fiaskurken

Trådstartare
Min häst är någt svullen, inte mycket alls i senan strax under knät på vänster fram. Dock varm, mer på morgonen. Han markerar på rakt spår, dock inte alls lika mycket på böjt spår varken i h eller v varv. Han far runt som vanligt i hagen och verkar inte ha särskilt ont. Han ömmar inte heller när man tar på senan. Nu har han fått vila en vecka eller så ( ingen ridning) och han är inte lika varm. Har ännu inte tagit honom på lina eller sprungit med honom. Det är värre på morgonen när han stått inne, både hältan och värmen. Har kylt med liniment samt lindat honom.

Vad tycker ni att jag ska göra, och är det här en klockren senskada? Har inte ridit hårt eller på mycket hårt underlag de senaste månaderna. Han har varit stel ibland ( han är dock 19 år)
och jag har sett att han ibland när han vänder i hagen har ont i h. fram och markerat litegrann. Det har dock inte varit någonting sedan när jag kollat efter.

Tänkte att jag skulle testa hur det gick om han fick vila ett tag, men nu är det kanske dags att ringa till vet. och be denne komma ut. Är det föressten någon som vet vad en vanlig hältundersökning brukar gå på? Jag har haft sån tur och haft friska hästar, har ingen aning om vad sånt här kan kosta.... :crazy:

Sv: Senskada?

Tror ingen av oss här på buke kan diagnosticera en senskada via nätet (inte ens vår egen Buke-veterinär Peter ;) ), så om det är klockrent kan jag inte säga.

Däremot låter det väl inte otroligt att det skulle kunna vara det, och därför tycker jag inte du ska släppa ut hästen i vanlig hage tillsammans med kompisar förrän den är kollad. Spring och bus kan göra en lindrig senskada betydligt värre. Bra att du varvar kyla och värme!

Jag hade varit på kliniken redan om jag var Du. För att kunna diagnosticera eller utesluta senskada behöver man ta ett ultraljud, och om det inte är senan måste ni ju ändå göra en hältutredning. Hur mkt det kostar är svårt att svara på, för det beror så mycket på hur mycket man måste göra för att hitta hältorsaken. Är hästen vet vårdsförsäkrad kostar det ju "bara" självrisken på försäkringen.

Just vad det gäller hältutredningar är det överlägset mycket bättre att åka till klinik än att ta ut sin vanliga veterinär. Såg att Du bor i Sörmland, och då är det ju inte så långt till Strömsholm. Annars finns Per Arvidsson i Valla utanför K- holm, och han har båda röntgen o ultraljud.

Lycka till!

Tack för ditt svar. Jag menade inte att ni skulle ge mig en diagnos, bara om ni hade något råd eller kände igen symtomen.

Han är ju betydligt bättre i sitt ben när han har varit ute och fått röra på sig i hagen, och både svullnad och värme är avsevärt mindre.

Självklart är hästen försäkrad, men fungerar det inte så att man får lägga ut alltsammans och sedan skicka räkningen till försäkringsbolaget? Någon sa att man "bara" får tillbaka 80 %. Jag vet inte alls, även om det är sånt man borde ha koll på :angel:
Jag tänkte ringa till Pelle, han används av alla andra i stallet.

Senast ändrad:

Hej - kan naturligtvis inte utala mig om vad problemet är med din häst men har några allmänna observationer och tips: En skada i någon av böjsenorna ger ofta en spolformig svullnad längs hela senan. För att känna på senorna lyft benet som när du ska kratsa hoven. Då kan du "knipsa" om senorna, först ytliga böjsenan, djupa böjsenan och gaffelbandet. Känn det friska benet först och sedan det svullna benet. På så sätt kan du jämföra struktur för struktur och känna efter ömhet och svullnad. En överansträngning i djupa böjsenans förstärkningsband kan ge svullnad och ömhet under knät på insidan. En hovböld kan ge svullnad och värme i området under knät pga inflammationen, om senorna känns rena kan du känna efter värme i hoven.

Du måste veta vad det är för att ge rätt behandling. Senskador kan lätt förvärras eftersom sentrådar är av, det ökar belastningen på dem som är kvar. Belastningen måste hållas under skadegränsen, man rekommenderar skrittmotion.

Hoppas det går bra för er och att det inte är något allvarligt.

mvh
Lejonelle

Jag skulle åka in och kolla det på en gång. Min häst var jätte lite halt för några år sedan, så jag lät henne vila och trodde att det skulel gå över. Men det gjorde det inte, och när vi sen åkte in och kollade upp det var det en skada på ytliga böjsenan. Och eftersom det hade gått en tid hade den ytliga senan vuxit ihop med en annan så det blev operation och vila i ett halvår. Men det hela slutade lyckligt iaf :)

Hoppas det blir bra med din häst!

Skulle mkt möjligt kunna vara en senskada...
"Min" häst hade förslitning på förstärkningsbandet till senan förra året och det visade sig genom svullnad som gick ner vid ridning och upp igen på natten. Ingen hälta utan endast svaghet ibland vid ridning. Han var också pigg och latjade runt i hagen som vanligt.

Det är inte bara hårt och ojämnt underlag som sliter på senorna. Mjukt underlag t ex djupharvad manege kan vara minst lika slitsamt...

Jag hade ringt veterinären eftersom det inte blivit bättre under så lång tid. Eller beställt tid för ultraljud på klinik. Om han ändå är så pass gammal är ju skaderisken större.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 484
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 196
Senast: Ridinglady
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 934
Senast: __sofia__
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 776
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama