Sv: Senskada
Vet inte om du följt med på andra forumet, men kan j ta det komprimerat här med.
Vision rullade ju fast, kom loss själv, men var morgonen efter kraftigt svälld BB. Gav det några dagars vila men inte bättre. Ville inte trampa igenom i kotan på VB. 3 dagar efter skadan kollade shan hos DV, som inte blev klokare, men rek metacam och 2 veckors boxvila och sen koll igen. Jag valde dock att kolla på klinik, och 5 dagar efter skadan var han på klinik, där vi efter en låååång dag (och först misstänkt fraktur) hittade en skada på djupa böjsenan, nere under kotan.
Boxvila, och promenader vid hand. Första veckan 5 minuter två ggr/dag, sen 10 min 2 ggr/dag vecka 2 -3, 15 minuter vecka 4 - 5 och 20 minuter ggr 2 vecka 6. I vecka 6 var det återbesök med nytt UL.
Fortsatt boxvila, men promenaderna utökades till 30 minuter 2 ggr/dag, och ökning med 10 minuter/vecka. När han var uppe i 2 ggr 60 minuter skritt/dag igen var det nytt ÅB. Strax innan det släppte jag dock ut honom i stor hage med kompisarna, då han mådde skit mentalt av att stå inne och det inte fanns en chans att jag skulle hålla honom inne flera månader till. Utan det fick bära eller brista.
UL:ades på ÅB och hade trots att jag släppte ut och hans prungit och busat klarat det fint, senan såg mycket bättre ut än väntat. Där fick han klartecken att börja skrittas uppsuttet och sen lägga in korta snuttar trav och öka på.
Nästa UL (totalt 4½ månad efter skadan) syntes inte ett spår av senskadan. Han har dock synnerligen gott läkkött och normal avläkningstid är längre. Senan är ju dock fortfarande inte lika stark som innan, och han får nu gå i skritt, trav och galopp under ryttare, även böjda spår. Men bör inte hoppa eller klättra än te x.
Han skadade sig i början av november, och den prognos som gavs från början var minst 6 månader, mest troligt cirka nio och kanske uppemot året. 4½ månad efter skadan gick som sagt inte ett spår av den att se. Nu är det snart nio månader sen skadan. Om han får vara fräsch i övrigt så hoppa får han göra tidigast någon gång till vintern.
Och precis som redan påpekats - traumatiska senskador har ofta betydligt bättre prognos än uttröttningsskador!