Senskydd i läder

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare kolungarna
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 1 158
K

kolungarna

Vart går det att köpa bra, snygga och inte alltför dyra senskydd i läder, som håller?

Tacksam för svar
/Kolungen

Sv: Senskydd i läder

jag har ett par från börjes. dom är ett gäng år och är fortfarande i bra skick!
Chetak har också några relativt billiga, dom finns till bra pris på EKO.

Tack för svar.
Bör man ha skydd med fårskinn då? För det sitter väl ofta fårskinn på?
Det måste bli smutsigt snabbt.

Menar du skydden i den nyaste Börjes katalogen? Vilken storlek ska jag i så fall ha? Jag har en stor D-ponny, med mycket arab i sig och därmed smala ben. I Börjes katalogen finns stl. Ps, Cs, Fs.

/Kolungen

fårskinn blir jätteäckligt på nolltid. dessutom är det fult.

(och använder man fårskinn för att "hästen får skav av skydden annars" tycker jag att man ska skaffa andra skydd.)

Jag håller med Tant Agda, har man fårskinn i senksydden för att motverka skav så ska man nog leta efter ett par andra skydd.
Däremot tycker jag att det är snyggt när man är på en hopptävling med fårskinn i skydden.. :smirk:

Lånade ett par senskydd av en kompis som kom från Börjes och de var helt ok.
Jag har ett par senskydd+låga bakstrykkappor i läder som är köpta på Granngården (Willab), tyvärr är dessa ganska dyra men helt suveräna eftersom man kan ta ut neoprenet helt och hållet och tvätta det för sig, dessutom fick man fårskinn att byta ut neoprenet mot om man kände för det. ;)
Kan tilläggas att dessa köptes på rea (50% :D) annars hade jag inte köpt dom.

kolungarna skrev:
Tack för svar.
Bör man ha skydd med fårskinn då? För det sitter väl ofta fårskinn på?
Det måste bli smutsigt snabbt.

Menar du skydden i den nyaste Börjes katalogen? Vilken storlek ska jag i så fall ha? Jag har en stor D-ponny, med mycket arab i sig och därmed smala ben. I Börjes katalogen finns stl. Ps, Cs, Fs.

/Kolungen

Pà min d-ponny som ocksà har arabblod har jag cob (cs)

Tack så mycket för svar!

/Kolungen

jag ahr cob på min storhäst och jag skulle verkligen inte ha det på en d-ponny.
hellre för låga än för höga beskydd fram, annars kan dem ju ta emot när hästen ska böja på benen vid hoppning, skulle tatt ponny om din ponny dessutom har smala ben.

Har hästen långa smala ben behövs nog cob. Det är ju inte förbjudet att skicka tillbaks o byta till ponny om du behöver det :)

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har en sadel jag vill ska bli mörkare och har läst att man kan använda paraffinolja till det. 1. Går det bra att använda på en...
Svar
2
· Visningar
264
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
862
Senast: Lisen82
·
Hundhälsa Håller på att bli tokig på hundens päls på benen, det är som att ta med sig en halv skog och ett helt grustag in efter varje promenad...
Svar
18
· Visningar
829
Utrustning Såg igår att de ridstövlar jag använder i hoppsadeln har gått sönder. Har ett par andra som jag tycker mycket om men som är för små, så... 2
Svar
23
· Visningar
1 044
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tovig katt
  • Alternativ till försäkring
  • Rehabtid dragna tänder