sandra87_

Trådstartare
Ikväll när jag tog in min häst för en för en ridtur hittade jag en svullen sena på höger fram. :(
Det är svullet på sidorna där det i vanliga fall buktar inåt.
Han är lite varm och öm när man känner på honom men inte det minsta halt. Har ej vågat prova med trav men syns absolut inget alls när han skrittar.
Har kylt med vatten och tagit in honom på box men är osäker på hur lång tid exakt det har gått sedan det hände.
Var inte svullen igår kväll och mamma såg inget konstigt imorse men hon hade inte känt på benen då.
Han har haft semester nu i ca två veckor så har gått ute på bete dygnet runt. Kom hem i söndags men fick vila ett par extra dagar pga höskörden så han har inte jobbat alls på två och en halv vecka.
Han och kompisen hade sprungit och lekt lite i hagen på dagen men inget ovanligt.
Troligast är väl någon form av senskada. :(
Vi har noll erfarenhet av senskador dock då vi har haft tur och klarat oss från det i alla år.
Vad gör man?
Naturligtvis ska vi ringa veterinären men tänkte avvakta till imorgon då jag efter lite googlande hittat att man bör vänta ca 4 dagar innan man ultraljudar senan så antar att det inte är panik att få ut någon ikväll?

Senast ändrad:
Sv: Senskada?

Min häst var lika. Dock hade jag ridit han (ut i skogen). Ej halt men varm och svullen. Veterinär kom och gjorde böjprov och det var ingenting. Sa att det kunde vara ett slag. Svullnaden la sig efter 1.5 vecka (vi lindade benet) och värmen gav sig efter 2 veckor :)

Det vanligaste med en senskada är att det buktar utåt på baksidan så att senan ser lite ut som en banan, inte på sidan på benet. Är det en gaffelbandskada kan det däremot vara på sidan men då ofta lite längre ner mot kotan, även då som en kraftig utbuktning. Lyfter man benet och klämmer försiktigt längs senan brukar de dessutom reagera kraftigt på ett visst ställe om de är en senskada.

Vad du beskriver låter inte riktigt som en sena faktiskt, även om du såklart bör kolla upp det om något inte stämmer. Ofta är det dessutom så att har de slagit på sig, fått en spark eller liknande så kan benet svullna och se ut som en allvarlig skada men gå ner lika fort igen.
Tror inte du behöver vara så orolig eftersom hästen inte har tränats och du inte märkt att någon olycka har hänt. Jag hade travat lite med hästen för att se om den är halt, annars vet du inte om det blivit bättre. Fortsatt kyla och om det inte blivit bättre om ett par dagar åkt till vet. Du kan sätta på zinkaband också (var bara noga med att inte dra åt så det stasar!) vilket kan lindra blödningen.
Det är vad jag hade gjort och min erfarenhet, men är du minsta osäker, ring din veterinär! Men som sagt, tror inte du behöver vara jätte orolig faktiskt. Hoppas det löser sig!

Det är inte så att han har sparkat sig själv?

Hittade min i hagen i måndags när jag skulle rida. Tjock som bara den på insidan benet (samma ställe som du beskriver), lite varm, men ingen hälta i några gångarter.
Hittade en pyttelitet sår några centimeter ovanför svullnaden som säkert var orsaken till svullnaden.
Var fortfrande lite svullen i tisdags, men ingen hälta. tränade som vanligt.
Igår var svullnaden helt borta. ingen hälta såklart.

Kolla om den har något lite sår. Min var inte större än max 0,5 cm

Är också inne på detta med sår eller spark.

Även små sår kan ställa till det. Till och med pyttesmå sår som inte syns från "utsidan". Känn igenom benet och gräv ner fingrarna i pälsen. Det kommer in en liten bakterie och vips så har man ett tjockt ben.

Finns inget sår gissar jag på slag/spark.

*KL

Svarar alla.
Han är svullen på båda sidor om benet. Hittar inget sår men han är lite klantig så han kan ju mycket väl ha sparkat sig.
Nu på morgonen hade det svullnat lite mer framåt men fortfarande inget bakåt.
Han är dock öm när man tar i benet.
Vad tror ni om rörelse? Han fick stå inne nu då vi inte har tillgång till att ställa honom i sjukhage för tillfället. Han är själv hemma med sin kompis och den blir ensam isåfall.
Väntar även på att bli uppringd av vet. Men bör man åka till klinik eller kan man först ringa ut distriktsvet?

Av erfarenhet tycker jag inte att det är värt att ringa ut distriktsvet först, om de inte har mobil röntgen och ultraljud förstås. Det kostar bara en massa pengar och ger oftast ingenting, tyvärr. Beroende på din försäkring kanske inte resekostnaderna täcks heller, och det är ju en STOR del av räkningen från distriktsvet. Jag hade valt att åka till klinik i stället!

Vad brukar ett klinikbesök med ultraljud gå på?
Nån som vet? Förstår att det såklart skiljer mellan klinikerna men ungefär.
Har haft lite otur nu.
I slutet på maj åkte min 15 åriga hund på kennelhosta som utvecklades till lunginflammation, 6 juni fick vi åka akut till strömsholm med våran gamla shettis som fick foderstrupsförstoppning och två veckor senare gjorde min katt illa svansen. O så nu detta.. veterinärkontot börjar bli lite tomt. Bara shettisen gick på ca 15 000. :meh:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
742
Senast: tara
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 133
Senast: animalasia
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 935
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 531
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka