tyckte om den, den besiktades och gick igenom...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 879
Senast: unoannis
·
Hästvård Jaha då var det dags för nästa häst att bli dålig. Jag kanske inte ska ha häst :( Nu är jag gnällig och deppig men hoppas att jag kan...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 855
Hästvård Har en 6-årig hopphäst som skulle in på vet check i slutet av okt. Strax innan var hon väldigt konstig på en hoppträning. Studsade...
2
Svar
20
· Visningar
3 562
Senast: hastis1234
·
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 500
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Fejkljus
  • Vad gör vi? Del CCIII
  • Sundsvall?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp