Separat kremering, kan man lita på det?

Lena Furberg

Trådstartare
Kan man lita på att separat kremering verkligen är separat? Att hundens kropp behandlas med någon form av värdighet? Att inte alla ändå kremeras tillsammans och man får tillbaka aska som inte alls är den egna hundens? Gråter..... Kan inte ens ringa distriktsveterinären och fråga för jag bara gråter.

Kan man lita på att separat kremering verkligen är separat? Att hundens kropp behandlas med någon form av värdighet? Att inte alla ändå kremeras tillsammans och man får tillbaka aska som inte alla är den egna hundens? Gråter.....
Hur värdigt det är kan jag inte svara på, men jag tror att det är separat. Däremot så 100% rent från tidigare kremeringar blir det inte och du får inte tillbaka 100% utan visst svinn i hanteringen får du tyvärr räkna med när det mals efteråt.

Kan man lita på att separat kremering verkligen är separat? Att hundens kropp behandlas med någon form av värdighet? Att inte alla ändå kremeras tillsammans och man får tillbaka aska som inte alls är den egna hundens? Gråter..... Kan inte ens ringa distriktsveterinären och fråga för jag bara gråter.
För det första, jag beklagar sorgen. ❤ När det gäller kremering av husdjur så har man begärt att få tillbaka askan så är det enskild kremering och du får tillbaka askan från din hund. Samma rutiner som ett krematorium för människor. Det är därför väldigt viktigt att vara tydlig med att man vill få tillbaka askan. Jag har valt att inte ta tillbaka för det här känts rätt för mig och då kremeras flera djur samtidigt och grävs ner vid en äng. Åtminstone från det krematoriet som finns här i närheten.
Min kompis jobbar som djursjukvårdare och de har varit på studiebesök just för att kunna berätta för djurägare hur det går till.

Beklagar din förlust <3 Jag fick min underbare älsklingsvovve separat kremerad förra sommaren. Jag tror att hans kropp behandlades värdigt, och med hans aska följde ett kremeringscertifikat där de intygade att han blivit kremerad hos dem och vilket datum. Som någon skrev är det samma rutiner som vid kremering av människor.
Det var en mycket ledsam stund att hämta hans aska på djursjukhuset, men allt var så fint gjort som man kan önska tycker jag. Urnan var mycket vackert inpackad, och med namnskylt, trots att jag inte gjort något särskilt val. Han kremerades på Flattinge Smådjurskremering.

Det kan du lita på från de krematorier som handhar detta i samarbete med veterinärer . Du kan få en väldigt utförlig redovisning av dem eller via kliniken hur de hanterar det också när /om du orkar och vill!
Kram i din stora sorg 💜

Det tror jag absolut. Hemskt ledsen. :heart

Distriktsveterinären kom hem till oss, han fick somna in lugnt och fint på gräsmattan i skuggan, med magen full av kattgodis och nötfärs och en gurka som han fick hämta i växthuset. . Vi har begravt honom under kastanjen intill luktärterna. Jag vet inte hur jag ska kunna sluta gråta. Tomrummet och saknaden är astronomiska, som ett svart hål i universum.....
34613

För det första, jag beklagar sorgen. ❤ När det gäller kremering av husdjur så har man begärt att få tillbaka askan så är det enskild kremering och du får tillbaka askan från din hund. Samma rutiner som ett krematorium för människor. Det är därför väldigt viktigt att vara tydlig med att man vill få tillbaka askan. Jag har valt att inte ta tillbaka för det här känts rätt för mig och då kremeras flera djur samtidigt och grävs ner vid en äng. Åtminstone från det krematoriet som finns här i närheten.
Min kompis jobbar som djursjukvårdare och de har varit på studiebesök just för att kunna berätta för djurägare hur det går till.

Jag velade som tusan när min förra hund fick somna in. Diskuterade med veterinären och hon sa att väljer jag inte separat kremering så skulle han kremeras med andra och hamna på en fin äng med andra kompisar. Min sprallpelle hade älskat det, springa runt på en äng och bara latja runt hela dagarna, varpå jag valde detta alternativ.

Min mamma kremerade sin hund separat däremot, hon hade tänkt att sprida ut det vid hans favoritträd i trädgården, men i samma veva började hon fundera på flytt. Nu har det gått snart 8 år sen den hunden somnade in, och mamma har flyttat 2 ggr. Han står fortfarande i sin urna i hennes bokhylla. Hon ångrar att han inte kremerades och hamnade vid ängen med dom andra.

Däremot, har man en speciell plats, eller bor där man ”alltid” kommer bo så kan jag absolut tänka mig att kremera separat och ta hem askan.

Men jag tror dom är med oss endå oavsett vart askan hamnar. ❤

Och @Lena Furberg , jag beklagar din förlust! Så fint avslut han fick, hemma i lugn och ro med gotta i magen med sin familj runt sig. ❤️

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har blivit kronisk sjuk och sitter här med en ung vallhund som jag inte klarar av att aktivera. Min prognos är oklar, jag kan bli...
Svar
18
· Visningar
1 881
Senast: tuaphua
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 098
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 796
Senast: fixi
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
2 324
Senast: Hellhound
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama