Senskideskada!

L

lilla_myran

kan någon visa bild/ förklara hur en senskide-skada utvecklas, ser ut ja allt som kan kommas på!:d

Sv: Senskideskada!

Det finns ju en rad andra senskidor, till exempel carpalsenskidor. Så att anta att det är kotsenskidan skulle inte jag göra.

Men det finns yttre skador, t ex penetrerande utifrån som går in i senskidan. Och så finns det t ex de sekundärskador som en senskideinflammation kan ge i senskidan.

Och det är ingen vits att förklara det ena och visa bild, om det var det andra som efterfrågades, till exempel.

Sv: Senskideskada!

Min häst fick vad veterinären i journalen kallade för 'försträckning i kotsenskidan' vilket orsakat en inflammation i kotleden. Den yttrade sig som så att hästen fick en diffus rörelsestörning som både jag och mina bägge tränare missade. När jag åkte in pga vad jag trodde var ryggömhet (!) upptäcktes det att hästen var halt på ett bakben.

Vid det besöket trodde veterinären att det rörde sig om en inflammation i kotleden och behandlade den. På besök nr två var hästen inte bättre och behandlades då (med tuppkam och cortison) i både kotled och kotsenskida. På besök nr tre var hästen ohalt.

Igångsättning enligt anvisningar (tog några månader har jag för mig) och ännu sju år senare har vi inte haft några besvär där igen..

Men, som Alex skrev, så är det ju svårt att veta vad det är för skador som du är ute efter så detta kanske inte var info av intresse.

Liknande trådar

Hästvård Är det någon som haft en häst med liknande skada. Hur gick det i så fall för den och hur lång tid innan den blev bra. Är vår första egna...
Svar
9
· Visningar
1 302
Senast: annikarun
·
Hästvård Undrar om noen har hatt inflammasjon eller annen skade i laddet mellan scapula og humerus i frambenen? Aven annen problematik der? Har...
Svar
3
· Visningar
246
Senast: Jeps
·
Hästvård Min islandshäst har haft återkommande skador ända sedan jag köpte honom för 2 år sedan. Innan jag köpte honom har han bara gått på bete...
Svar
14
· Visningar
690
Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
2 049
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka