Njae, nä, det skulle jag nog inte säga. Är hästen äldre så behöver du ju inte ta så mkt hänsyn till kroppen, den växer inte på samma sätt och den behöver inte vila då den har musklat sig på ett annat sätt, kroppen är ju mer färdig men kanske däremot mindre van vid arbetet om inget har gjorts med den. Sen behöver de ju få fundera på vad som händer i samma omfattning som en bebishäst. Du kan ju köra på lite mer om hästen verkar fatta och den verkar ta det bra. Du får vara väldigt lyhörd och uppmärksam på hästen så den är fortsatt positiv. Minsta lilla så hade jag låtit den vila då man förlorar så mkt på om hästen inte hänger med. Jag hade nog tagit det lugnt i början och gjort som jag gör med 2,5 åringar, suttit in och kommit igång med ridning, några gånger fri ridning och framåttänkt och sen vila så hästen får smälta denna nya form av aktivitet. Sen kanske den inte behöver vila på samma sätt efter men låt den gå en månad och sen kan du nog köra på lite mer än vad man hade gjort på en vad som då skulle vara 3. Längre perioder av ridning med lite mer ridning så att säga, anpassat efter hästen. Men perioder av ridning med vila tycker jag ändå är ett måste för huvudet på dem och för att försäkra sig om att man inte bränner några broar hos hästen. Hellre att man jobbar på mer när man väl rider. Så tänker jag. Mer lyssna på hästen för att kunna ta större steg framåt och mindre av att ta de "vanliga vila-period"-schemat. Så har vi lagt upp det med de lite äldre. :-) Hoppas det går bra för dig.