S

solen

Vad är typiska tecken för en senskada? Är senan/senorna konstant svullna då eller kan det komma och gå?
Om en häst är gallig/svullen över senorna och har lite ökad värme i ben/hov, kan man då misstänka senskada?
Om gallan/svullnaden kommer och går, från dag till dag. Svullen tex 1 dag i veckan el så?
Någon som har erfarenhet så vore jag tacksam för svar. :)

Sv: senskada?

Visst kan en sen skada bete sig som det du beskriver .Men oftast har du ett akut skede med svullnad .ömhet och hälta.

Tack för ditt svar. Ingen fler mer erfarenheter av senskada som ni vill dela med er av?
Har pratat med veterinären, men har inte fått tid på kliniken förräns nästa vecka. Dom hade mycket att göra och iom att det ej var akut så fick jag vänta.

om det är en ordentlig senskada så kan hästen inte gå på det benet, det är jätte tjockt och varmt.

Hästen visar inte hälta om det rör sig om en senskada. Hältor kommer från leder. Vid en senskada brukar svullnaden gå upp när hästen står stilla. Vid rörelse går den ner. Ska du detektera en senskada får du göra det med ultraljud på en klinik.

Min häst blev tjock & varm i sitt ben utan hälta,gjorde ultraljud och senor & gaffelbad var fina enl vet men fortfarande är det lite lite svullet från & till och det var över en månad sen!
Svårt att avgöra vad som kan vara fel.På min pålle var det väl en blödning som inte vill ge med sig eller nåt.Blir bättre av värme och rörelse.Men det är ju alltid skönt att kolla upp.

Liknande trådar

Hästvård Ja, som rubriken säger - någon som varit med om det? Dvs att en hovböld i sig kan leda till utslag på böjprov? Åkte in på klinik med...
Svar
13
· Visningar
1 000
Senast: jemeni
·
Hästvård Vi var ner i fredags till ridhuset och löshoppade små kryss, hästen river först ett hinder, sen hoppar hon nästa och när hon landar är...
Svar
16
· Visningar
1 231
Senast: Fibusen
·
Hästvård Vi har en ponny som visade hälta när den togs in från hagen. Ställdes på box ett par dagar och visade ingen hälta när vi tog ut den. På...
Svar
5
· Visningar
954
Senast: Freazer
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 142
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama