Sv: senskada

Om inte ägaren är intresserad av skicket på hästen hon lämnar ut, hade jag defintivt dragit öronen åt mig. Jag är helt övertygad om att ägaren vill blunda för att hästen är dålig, lättare att lämna ut den och låta det bli någon annans problem.

Har man en frisk häst är det inget problem att låta veterinärbesiktiga den, frågan är ju på vems bekostnad i så fall.

Oseriös säljare (eller köpare) blir bara en dålig affär i slutänden. Alltid.

Om inte ägaren är intresserad av skicket på hästen hon lämnar ut, hade jag defintivt dragit öronen åt mig. Jag är helt övertygad om att ägaren vill blunda för att hästen är dålig, lättare att lämna ut den och låta det bli någon annans problem.

Har man en frisk häst är det inget problem att låta veterinärbesiktiga den, frågan är ju på vems bekostnad i så fall.

Oseriös säljare (eller köpare) blir bara en dålig affär i slutänden. Alltid.

Jo visst går hon med på en veterinärbesiktning, om jag betalar...
Hon säger ju det att hon kommer få en anmärkning för att hästen tidigare har haft senskada, men att den ändå kommer att hålla som allroundhäst. Jag tror inte att ägaren är oseriös på nåt sätt, bara det att hon behöver bli av med hästen snabbt eftersom att dom flyttar om 2 veckor och då ska stallet vara urstädat. Hon är nog bara orolig för att besiktningar hit o dit drar ut på tiden.
Anledningen till att hon har bestämt detta så sent med är att hon har reumatism(stavning?) och förstått att hon inte orkar längre.

Men du, om hästen inte går igenom besiktningen blir det svårt med allt. Hästen har ju för det första strul med sin kropp om den har ont på besiktningen (får anmärkning).

För det andra får du strul med försäkringen, och dessutom blir det ju inte roligt att hela tiden fråga sig om hästen har mer ont nu än tidigare.

Det FINNS friska hästar, satsa på dem i stället.

Jag vill ha en häst som håller i många många år till. Finns det nån garnti för att en senskada gör det egentligen om man nu rider på med sunt förnuft?? Alltså värmer upp mycket före och skrittar av mycket efter, och inte rider på åkrar där det är djupt osv.
Men hur är det med djup snö? Ibland måste man ju rida i djup snö.

Det finns inga garantier att någon häst håller oavsett hur försiktig man är. När det gäller en skada i en böjsena så finns det följande faktorer som spelar in

- hästens ålder och hur stor skadan var. Hög ålder + stor skada = dålig prognos.
- typ av skada - enstaka trauma där sentrådar gått av är det bättre prognos på än ständig överbelastning där hela senvävnaden är svampig och uppluckrad
- rehabiliteringen - tillräckligt länge, tillräckligt försiktig upptrappning så att nybildad vävnad stärkts och belastats på rätt sätt för att bli elastisk och fin

Frågor du kan ha med dig:
- hur länge sedan är det den senaste skadan inträffade? Läktider på minst ett år får du räkna med.
- hur har skadan behandlats under läkning och rehabilitering?
- har hästen varit igång ordentligt efter skadan? Är den igång nu? I vilken typ av arbete?

Böjsenornas viktigaste uppgift är att vara stöddämpare när hoven går i marken och ta upp kraft och hindra kotan att trampa igenom. Belastningen på ett framben är störst vid landning efter hinder. Ett mjukt underlag gör att kotan sviktar mer och då belastas böjsenorna mera. Ett hårt underlag sliter mer på ledernas stöddämpning.

När den trasiga senan har läkt kan det bildas ärrvävnad som inte är lika elastisk som resten av senan och därför tänjer den sig sämre och blir skörare pga detta.

Du kan alltså förbättra prognosen för den här hästen genom att vara försiktig med underlag etc men det finns ju ingen som kan säga om just denna häst kommer hålla eller inte, det beror ju helt på hur skadan såg ut och hur bra den har läkt. Och enda sättet att få reda på det är att göra ett ultraljud.

Så egentligen är det enkelt, även om det inte känns så för dig just nu :)
1. Du tar risken/chansen, gör upp med ägaren i förväg om vad som ska hända om skadan går upp, inklusive vem som tar kostnad för transport. Om du har hästen på foder i ett år och den fungerar för dig kan du säkert köpa den utan oro för just den här skadan.
2. Du skippar denna häst och väljer en annan häst. Den kan förstås också skadas eller ha någon gammal skada med sig.
3. Du låter ultraljuda senan på en klinik och låter det styra ditt beslut.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 324
Senast: Bison
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok ;) :laugh: Jag har ganska länge längtat efter att ta det mer lugnt, vara mer obokad och vara hemma mer. Jag har tappat lusten att åka...
Svar
5
· Visningar
2 378
Senast: Sirap
·
Ekonomi & Juridik Jag ska låna ut en häst på foder. Som sällskap/mkt lätt promenadridning. Jag kommer stå på försäkringen. Den kostar knappt 200 kr per...
Svar
10
· Visningar
1 521
Senast: Efwa
·
Övr. Hund Mor o far fick ta bort sin cavalier i november pga ngn form av hastig blodcancer. Sorgen var stor och sökandet på olika säljsidor pågick...
2
Svar
24
· Visningar
2 965

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka