Senskador?

ylvalill

Trådstartare
Nån här som har erfarenhet av allvarliga senskador? Min pålle fick för ca tre månader sedan en allvarlig skada på djupa böjsenans förstärkningsband samt mindre skador på böjsenorna. Det jag funderar på är hur länge en skadad sena normalt brukar vara varm, svullen och öm? Min pålle svullnar upp i senan från och till, vissa dagar är senan nästan lika tjock som den var alldeles efter han hade skadat sig. I går var han dessutom ganska öm när jag kände på senorna. Värme över senorna har han haft så gott som hela tiden och en ganska kraftig förtjockning av senan har han även under sina "bra" dagar.

Kan tillägga att konvalecensen inte går särskilt bra. Min häst har varit så hysterisk av den ordinerade boxvilan att vi har sett det som enda lösningen att släppa ut honom på bete. Till och från är han tyvärr allt annat än lugn i hagen. :crazy:

Skulle vara tacksam om ni som har haft hästar med senskador kunde dela med er av era erfarenheter. Skall på återbesök hos veterinären om tre veckor men det känns lååångt tills dess när man är osäker på hur läget är... :crazy:

Min häst har lite trassel med sina förstärkningsband.
För tre år sedan fick han en skada på hf (inte så stor, han var inte halt och jag visste inte att det var såpass allvarligt så först fick han ta det lugnt hemma innan jag tog ut vet). Jag red lugnt i 4-5 veckor (observera att han inte var halt och jobbade kanon :crazy: ) innan jag tog ut vet, därefter blev ordinationen vila i stor hage ensam i 5 veckor, skrittades uppsuttet i 8 veckor och sattes därefter igång så att han gick 20-30 min pass på bana efter ~2 mån.

Svullnaden/ärrvävnaden är olika från dag till dag även efter flera år, dock är den aldrig varm. Riktigt bra dagar är den i stort sett borta.

usch fy och blä, senskador är inge kul.
min pålle har kronisk senskada som fortfarande blir varm och svulle då och då om han inte får röra på sig som han ska. Iofs är den som sagt kronisk, men om du är osäker kan du ju alltid ringa till vet. och kolla. det är alltid skönast.

hoppas de läker som de ska och pållen blir bra igen :(

Jag är nästan "expert" på senskador...har säkert haft ett hundratal de senaste 9 åren...
Din skada är ju ganska så allvarlig, och det är ju både bä o bu med boxvila....bryter hästen ihop av det så är heller inte det en bra lösning....

Jag hade en som hade en prognos på 10% att bli bra, det var böjsenan, förstärkningsbanden och Xplattan, han såg verkligen ut som ett världskrig...

Jag hade magnetvaddar som gick från hov till knä på honom , gav honom örter(comfrey) och skrittade i walker 3 ggr/dag ca 10-15 min åt gången....
Vi återbesöket så såg vet ut som en fågelholk( Ekfalk , Solvalla) hästen blev faktiskt bra, men av olika anledningar så slutade det inte så lyckligt, men jag är helt övertygad om att ifall han var kvar här hade det funkat....

Cirkulation är A och O, det bästa är faktiskt att kunna ha dom i hage, men då skall dom ju inte springa som tokar...

Min fullblodsvallack fick en senskada i mars. Han går i hage på dagarna och skrittas 1-2 tim om dagen på hårt underlag. Senan är stundtals tjock och varm och stundtals kall och torr utan att jag ser något sammanhang.... :confused: Har du testat med is-spray/balsam?
Jag kör det morgon och kväll. Har även fått tips om att magneter kan funka (magnet-boots typ), men har ej ekonomi för att testa detta :mad: Min veterinär varnade för att senan kommer att kännas tjockare och varmare om det blir väldigt varmt väder och det verkar stämma (inte för att vi har haft någon överdriven värme ännu...). Jag får min "dom" den 28 juli då senan skall scannas, i bästa fall får jag börja trava då.. Hoppas allt går bra med din häst.
Starling

Vad säger din erfarenhet om svullnader, värme och ömhet över skadade senor? Måste en ömmande svullen sena innebära att skadan har gått upp igen eller är det normalt så att det varierar lite under läkningen?

Jag har ju tyvärr inte möjlighet att ha min häst på boxvila. Hade jag varit miljonär så att jag hade kunnat skicka iväg honom nånstans för rehabilitering (= hästkompisar inne, nån tittat till honom många gånger/dag, motion minst 3 ggr dagligen osv...) så kanske det hade funkat, men tyvärr har jag inte råd med det så mitt val är att antingen chansa på att ha honom i hage eller ta bort honom direkt. :crazy:

Ja, jag har testat isbalsam, tycker dock inte att jag har sett nån effekt av det överhuvudtaget. Bakc on track paddar däremot har jag kört med i perioder och det tycker jag har gett visst resultat. Kan också hålla med om att vädret verkar påverka lite, det är nog faktiskt så att det känns värre om det har varit varmt ute. De gånger han har kännts som bäst är nog faktiskt efter att han har gått ute i regn...

Är din häst fortfarande öm när du känner på senan? Jag får visserligen klämma ganska rejält för att min skall reagera, men å andra sidan är han rätt så smärttålig...

Hoppas att du får ett positivt besked den 28:e då. Håller tummarna för er!

Böjsenor är oftare svullna än t ex gaffelband, det behöver inte vara så att skadan gått upp för att senan är svullnare..men det bästa sättet att ta reda på är ju ultraljud...

*martha som för tillfället väntar in två gaffelbandsskadade hästar*

Tack för svaret. :)

Jag har varit och ultraljudat senorna 2 ggr hittills och tanken var att jag skulle vart på återbesök med honom denna veckan igen. Tyvärr körde det ihop sig så jag var tvungen att boka om tiden och nu har kliniken semesterstängt i två veckor så återbesöket blir först om tre veckor. Det är därför jag går och är lite orolig...

Snor din tråd lite och ställer en annan fråga, även till dig. :)
Hur "upptäckte" ni senskadan? Kom den av trauma eller hade ni misstänkt/sett en ökad svullnad under en längre tid. Var sitter svullnaden när det är förstärkningsbanden som är skadade? Är det där de sitter lokalt eller går den ner utmed böjsenorna?
Funderar själv om jag har en senskada på gång på min tok nämligen.
Hon är dock inte alls öm, hur hårt jag än trycker och har inte en svullnad så som jag tänker en svullnad men har långsamt under ett par månaders tid blivit lite mer "utfylld" mellan böjsenorna och gaffelbandet, främst upptill mot knät. Det är som martha skrev, bättre efter en dag med regn och lite kyla. Kan inte säga att jag märker något alls i ridningen. Rejsade rejält idag ute på grusvägarna i galopp och det blev vare sig varmare eller tjockare efteråt. Vissa dagar när jag ridit kan jag dock känna något ökad värme men den känns inte lokalt utan mer att hela hon är varm.

Har tankar på att ta henne till klinik för ultraljud men tänkte vänta tills jag kommer till Strömsholm i september men funderar på om jag kanske borde kolla nu så snart som möjligt här hemma istället.

Någon tanke eller kommentar? :)

Min hästs senskada uppkom akut genom "trauma" han hade trampat snett eller nåt sånt i hagen och var tvärtjock i benet samt lite halt då jag kom för att ta in honom. Nu när svullnaden har minskat lite efter det mest akuta stadiet så känns det ganska så precis som du beskriver det, en "utfyllnad" mellan böjsenorna och gaffelbanden, svullnaden är som störst mitt emellan kota och knä och tunnas ut uppåt och neråt, om du förstår vad jag menar. På min så är även böjsenorna lite förtjockade eftersom han även har skadat dem lite.

Om jag klämmer på senorna på min häst när han står på benet så reagerar han inte alls. Om jag däremot lyfter upp benet på honom och klämmer på senorna när han har benet böjt så reagerar han lite. Vet inte hur mycket som är normalt att de skall reagera eller så men jag jämför med hans friska ben och där kan jag klämma hur hårt som helst utan att han reagerar.

Om du misstänkter att du har en senskada på gång på din så tycker jag absolut att du skall kolla upp det med ultraljud så fort som möjligt. En senskada kan nämligen förvärras ganska ordentligt om man fortsätter att belasta senan och ju allvarligare en senskada är dess osäkrare blir prognosen och dess längre blir konvalecenstiden. Om din häst än så länge bara har fått en "varning" på senan så kan det räcka med att den vilar en kortare period för att den skall bli helt bra.

Tycker absolut inte att du skall ut och rejsa på en häst som du misstänker kan ha en senskada på gång! :mad: Oavsett om det bara är en "varning" eller inte.

Det första man bör göra vid en akut senskada är att kyla. Helst med is. Gärna ca: 3 ggr/dag de första 3 dagarna. Sen så tror inte jag på boxvila direkt. Har man en häst som inte håller sig lugn i en stor hage så kan den stå i en liten hage eller att man gör en labyrint så hästen kan gå runt i hagen utan att springa. Man vill inte få en psykiskt störd häst genom att låta den stå i box i en längre tid. Det är inte alla hästar som klarar det. Hästen ska sen skrittas ca: 1 timme per dag. Som någon ovan nämnde så är cirkulationen A och O. Sen kan man testa magnetpaddar, ultraljud mm. Något som ökar cirkulationen i det skadade området. Alltså först minska blödningen vid akut skada och sen öka blodcirkulationen till det skadade området för snabbare läking. Har själv behandlat hästar med senskador genom dessa metoder. Det har fungerat bra.

Fast min "svullnad" är liksom uppifrån knät på böjsenorna och smalnar jämnt av nedåt och är helt borta ungefär halvvägs mellan kota och knä, alltså inte ett specifikt ställe på senan där det buktar mer. Det är inte någonstans på hela senan tjockare än böjsenorna och gaffelbanden själva, bara mer utfyllt än vad jag upplevt det som tidigare, därav mina funderingar. Hon är dessutom exakt likadan i båda fram. Reagerar inte ens på upplyft ben och kraftigt tryck. Har även klämt och kännt på alla andra hästar i stallet och tycker att alla känns ungefär som min så frågan är om det är något i betet. Långsökt jag vet.... :p

Förstår din reaktion angående rejset, inte så allvarligt som det låter. :) Jag är lite ambivalent vad gäller hur jag ska agera. Jag känner att jag måste "provocera" för att se om det händer någon skillnad samtidigt som jag tänker som du sa, lite vila och jag kanske slipper något värre. Frågan är hur lång "liten" vila om ingen skillnad märks i benen. Rider dock generellt lugnare och kortare än vad jag skulle gjort om jag inte haft dessa funderingar. Vet ju att senskador inte är roliga och kräver lång konvalsecens med osäker prognos. SKA ultraljuda henne men om inget förändras väntar jag nog tills jag kommer till Strömsholm om några veckor då jag ska praktisera där i höst.

Min häst senskadade sig för ett par veckor sedan(olycksfallsskada) och precis som du beskriver varierar svullnaden från dag till dag; vissa dagar ser den helt normal ut och vissa dagar jättetjock. Jag vet inte vad detta beror på!? Det kanske är naturligt i läkningsprocessen..? Hon skrittas varje dag på hårt underlag och går på bete dygnet runt.

Om det är en utfyllnad mellan böjsenorna och gaffelbandet skulle det kanske kunna vara kotsenskidan &/el karpalsenskidan som är utfylld. Kroppen svarar på skadan gnm att producera mer ledvätska?

Jag ska prova att behandla "min" senskada med ultraljud. hAr behandlat med alla möjliga liniment, men jag antar att det är tiden som läker bäst...

Re: Senskador? En fråga till....

Passar oxå på att fråga lite eftersom tråden och mitt ämne är snarlikt
Min häst har sedan 3veckor en liten svullnad på främre böjsenan - veterinär sa att senan inte var skadad men att jag skulle ta det lugnt tills svullnaden var borta. (hon haltar inte efter denna skada) Nu har hon på samma sida fast bakre böjsenan (vf och resp vbakben )nu oxå en svullnad den sitter nertill på böjsenan mot kotan till, Hon haltar inte och är inte öm. Är detta oxå en mindre "senskada"?
Vad hade ni gjort i mitt läge?
Det är min 5 åring och hon tar det redan lugnt...skrittas på hårt underlag som rekommendation av veterinären.....
hjälp.. :confused:

Re: Senskador? En fråga till....

Sorry att mitt svar har dröjt så länge. Det kanske inte ens är aktuellt längre men jag svarar ändå. :smirk:

Jag hade åkt in till klinik och ultraljudat senorna om det var min häst. Jag hade ute ne veterinär som tittade på min häst när jag först upptäckte min hästs skada också, men de kan egentligen inte säga någonting om skadans grad eller prognos utan att kolla med ultraljud. Alltså är det även svårt att sätta in rätt behandling om man inte först ultraljudar.

Har inte läst allt,men har en stor halvblodshäst som haft regel böjsena.

Det tar ungefär 6mån-1år innan skadan är helt utläkt och symtomet försvunnit.

Jag anlitade Ingela Livång ,Täby ATG-klinik,en expert på området!

Det som är jobbigt med så¨dana skador är just tiden det tar att bli helt återställd.
Hästen är ej heller helt återställd förens symtomet är helt borta!

På min ridh. tog det c.a. 1år!

Men jag kan säga att han idag är helt frisk,vi fick en utvärtes kortisonsalva att anv,jag tror c.a. 1vecka i början.
sedan har vi ledit hästen i olika etapper,i början med lugnande,o.s.v.

men som sagt ultraljuda med gemna mellanrum gjorde vi,men när han var helt bra syntes inte minsta spår av skadan!

Min häst har nu varit på återbesök hos veterinären och trots min tidigare oro så var beskeden jag fick på detta återbesöket väldigt positiva. Veterinären kunde inte längre se några spår av hälta (han kollades även på böjt spår), och enligt ultraljudet så läker senan fint och på "rätt" sätt så att den blir stark och hållbar när den väl är läkt. :) Och detta trots (eller kanske tack vare? :confused:) alla bekymmer vi har haft med konvalecensen...

Självklart skall man inte ropa hej än så länge för senan är ju inte läkt ännu och konvalecens tiden är inte slut heller men det känns så skönt att allt verkar vara på väg åt rätt håll! :love:

Nu är det alltså bara för mig att få tag på en ny (passande) sadel till pållen och så får jag lov att börja trava honom lite försiktigt i nästa vecka. :) Håll tummarna för att det fortsätter så här bra nu!

JAg håller alla tummar jag bara kan ;) Härligt att höra att det verkar bli ett bra slut på den här historien!

Liknande trådar

Hästvård skulle vilja höra era historier om sparkskador på bakbenen då min pålle blev sparkad på bakbenen och är tyvärr rädd för att han ska ha...
Svar
10
· Visningar
1 014
Senast: jemeni
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 522
Senast: MiniLi
·
Hundhälsa Har en Malle hane på 1,5år, som i januari opererades för meniskskada i höger bakknä där man även kunde se att 10% av främre korsbandet...
Svar
1
· Visningar
1 327
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 982

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Hjälp
  • Stor enkel hundras med lagom driv

Hästrelaterat

Omröstningar