Sent tagna och vilor

service

Trådstartare
Funderade lite ikring hur folk gör/tänker med hästar som rids in lite senare än vad som
är "vanligt", alltså hästar som tas efter 4 års ålder och uppåt.

Lägger ni upp vilor på samma sätt som ni skulle gjort med en 2-3 åring?
Eller tänker ni på annat vis med dom som rids in senare?

Sent tagna hästar bör man behandla utifrån att de "växt klart" /klarare utan att ha belastats under ryttare/träning så i vissa fall ännu mer nogsamt än om hästen börjat belastas tidigare . För 20 år sen trodde man att sent tagna hästar var ett plus just för att de "sparats" , men gedigen och nogsamma forskningar och studier inkl Roepstorff /flyinge metoden osv , har sen årtrettionden visat på vikten av att hästarna stärks successivt under tillväxtperioden på olika sätt för att hålla för arbete under ryttaren.
Summa summarum är mitt svar att hästen bör behandlas utifrån där den befinner sig utvecklings/belastningsmässigt inte utifrån åldern på pappret i sig .

Njae, nä, det skulle jag nog inte säga. Är hästen äldre så behöver du ju inte ta så mkt hänsyn till kroppen, den växer inte på samma sätt och den behöver inte vila då den har musklat sig på ett annat sätt, kroppen är ju mer färdig men kanske däremot mindre van vid arbetet om inget har gjorts med den. Sen behöver de ju få fundera på vad som händer i samma omfattning som en bebishäst. Du kan ju köra på lite mer om hästen verkar fatta och den verkar ta det bra. Du får vara väldigt lyhörd och uppmärksam på hästen så den är fortsatt positiv. Minsta lilla så hade jag låtit den vila då man förlorar så mkt på om hästen inte hänger med. Jag hade nog tagit det lugnt i början och gjort som jag gör med 2,5 åringar, suttit in och kommit igång med ridning, några gånger fri ridning och framåttänkt och sen vila så hästen får smälta denna nya form av aktivitet. Sen kanske den inte behöver vila på samma sätt efter men låt den gå en månad och sen kan du nog köra på lite mer än vad man hade gjort på en vad som då skulle vara 3. Längre perioder av ridning med lite mer ridning så att säga, anpassat efter hästen. Men perioder av ridning med vila tycker jag ändå är ett måste för huvudet på dem och för att försäkra sig om att man inte bränner några broar hos hästen. Hellre att man jobbar på mer när man väl rider. Så tänker jag. Mer lyssna på hästen för att kunna ta större steg framåt och mindre av att ta de "vanliga vila-period"-schemat. Så har vi lagt upp det med de lite äldre. :-) Hoppas det går bra för dig.

Jag har haft två hästar varav den ena reds in som 3åring och den andra vintern vid blivande 5 år, båda utav mig. Min 3åring har vilat mer än 5åringen, 5åringen har fått längre vilor och enstaka vilodagar medan den yngre stod en vecka här och där mellan sommar och vintervila. 5åringen har främst vilat när intrycken blivit många, medan 3åringen vilade för att den inte skulle bli för trött.

Man kan inte rida dem som en jämngammal häst som följt utbildningsstegen, då går de sönder även om kroppen blivit mer färdig. Det tar tid för mjukdelar att anpassa sig till belastningen av en ryttare. Viktigt för mig är också att inte stressa utbildningen, utan låta även den äldre gå igenom samma faser som den yngre, om än i kortare perioder. Tycker att man märker på sin häst om den tas i rätt takt, är den positiv och vill är man på rätt spår! Sedan får man vila dem efter eget huvud om man har en häst modell ambitiösare.

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
530
Senast: MiniLi
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
839
Senast: Piaff
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 370
Senast: Sesca
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 850
Senast: Miiikaela_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama