jenny82

Trådstartare
Kan dom läka ut helt och hållet?
Funderar nämligen på att ta ett fullblod på foder som har haft senskada två ggr på ett o samma ben men på olika ställen(vid olika tillfällen). Hur illa är det egentligen?
Hon har gått i skogen och blivit riden väldigt mycket med fart o fläng utan att hon har märkt av sina senskador. Tror ni att denna häst skulle hålla för att vara en allroundhäst som ibland utsetts för mycket påfrästning? Som tex hoppning och galoppövningar på volt osv...Ja sånt som en vanlig häst ska klara.

Sv: senskada

Om skadan är läkt så skall den klarar vanlig motionsridning.

Ok, det jag är mest orolig för är om det skulle komma tillbaka.
Så hade ni satsat på denna häst isf? Hon är 8 år nu.
Kan en veterinär avgöra om hon skulle hålla resten av livet eller är det omöjligt att veta:confused:

Ok, det jag är mest orolig för är om det skulle komma tillbaka.
Så hade ni satsat på denna häst isf? Hon är 8 år nu.
Kan en veterinär avgöra om hon skulle hålla resten av livet eller är det omöjligt att veta:confused:
En senskada som läkt bra ska hålla. Kan till och med bli ännu starkare då det bildas ärrvävnad på det ställe där skadan varit. Den kan däremot vara lite mindre elastisk men om du är noga med att värma upp innan och så borde det gå bra. :) Och då du värmer upp, gå inte på för djupa/mjuka underlag.. det tär på senorna..

Om det är en böjsena rekommenderar jag ultraljudsundersökning av senorna före köp. Visst kan hästen bli bra från en senskada men om den skadats två gånger på samma ben så kanske det finns någon annan orsak som vore bra att känna till.

Om det är en böjsena rekommenderar jag ultraljudsundersökning av senorna före köp. Visst kan hästen bli bra från en senskada men om den skadats två gånger på samma ben så kanske det finns någon annan orsak som vore bra att känna till.
Håller absolut med!

Första gången var det en lättare senskada hon fick pga att hon och hennes hagkompis rymde från hagen och hon trasslade in sig i en tråd som sen snärjdes runt hennes ben. Andra gången så var det för att hon gick i löp och vad jag har hört så tränades hon alldeles för hårt då. Hon var 5 år när hon fick den sista. Nu är hon 8 år och jag ska ju bara vara fodervärd så är det värt att åka 25 mil för att kanske ta en "risk"?:crazy:
Och hon var visst inte kollad av veterinär efter den sista senskadan.

En senskada som läkt bra ska hålla. Kan till och med bli ännu starkare då det bildas ärrvävnad på det ställe där skadan varit. Den kan däremot vara lite mindre elastisk men om du är noga med att värma upp innan och så borde det gå bra. :) Och då du värmer upp, gå inte på för djupa/mjuka underlag.. det tär på senorna..

Jo det sa ju ägaren med att man ska nog inte träna på djupa åkrar o så, fast det är väl sunt förnuft iofs.
Men det du menar med för mjuka underlag, ridhusunderlag och vanlig paddock måste väl vara ok? Annars blir det svårt:o

om skadan är utläkt så klarar den vadsomhelst.

finns många hästar som tävlar på hög nivå dsv svår klass som haft senskaddor.

det är dessutom mkt vanligt på galoppörer.

jag tycker att man alltid ska klinik besiktiga. eftersom man vill ju röntga o ultraljuda, specellt då det inte finns mortabla röntgen i sverige.

men det måste ju ägarna kunna fixa om de vill bli av med hästen!!

i vissa fall kan ridhus o paddockar vara för djupa för häst med gammal senskada. men uppvärmd häst går det nog bra!

Tack för alla svaren.

Ägaren sa att jag fick betala veterinärbesiktning om jag ville ha det innan.
Men detta tåls att fundera på. Tyvärr har jag inte så mycket tid på mig eftersom att ägaren ska flytta och måste bli av med hästen så fort som möjligt.
Men det är som hon säger, är jag tveksam så ska jag inte åka, och det har hon rätt i, bara tråkigt om man går miste om något.:(

Att bara känna utanpå senan ger tyvärr inte den information som du vill ha, så om du vill veta något om skadan är det klinik som gäller. Eftersom du ska ha hästen på foder finns ju också alternativet att skriva dig fri från risken i kontraktet. Du åtar dig att följa ägarens rekommendationer om uppvärmning och arbete, ägaren tar kostnaden och tar tillbaka hästen vid återfall?

Tack för alla svaren.

Ägaren sa att jag fick betala veterinärbesiktning om jag ville ha det innan.
Men detta tåls att fundera på. Tyvärr har jag inte så mycket tid på mig eftersom att ägaren ska flytta och måste bli av med hästen så fort som möjligt.
Men det är som hon säger, är jag tveksam så ska jag inte åka, och det har hon rätt i, bara tråkigt om man går miste om något.:(

Om det är så att du bara ska låna den, så skriv nåt på papper ang senskadan så att hon inte kan komma och "anklaga" sig för något sen.
Men jag skulle nog säga som hon. Är du tveksam så ta en annan häst som inte har haft en senskada istället. Kan tänka mig att man alltid kommer att tänka på just det benet när man rider och tränar hästen.
Det finns ganska mycket häst, så ta en som är hel... Är mitt råd i alla fall. Hoppas att det går bra, hur du än väljer att göra!

Men om inte senskadan är kollad av veterinären efter sista gången så är ju risken kvar att den inte är helt okej! Be ägaran kolla så den verkligen är helt ok innan du kör 25 mil och hästen inte är helt frisk!

Jag kan lägga till att belastningen på böjsenorna på en galoppör i träning är mycket större än normal hobbyridning. Jag har själv haft en senskada på en av mina hästar och den kom tillbaka bra och har inte haft problem sen dess.

Men om inte senskadan är kollad av veterinären efter sista gången så är ju risken kvar att den inte är helt okej! Be ägaran kolla så den verkligen är helt ok innan du kör 25 mil och hästen inte är helt frisk!

Jag skulle själv aldrig våga att sitta upp på en häst som haft senskada om en veterinär inte vart ute först och kollat så att det är okej. Och det har ju inte varit en veterinär ute efter det.
Ägaren tror stensäkert på att hästen klarar att gå som allroundhäst. Men hon är ju ingen veterinär:crazy: så jag kan inte heller lita på vad hon säger.
Men hon sa oxå det att om det är så att hästen inte håller kan jag ju självklart lämna tillbaka henne. Men då får jag åka 25 mil, igen.
Denna häst är även till salu för nån småpeng tydligen då ägaren visst inte bryr sig om pengarna men att hästen hamnar hos rätt person iaf som tycker om hästen. Så min tanke är ju att egentligen hitta en häst som jag först kan låna och sedan köpa. Så hämtar jag hem henne så vill jag inte lämna tillbaka henne heller utan då får hon stanna. Ja om man passar ihop såklart.
Så mitt huvud är som ett stort frågetecken nu:confused:
Jag vill ha en häst som håller i många många år till. Finns det nån garnti för att en senskada gör det egentligen om man nu rider på med sunt förnuft?? Alltså värmer upp mycket före och skrittar av mycket efter, och inte rider på åkrar där det är djupt osv.

Men hur är det med djup snö? Ibland måste man ju rida i djup snö.

Klinikbesiktiga och få ett veterinärutlåtande. Allt annat är gissningar.

Jag tror tyvärr inte att ägaren skulle göra sig det besväret som att åka till klinik:( Med tanke på att hon inte ens ville betala för vanlig besiktning hemma. Jag har heller ingen möjlighet till att betala det, för det skulle kosta en del att hämta hästen oxå.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 324
Senast: Bison
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok ;) :laugh: Jag har ganska länge längtat efter att ta det mer lugnt, vara mer obokad och vara hemma mer. Jag har tappat lusten att åka...
Svar
5
· Visningar
2 378
Senast: Sirap
·
Ekonomi & Juridik Jag ska låna ut en häst på foder. Som sällskap/mkt lätt promenadridning. Jag kommer stå på försäkringen. Den kostar knappt 200 kr per...
Svar
10
· Visningar
1 521
Senast: Efwa
·
Övr. Hund Mor o far fick ta bort sin cavalier i november pga ngn form av hastig blodcancer. Sorgen var stor och sökandet på olika säljsidor pågick...
2
Svar
24
· Visningar
2 965

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat