Separat sommar och vinterhage?

P

Paavo

Jag undrar hur ni som har lösdrift gör:
Har ni olika hagar sommar och vinter?
Jag har inte haft så hittills men har hört att det ska vara bättre med tanke på parasittrycket. Prolemet är att jag har lite ont om betesmark och det känns dumt att inte kunna beta hela ytan på sommaren.

Sv: Separat sommar och vinterhage?

Jag har helt olika vinter och sommarhagar - finns alltså inga ligghallar i sommarhagarna.

På vintern går hästarna i mindre hagar, ca 120 x 60 meter på 2 hbl, samma på 3 islänningar. Dessa mockas och sen får hagarna stå orörda från maj till oktober. På sommatem går hästarna på ett stort naturbete, 7 hektar totalt, dock delas det av för islänningarna så att de inte äter ihjäl sig, halvbloden går "fritt".

Många har ju vinterhage som sedan öppnas upp till en sommarhage, jag tycker dock det känns bra att vinterhagarna får vila helt. Har man mycket flugfän däremot kan man behöva ligghall även i sommarhage, inget problem för mig dock.

Jag har samma hagar året runt, hagen som liggallen finns i är på två hektar och i den hagen går hästarna i på natten och när det är dåligt väder, på sommaren går de där när det är som mest insekter på dygnet!

Den stora hagen som är på tre hektar går de i på dagarna, dygnet runt när vädret och betet tillåter!

Jag har fn fyra hästar på gården!

Jag har en ligghall som hästarna (4 stycken) använder året om. Men jag skiftar hagar genom att flytta ett staket. På vintern står staketet 5-6 meter till öster om öppningen och hästarna har en yta på knappt ett hektar. På sommaren (maj-oktober ibland november beroende på väder och framförallt hur blött det är) flyttar jag staketet till andra sidan, staketet är nog drygt 200 meter långt och sitter med plaststolpar så det är inte så jobbigt att flytta. Då har hästarna drygt tre hektar att beta på och fortfarande tillgång till sin ligghall. Det är alltså bara en smal remsa av hagen som används året om men hästarna vill verkligen ha sin ligghall både sommar och vinter

Jag kör lite kvasi, efter tycke och smak. Nu när det varit så mycket vinter ett par månader så har de även haft tillgång till en av sommarhagarna. Sommartid har de tillgång till en vinterhage, eftersom det är passagen till ligghallen.

Jag har dock lågt parasittryck från början, putsar betena och växelbetar med idisslare.

Liknande trådar

Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 166
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 753
Senast: Lavinia
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 209
Senast: Görel
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 177
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Utreda för allergi eller inte
  • Oseriös avel 2023