Senskada??!!

Johanna.Ingvarsoon

Trådstartare
Måste få lite stöd i detta. Är sjukt nervös. Ska börja från början:
Var ute och red i skogen i fredags, normalt pass med skritt trav galopp. Galopperade sista biten hem på vår gräsvall.(Det är super bra underlag, fast men inte hårt och helt jämnt.) Lät dom galoppera på i ett bra tempo. Plötsligt blev pollen halt, stannade hoppade av och gick hem. Då haltade han inte jättemycket. Tog in honom i stallet, tog av grejorna och kände igenom benet. Kände inget konstigt. Ställde honom i spolspiltan och spolade benet med kallt vatten och ringde veterinären. Han var 4 gradigt halt i skritt på väg till spolspiltan.
Han spola benet i 50 min innan vet kom. Hon kände inte heller något men han reagerade när hon tryckte mellan senorna under knät. Trodde kanske senskada och satte boxvila + metakam tills jag kom till klinik. Ska dit i morgon. Nu är han ohalt i skritt ( även ett dyng efter senaste metakam dosen) väldigt halt i trav. (Sprang typ två steg) Ingen värme eller svullnad och reagerar lite vid tryck mellan senorna.

Så vad tror ni? Senskada? Allvarlig i så fall?

Tacksam för alla råd och ideér:bow:

Sv: Senskada??!!

Kan säkert vara en senskada eller liknande (gaffelbandsskada) men jag skulle tro att eftersom du gjort allting rätt så borde den få större möjlighet att läka än om du bara släppt ut hästen i hagen och avvaktat.
Se till att UL:a ordentligt på kliniken och sköt sedan rehabiliteringen efteråt så får man ju hoppas att det inte är alltför illa.

Håller med Mitrolle. En stor eloge till dig som gjorde allt i enlighet med böckerna!:bow: Håller tummarna för er!

Ja det känns ju bra nu i efterhand. Hellre för försiktig än tvärt om. Veterinären va lite chockad när jag ringde henne och hon undrade när det hade hänt. 10 min sen! Bra att jag ringde så fort så vi kunde sätta in behandling direkt. Får se vad dom säger i dag. Är rätt inställd på att det ska ta lång tid att läka.

är det senskada så räkna med ett halvår, många, många låter sina hästar vila alldelrs för kort tid o har tokbrått igång igen :(
Lycka till!!

Precis!!
Ha tålamod om det är en senskada, har sett alldeles förmånga som har bråttom att sätta igång hästen...lite för hård träning för tidigt en gång, och så är man tillbaka på ruta ett :crazy:

Som lite uppmuntring kan jag ju säga att om det är en allvarlig senskada så brukar hästen va rejält svullen över senpaketet. Så om du inte kan se nått på din häst är det troligt att det är en mindre senskada :)

ja jag tycker väl också att det borde vara så. Hade väl känt något om det hade varit allvarligt. Sen tycker jag att det är konstigt att han är mer halt på hårt underlag än på grus. Och att han är helt ohalt i skritt och blockhalt i trav. Så stor skillnad borde det väl inte vara om det är en senskada. eller? har haft hästen i 13 år och han har aldrig varit halt innan. Inte ens en dag. Så jag är förskonad från skador och kan därför inte så mycket heller. Tur är väl det iof.

På exakt samma sätt fick en häst i ett stall vi stog på för ett tag sen. Det slutade med att hästen hade en rejäl senskada på djupa böjsenan. Vila i 6 månader och skritt under 3 månader. Till det 10 meter trav i slutet av skrittperioden. Sen har de inte kommit längre. Dock fått en del återfall med hälta osv.

Hoppas det inte är lika allvarligt i ditt fall :crazy: Håller tummarna för dig.

Jo, dom kan va ohalta i skrit och blockahalta i trav med senskada. Det är ju en betydligt större påfrestning på senorna i trav en skritt, men man måste ju kontrollera med ultraljud för att va säker!
Antar att ni kollat hoven noggrannt också?

Du får uppdatera om hur det går efter klinikbesöket!

Fortsätt kyl ett par varv till a 20 minuter. Hoppas det går bra på kliniken och att det inte ser allt för illa ut!

Både bra och dåliga nyheter. Dom bra: Att han kommer att bli frisk!:love: Dom dåliga: Att det är en senskada på ytliga böjsenan ca 5 cm lång precis under knät. På ultraljudet såg man att halva senan såg jättefin ut med tydliga långa fiber och den skadade delen va helt grumlig och defus. Han hade även en skada på annuligament. (tror jag att det hette) Den va dock inte så allvarlig och skulle ta ca en månad att laga. Vet beräknade att det skulle ta ca 10-12 månader innan han va i tävlingsform igen. Tråkigt men jag är bara så enormt glad över att han kommer att bli bra igen. Han kommer nog inte att kunna hoppa men det gör inte mig så mycket. Det är inte vår starka sida.

Så nu väntar boxvila i två veckor och nytt återbesök. Ni andra som har hästar med senskader. Har ni några bra tips att komma med? Vad har gett bra respons på era? Han står med back on track på nätterna och vanliga stallbandage på dagarna. Finns det något annat man kan göra? Finns det något att ge invärtes som hjälper till med återuppbyggnaden av senan?

Jag kylde min hästs sena två gånger dagligen, när hon gjorde illa sin ytliga böjsena, vilket min vet ansåg ha hjälpt mycket.
Sedan så använde vi oss av magnetprodukter och Biolight. :bow:

Ok. Det var ju synd att det var en senskada, men svaret var väl ungefär vad du varit inställd på..

Så som jag gjort med hästar med senskador/gaffelbandsskador:
Kyl morgon och kväll, antingen med kallvatten (bäst) eller isbandage (inte lika bra tycker jag, och farligt om man skulle glömma dom på) med arnika och bandage efteråt, eller BoT på natten.
Har använt magnetbandage också, men har inte direkt märkt nån supereffekt på nån häst än så länge.

Boxvila första tiden, sen helst ute dygnet runt!! (tror jag själv är väldigt bra)

När träningen startas, tränar jag bara på hårt underlag (dvs. ingen travtur i djupsand!!), och ökar träningen extremt långsamt.

Min häst hade en gaffelbandssvullnad som åring och hon blev fullt återställd. Jag körde med BoT linda nattetid på henne och var mycket noga med vilan hon var ordinerad, hon stod 4 månader i box/sjukhage.

Vårat gamla sto fick en senskada på ena frambenet. 80% av senan var helt avsliten och det såg för jävligt ut (hon var dessutom bortåt 20 år när det hände). Hon befann sig då i Tyskland och veterinären (en av deras landslagsvet) ansåg att det var så illa att det inte fanns någon behandling att ta till utom kyla, vila och att hoppas.

Vi kylde 2 ggr/dag i ungefär tre veckor. Boxvila och sjukhage (hon stod snällt stilla ute och hagen hade bra underlag).

Långsam igångsättning. Mkt skritt på ganska hårt underlag. Vårat sto kom igång igen och ett år efter tävlade mamma i distans på henne, 4 mil :D hon hoppar dock inte längre pga sin höga ålder vid skadan. Vi bestämde att vi inte vill riskera något. På senan har hon nu en knöl alá pingisboll (ärret efter skadan) men annars har hon inga men alls.

Liknande trådar

Hästvård Ja, som rubriken säger - någon som varit med om det? Dvs att en hovböld i sig kan leda till utslag på böjprov? Åkte in på klinik med...
Svar
13
· Visningar
1 041
Senast: jemeni
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 550
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 522
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 223

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Retrievertråden

Hästrelaterat

Tillbaka