Senskideinflammation

E

Egonson

Hur och varför uppkommer det?

(Galla/svullnad insidan av framknät precis under kastanjen, stor som en 5-krona eller lite mindre, medelhård och går att flytta lite på. INGEN hälta eller ömhet alls!)

Sv: Senskideinflammation

Hur och varför uppkommer det?

(Galla/svullnad insidan av framknät precis under kastanjen, stor som en 5-krona eller lite mindre, medelhård och går att flytta lite på. INGEN hälta eller ömhet alls!)

seninflammation? i allra störst utsräckning finns den mest hos galoppörer. Ytliga böjsenan eller gaffelbanden är mest utsatt hos dessa, och hos ridhästar främst de ytliga böjsenorna.

hur gammal är din häst? och vad utför den för arbete?

SenSKIDEinflammation.

22 år gammal, god kondis, lätt arbete i skogen.

Ja vet, men ja sitter o fuskar lite :angel: kollar i bok... o då hittar ja inge som heter senskideinflammation..

Men nu, jo! under senskidesår hittar jag ngt.. "ger grav hälta och inom ngt dygn uppträder ifektion. Måste snabbt behandlas. Fistel kan uppkomma" Fistel borde vara ngt liknande den `stora 5-kronan nedanför knäet`.. men de e ju lite mysko att han/hon inte haltar... :S

Jo visst finns det.
Det är bursan (tror jag det heter?) som håller senan på plats och som senan glider igenom vid rörelse som blir överansträngd.
Min gamla häst hade detta snett baktill på ena kotan och om jag ridit lite hårdare än vanligt så fick han en hård liten knuta precis där. Efter någon/några dagar blev den mjuk och försvann sedan.

Min veterinär tyckte inte att den var mycket att orda om så länge den försvann så pass fort och menade mest att det var sådant som uppkom när man tränade och red en häst. Bara man är uppmärksam och inte fotsätter att anstränga hästen när gallan uppkommit.
Linimenta. Linda (inte samtidigt då!) över natten. Håll koll.

Liknande trådar

Hästvård Vi var ner i fredags till ridhuset och löshoppade små kryss, hästen river först ett hinder, sen hoppar hon nästa och när hon landar är...
Svar
16
· Visningar
1 270
Senast: Fibusen
·
Hästvård Min häst fick en stenhård stor svullnad (typ som ett halvt äpple) insida knä höger fram. Ingen hälta. Veterinären trodde det var ett...
Svar
3
· Visningar
2 025
Senast: Fiorano
·
Fritid Vilken djungel. Undrar om någon kanske har tips? Blir inte många tältnätter per år men är dags att köpa nytt. Vi är 2-3 vuxna. Tältar...
2
Svar
24
· Visningar
973
Senast: Zpunk
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 590

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka