Senskada pga spark

casio01

Trådstartare
skulle vilja höra era historier om sparkskador på bakbenen då min pålle blev sparkad på bakbenen och är tyvärr rädd för att han ska ha fått någon slags senskada eller annat. Givetvis är kliniktid bokad men skulle ändå vilja höra era erfarenheter från sparkskador lite för lugnande eller förberedande inför vår kliniktid.. :)

Han blev sparkad nedanför hasen ”mitt på benet” svullen runt såret samt varm runt såret, ingen hälta eller feber. Intressant att få läsa om likande och kanske man kan få lite hopp att det kanske inte alls är något..:crazy:

Vår ponny blev sparkad och fick en senskada. Tog ett år innan hon var tillbaka men vi fick inga bakslag. Nu som 16 årig, hände för 5 år sedan tror jag, tävlar hon och har aldrig varit påverkad av detta. Hon har en liten knöl på benet men det är bara skönhetsfel
Hoppas det går bra för er❤️

Min första Tant sparkade på en kant och gav sig själv en senskada (både djupa och ytliga påverkade men inte till samma grad) som 4 åring.

Rehabbades i stort sett resten av sitt liv, iaf tänket kring träning. Hon drogs med en rörelsestörning (hade svårt att få in det skadade bakbenet lika långt under sig och steget med vänster ben var förskjutet ca 10-15cm bakåt jmfrt med höger). En viss svampighet kvarstod i senan och en knöl med ärrbildning.

Hoppades upp till 120cm, dressyrade, reds ut och reds på galoppbana i full kareta. Höll för ridning till hon var nästan 25 (även om det blev lugnare ridning de sista åren) och togs bort innan hon fyllde 26.

skulle vilja höra era historier om sparkskador på bakbenen då min pålle blev sparkad på bakbenen och är tyvärr rädd för att han ska ha fått någon slags senskada eller annat. Givetvis är kliniktid bokad men skulle ändå vilja höra era erfarenheter från sparkskador lite för lugnande eller förberedande inför vår kliniktid.. :)

Han blev sparkad nedanför hasen ”mitt på benet” svullen runt såret samt varm runt såret, ingen hälta eller feber. Intressant att få läsa om likande och kanske man kan få lite hopp att det kanske inte alls är något..:crazy:
Min fick skada på djupa böjsenan, 6 månaders vila och sedan igångsättning. Höll i många år efteråt utan problem.

Hände min häst för snart två år sedan. Broddspark i hagen, nästan två veckor på klinik, opererad två gånger. Hon blev skadad i ytliga böjsenan och det som motsvarar hälsenan (minns inte namnet).

Skulle få börja rida efter ett halvår men jag kände av en rörelsestörning och på film såg man hur hon vinklade hasen. Fortsatte att motionera henne från marken och byggde upp henne. Satt upp dryga året efter olyckan och nu rör hon sig som vanligt på plan mark men har kvar en liten rörelsestörning när hon går i nedförsbacke.

Min fick skada på djupa böjsenan, 6 månaders vila och sedan igångsättning. Höll i många år efteråt utan problem.
Skönt att höra att det gått så bra efteråt ändå! Minns du ungefär vart på benet din häst blev sparkad?:) Min blev sparkad ganska högt upp, ganska exakt där griffelbenet borde sitta :nailbiting: Har inte sådär superduperkoll på hur senorna och sånt går..

Skönt att höra att det gått så bra efteråt ändå! Minns du ungefär vart på benet din häst blev sparkad?:) Min blev sparkad ganska högt upp, ganska exakt där griffelbenet borde sitta :nailbiting: Har inte sådär superduperkoll på hur senorna och sånt går..
I mitten skulle jag säga, mellan hasen och kotan. Strax under griffelbenet skulle jag nog säga att det var om jag kommer ihåg rätt.

Utan att klämma känna se och röntga är det ju bara gissningslekar.
Tror du är mer på rätt spår... brutet griffelben?

Liknande trådar

Hästvård Hej! Var inne på klinik med min häst, som varit svullen i ett bakben (insidan nedanför has till kota) i ett par dagar, idag. På...
Svar
7
· Visningar
2 216
Senast: Sirap
·
Hästvård För en dryg vecka sedan fick min häst två sår av spark från annan häst. Ena såret på insidan av vänster fram och det andra högt upp på...
2
Svar
25
· Visningar
11 570
Senast: Görel
·
Relationer Som rubriken lyder. Varit ihop med min gubbe i snart ett år, han är verkligen helt underbar på alla sätt och vis. Det som inte funkar i...
10 11 12
Svar
228
· Visningar
19 524
Senast: tott
·
Hästvård Igår när jag skulle hämta min häst i hagen hade han sparkat sig själv på frambenet på mitten av senan ytliga/djupaböjsenan. Han hade ett...
Svar
16
· Visningar
3 642
Senast: Freeride
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka