Senskadad häst.

settis

Trådstartare
Gör en lång historia lite kortare. Vi har en senskadad 4årig travhäst hemma. Fick hem honom från tränare i januari och åkte till åby hästklinik där vi kunde fått dömt ut honom om vi hade velat. Men hästen ska få en chans tyckte vi. Efter 6 v i sjukhage och lindad dygnet runt blev skadan bättre, på åby var de positivt överraskade. Nu kunde hästen gå i lite större hage plus att han skulle promeneras 30 min varje dag. Detta började min mamma o syster med. När de hade gått 2-3veckor upptäckte jag att hästen svullnat lite mer på det benet med senskadan. Jag sa till mamma och vi kom överens att hästen bara skulle gå i hagen ett tag till och se om benet blev bättre.

Nu har benet gått tillbaks till dit det var innan de började gå med honom, men det händer inget mer. Så jag tänkte att jag flyttar hästen plus hagkompisen till en lite mindre hage med gräs så kanske han inte rör sig så mycket i hagen förhoppningsvis. Kommer till stallet idag kl 9 och ska släppa ut hästarna. Då är min lillasyster i stallet och ska gå ut med hästen, sa till henne i måndags att hästen inte ska gås med och förklarar varför ingen har gått med honom på 2veckor. Säger till henne igen att hon inte ska ta ut honom på promenad å hon blir rosenrasande. Hon ska minnsan gå ut med honom för veterinären sa ju att han skulle gås med och mamma har sagt att det är ok.

När min mamma kommer hem från jobb (e borta i 2v) ska det bokas tid till veterinär.

Nu undrar jag vad ni tycker att man ska göra fram tills veterinärbesöket?

Ska man gå med hästen 30min om dagen som gjorde att svullnaden ökade eller låta hästen gå i en mindre hage utan promenader o hoppas att den svullnaden som är blir mindre?

Ni som har haft senskadade hästar, skriv mer än gärna hur lång konvalecent ni har haft med dem och hur rahabiliteringen har fungerat och hur ni gick tillväga.

Sv: Senskadad häst.

Hej!
Har själv en senskadad häst sen slutet av okt och läkningen har gått bra men det fortfarande lite kvar.
Jag skulle definitivt fortsätta gå promenader med hästen. Det stärker senan samtidigt som det hjälper läkningen. På plant å hårt underlag. Veterinärerna har märk att konvalecens tiden minskar ganska mkt med kontrollerad motion.

Min hästs sena har vart ganska slät å fin senaste månaderna, inge varm eller svullen dock större än normalt men hård. Men det betyder inte alltid att det är det bästa. Även fast den såg fin ut å veterinären var väldigt positiv så var det ändå inte helt bra när vi ultraljudade. Så att det varmt å svullet tyder också på att det händer saker, läker förhoppningvis:) blodcirkulationen måste vara igång ordentligt för att det ska läka. Att det antagligen gått lite segt på slutet för min häst är a för att han inte vart lindad sista tiden för han fick sår av all lindning, å har han stått inne från sexpå kvällen till åtta nästa morgon så det har vartit för dålig cirkulation alla dem timmarna ( han e lite äldre) så då har det gått lite långsamt. :(
Men det gör inget, huvudsaken han blir bra:)

Lycka till me din häst!
Å fortsätt promenera:)

Du tycker alltså att man ska gå trots att svullnaden ökade? Om jag förstår dig rätt kan det vara en del av läkningsprocessen? Tänker ju själv så som så här att när han fick gå i större hage o han rör sig en del plus att han promenerades 30min så blev det ju genast mer belastning än vad han är van vid och det kanske blev för mycket?

Han har ju sprungit en del i hagen som ligger brevid paddocken, e någon där o rider så tycker han att det är kul å springa med. Nu har ju svullnaden gått tillbaks o jag vill ge honom någon vecka till i bara hage utan promenad o se om det kan ytterligare gå ner lite, förstår ju att hans ben förmodligen inte kommer att se ut som det gjorde innan. Den hagen jag haft honom idag är mindre men ändå att 2 hästar kan röra sig och de ligger inte nära paddocken så förhoppningsvis springer han inte omkring. Hästen kommer ut mellan 7-9 och in mellan 19-21 beronde på väder.

Undrar även hur länge du promenerar med din häst? Man kanske kan börja med att promenera 10-15 min ett litet tag för att se om det blir någon förändring o sedan öka eftersom? Går du bara på plant underlag eller går du i backar, alltså inte bara i backar, utan att det kan gå lite upp å ner? Hoppas att det är ok att jag frågar.

Jag går på asfalt oftast å ca 30-40 min. Promenader på hårt plant underlag hjälper läkningen samtidig som det ska stärka senan. Senan måste ju hålla efter läkning så därför måste den aktiveras också så den blir hållbar.
Senan kan svullna upp ibland på min häst med men jag fortsätter promenera ändå, kyler alltid i ca 20-25 minuter efter. Svullnaden går oftast ner efter promenaden, han e alltid lindad vid motion. Jag har märkt att vädret påverkar också. Nu när det blev varmt plötsligt så svullnade den upp men idag när det vart kyligare å regnat så var den kall å slät.

Vilken sena har din häst blödning i? Hur stor var den vid sista ultraljudet?

stora böjsenan vänster fram skadade han. Första gången de ultraljudade kunde de inte se om senan var hel pga blödningarna:crazy: . Benet var kraftigt svullet. Sist när han var nere (jag var inte med, utan mamma) så kunde de ivf se att den var hel, benet var svullet men avsevärt mycket bättre.

Iom att mamma gick med hästen på morgonen o han var ute hela dagen (lindad) så har ju jag bara sett honom vid insläpp på kvällen o då har han varit värre, alltså mer svullen i benen. Nu ser svullnaden bättre ut, både på morgon innan utsläpp o på kvällen när han kommer in.

Pratade med en bekant som trodde att det kanske blev för mycket på en gång, alltså större hage plus 30min promenad, och att man ska promenera kanske 5min till en början o sedan öka eftersom.

Började du promenera 30-40min direkt eller ökade du succesivt? Går din häst i vanlig hage, alltså såpass stor hage att den kan trava o galoppera?

Lägg zinkaband på hästen och låt han gå i en hage där han inte rör sig allt för mycket dvs där han inte springer, vandrar eller går fram o tillbaka till att börja med...promenader på 5-15 min, eg behöver han inga promenader alls om han går i hagen, det är oftast de hästarna som beordras boxvila som man ger promenader...man måste vara flexibel på olika individer, en del blir galna av boxvila, andra av för små hagar mm....se bara till att hästen inte får "ryck" och tvärnitar o dyl...

Zinkaband och ett sunt förnuft, blir han mer svullen av promenaderna så dra ner på dom först o främst

*martha med mycket erf av senskador*

han gick de första 6veckorna i sjukhage, sen sa veterinären att han kunde gå i en vanlig hage. Då jag tyckte att han sprang en del pga att man red i paddocken som ligger brevid så flyttade jag honom nu i dagarna. Han går lindad dygnet runt på order av veterinär.

Vi har nu tagit bort promenaderna och jag tycker att han verkar bättre i benet. Zinkaband har jag ingen erfarenhet av, kan du vara snäll o förklarar mer om det o dess effekt vore jag tacksam!

Veterinärtid är inte inbokad än så länge, men han ska kollas i majmånad. Tycker du att om han nu verkar bättre i benet att man ska börja gå med honom igen innan veterinärbesök eller ska man nöja sig med att han gå i hage? de är ute mellan 7-9 till 19-21 beroende på väder.

Ja det är ju som inte så mycket att göra åt , det enda är ju tiden i vilket fall somhelst, zinkaband eller zinklimbinda som det också kallas är en sorts gasbinda som är inkletat med bla zinkpasta, det drar ner svullnaden och samtidigt ger lite stöd då det torkar ( ska sitta på 3-4 dagar)
Det är ju så olika beroende på hur hästen reagerar, som jag sa så är flexibilitet o sunt förnuft det bästa och inte lyda vets råd till punkt o pricka om det inte fungerar på det viset...har han blivit bättre när du tog bort promenaderna så fortsätt på den vägen...sätt gärna på Back on track eller magnet vaddar sedan( när du fått ner svullnaden) som håller igång cirkulationen...senor har ju så dålig genomblödning, massera även hästen ända från bog/bringa ner till kronranden så får du med cirkulationen ända uppifrån...

Ok då vet jag vad det är! Back on track paddar har han i boxen, vanliga paddar ute. Vi lindar ju om honom varje gång han kommer in/ut så han kollas ju varje dag.

Han fick ju skadan i januari så det är ju inte så länge sedan han fick den. Förstår ju att senskador läker olika från fall till fall men hur lång tid brukar du räkna med innan de blir bra ( om de nu blir bra?).
försök å uppskatta även om det är svårt. Jag räknar med att han bör ivf sommaren på sig innan man börjar bli orolig för hans framtid.

Efter 3-4 mån skritt ( beroende på hur stor blödningen är) kan man ju börja jogga lätt...i ditt fall ( som vet ville döma ut) så vet jag ju inte hur just den skadan ser ut men jag skulle nog satsa på att låta hästen få läka ut på bete i sommar och sen börja till hösten igen...ofta får man bara blunda o be om gudskelov :D...skulle den inte klara av att gå på bete så är jag nog benägen att hålla med veterinären om att döma ut.....senskador behöver TID, cirkulation och rörelse för att kunna läka o bli hållbara...

Min herre skadade djupa böjsenan (dvs inte den ytliga som är vanligast) på ena bak i oktober. Prognosen INTE bra iom att det var djupa böjsenan och bak.

Han stod på box mellan början på oktober till julafton. Första veckan absolut boxvila, och sen 5 minuter skritt per dag och succesivt ökande, vid jul var vi uppe i 60 minuter skritt per hand per dag. Dock var hästen väldigt deprimerad av att stå inne, och efter mycket funderande så på julafton körde jag i honom en rejäl dos plegg, plegggade ner polarna också, och släppte ut dem i den planaste hage med det bästa underlag jag har. Trots plegget for de som skållade troll och rejsade, hoppade och skuttade :crazy:

Jag kände dock vid det laget att det fick bära eller brista. För veterinärerna sa 'minst 9 månader' tills han fick springa ochs kutta sådär, och det hade inneburit att han behövt stå 9 månader på box, och han var less redan efter 2½ månad..

Var VÄLDIGT nervöst på återbesöket den 3:e januari. Men DÖM om min och veterinärens förvåning när senan var mycket, mycket bättre än någon nånsin vågat hoppas på. Själva skadan syntes inte alls, däremot fanns det svullnad och vätska. På nästa ÅB en månad senare gick det inte ens att se att senan varit skadat (och vet undrade om hon ultraljudade fel ben.. :devil: ) Dock har ju senan fortfarande nedsatt hållbarhet och hållfasthet mot en frisk sena, och ska stärkas succesivt.

Jag tog bort promenaderna när han började gå i hage, kändes som det blev 'för mycket'. Nu ska han ridas i skritt och långsam trav, med korta inslag av långsam galopp, dvs är under igångsättning. Och jag som faktiskt räknade ut honom när skadan kom, och siktade på att få honom hagfräsch är själaglad, och vet anser att jag till och med kommer kunna hoppa honom igen framöver. Fast det vetefan om jag törs. Å andra sidan, när han gör sånt HÄR i hagen, så tja..

(Den vita herren... Kolla belastningen på bakbenen i galoppbilderna.. :crazy:)

https://lagring.storegate.se/user/share.aspx?id=46613756-8b3e-4f0d-9ba6-443b2ac1049e

Men här blev det en otrolig solskenshistoria och veterinärerna är grymt fascinerade hur extremt bra läkförmåga han har (det har han alltid haft, men att kapa beräknas konvalescens med 50% förvånade till och med matte..)

Håller med Martha att använd ditt sunda förnuft å gå på magkänsla för vad som känns bäst!

Min häst hade 80% blödning i senan, dessutom är han 23år så prognosen var verkligen inte bra.
Blev beordrad promenader, 1-2 gånger om dan i ca 20-30min och liten hage. Andra besöket, 8veckor efter hade blödningen minskat till 10% vilket veterinären var väldigt imponerad av, men kanske inte lika snabbt som alexandras:)
Jag följde min egen känsla ganska mkt, han var knappt lindad nåt alls i början förutom vid motion.
Har senaste tiden börjat använda B o T å senan ser praktiskt taget normal ut nu:) För min har det gått ca 5-6 månader nu men han e ju som sagt 23bast!
Men senskador tar TID.

Liknande trådar

Hästvård Hästen står med stort bandage som kombinerats med en gipsskena på framsidan benet. Gipsskenan går in under hovens tådel och följer benet...
2
Svar
25
· Visningar
1 541
Senast: jemeni
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 534
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 250
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 158
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka