T

Tito_89

min häst va halt i ca 2 veckor då for vi till kliniken dom sa att han hade en ordentlig senskada ca 70-75% av senan var borta de sa bara att han skulle stå i 2-3 månader så skulle vi dit i gen och dom sa att det kan henda at han inte blir bra i gen och att han aldrig mer kan hoppa....

men så fick vi höra om en veterinär i helsingfor som var special ut bildad med senskador så vi for dit han behadlade min häst och jag skulle rida fast han var halt efter en månad for vi dit i gen och han sa att jag fick börja hoppa i gen...

de har gått 4 månader sen han fick skadan å den syns ännu men ja hoppar o. tävlar lika mycket som förr...

så ge inte upp om din häst får samma problem i bland kan man ha tur..

ÄLSAR MIN HÄST:love:
 
Sv: Senskada

Låter lite väl att hästen skulle kunna hoppas och ridas som för efter bara fyra månader?????
 
Sv: Senskada

Coolt, så på 3 månader så bildar resterna av senan en alldelles ny sena !!!!!!! Din häst måste vara alldelles unik:angel: ;)
 
Sv: Senskada

Hur behandlade han senan ?!
Låter lite kvickt med tanke då på att senan var så skadad..

Min travar-valack, 10 år, fick en böj-sena konstaterad 30 januari i år. Blev 1 veckas boxvila med Finadyne, sedan skritt ca 15-20 minuter 2 gånger om dagen i 5 veckor. Återbesök..
Skulle fortsätta skritta för hand i 6 veckor till !!
Då min pojk var rätt pigg (!!) vid det här laget så satte jag igång att skritta i vagn. Skrittade runt på alla asfalterade cykelbanor jag kom åt. Lugnt och stilla..

Till slut började jag trava och nu går han snabbjobb igen. Men jag är försiktig med lösa underlag och djupsand. Och håller hastigheterna på en lagom nivå.
Ska ut i Bygdetrav på lördag..

Är överraskad att det gått så fort och så bra, men jag tror inte att skadan var av den värre sorten, verkar mer som om han fått sig en dojja på benet ute i hagen.
Men jag har linimentat med värme och kyla och bandagerat och fixat och donat.. Bra foder och tillskott, Glucosamin, MSM, E-vitamin etc etc..

Hoppas det går bra för er i fortsättningen !!
 
Sv: Senskada

Tito_89 skrev:
de har gått 4 månader sen han fick skadan å den syns ännu men ja hoppar o. tävlar lika mycket som förr...


antingen är du dum och då tycker jag riktigt synd om din häst :mad: eller så är du ett av de vid det här laget ganska välkända buke-trollen... :devil:
 
Sv: Senskada

Jag måste bara fråga...är detta ett skämt eller?!?!:eek: :eek:

Min ponny fick en LINDRIG senskada i februari. Senan såg helt bra ut på ultraljud i april. Hon skrittas och travas idag rakt fram på hårt underlag men har inte börjat med gallopp ännu...

Vad har du för mirakel-häst?
 
Sv: Senskada

:confused: :eek: :confused:
Jag hoppas att du skämtar eller?
Har en häst med lindrig senskada som vi har skrittat i flera månader. Någon hoppning eller hårdare ridning är det inte dags för på lång tid.

Vill gärna ha namn & telnr till den veterinären som har behandlat din häst.
 
Sv: Senskada

låter som rent ljug, har haft en häst med senskada, han fick vila i sex månader :smirk:
 
Sv: Senskada

jag tror de e bra att prova på allt som bara går min häst mår fint nu veterinären kollade i genom hela hästen hittade var ifrån skadan kom (en gammal gaffelbadskada som han hadde för vi köpte honom som inte märktes på ulta el. röngten (kan int stava det) ) jag sköter honom med att kyla 20 minuter alla ben sen kyla det skadade benet ända från muskeln uppe på benet i 10 min till kvällen sätter jag lera på benen och det med senskadan sätter jag plast på å lindar det på morgonen skall det vara tjokt och skrymligt då vet ja att blodet sirkulera

veterinärens teori var att om hästen står växer vävnaden som skall göra senan hel fast i benet och det gör att senan blir svag därför skall hästen gå så benen blir starka och senan växer rätt

men min syter har en finsk häst som fick av sin ena baksena hon stod i ca 1/2 år fören de kunde börja köra i gen men hon blev frisk förklarad för inte så länge sen:rofl:
 
Sv: Senskada

Jag vet inte vad det kommer för nya rön på sånt eftersom jag inte forskar själv, men det är "allmänt" så att en senskadad häst har 6-12 månaders konvalescens. En väns häst skadade sig i hagen förra veckan, och har enligt uppgift minst ett års behandling och konvalescens framför sig, troligen mer eftersom hon är 26 år gammal och behöver längre tid på sig att läka. Så hoppning inom 4 månader? Aldrig. Skulle inte chansa ens för pengar...

Men det är helt sant att senskadade hästar inte enbart ska stå i box, det blir de inte bättre av. Då har jag hört att vävnaden kan växa ihop så att skadan blir en helt annan.
 
Sv: Senskada

Det låter ju helt sjukt! Min häst skadade stora böjsenan juli -04 och blev helt friskförklarad sept -05. Iofs lång tid, men han slog upp skadan några gånger. Vad gjorde den veterinären med din häst egentligen????
 
Sv: Senskada

han kände i genom hela hästen upptäkte en gammal gaffelbands skada som blivit överansträngt som for snett över till vänster fram knä och sen tillhöger sena han gav min häst några sprutor och berättade hur vi skulle träna honom vi var till honom 2 gånger körde fram och till baka första gången till helsingfors (Finland) det tar 6h en väg så det va no en tung resa
men min polle mår fint fast jag kyler hans ben och sköter om dem:banana:
 
Sv: Senskada

Tito_89 skrev:
till kvällen sätter jag lera på benen och det med senskadan sätter jag plast på å lindar det på morgonen skall det vara tjokt och skrymligt då vet ja att blodet sirkulera

Om blodet cirkulerar som det ska blir benet INTE tjockt (vet inte vad du menar med skrymligt??). Det är därför det hjälper att t ex linda de hästar som blir galliga i benen och fyller i benen av att stå på box. De svullnar för att cirkulationen blir för dålig när de står still, och genom att linda ökar värmen blodcirkulationen (förenklat) och de fyller inte i.

Så det är INTE ett positivt tecken att din hästs skadade sena blir tjock soch svullen på nätterna (däremot är jag inte förvånad ATT den blir det om det du skriver är sant).

Sen tycker jag veterinären ska ta patent på sin metod om han lyckats läka ut/nybilda en sena som är till 75% borta..

/Alexandra - vars valack fick en LINDRIG gaffelbandsskada, och skulle först stå 6 veckor på box med dagliga promenader på hårt och fast underlag, men som vid ÅB åkte på ytterligare sex veckor i sjukhage med promenader eftersom det inte läkt ut ordentligt. Sen efter de 12 veckorna så var över så var det långsam igångskrittning som gällde. Tog allt som allt nästan ett halvår innan han var tillbaka i normalt arbete igen. Och då var det alltså en LINDRIG, OKOMPLICERAD gaffelbandsskada.
 
Sv: Senskada

FeatherCloud skrev:
eller så är du ett av de vid det här laget ganska välkända buke-trollen... :devil:


Man kan ju hoppas på det för hästens skull....:crazy:

Mvh / Fia
 

Liknande trådar

Hästvård Hej, har en häst som har rehabiliterats ett antal månader (7) efter senskada i ytliga böjsenan. Trodde vi skulle få börja återgå till...
Svar
14
· Visningar
1 514
Senast: CarroT
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 579
Senast: Shaggy
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 046
Senast: Sassy
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 477
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp