Senskada på körhäst

E

ehtrod

Hej! Har någon här erfarenhet i konvalescens av en körhäst med måttlig senskada i ett bakben? Jag har fått ett program för uppträning med ridning, men hon är inte särskild mycket riden förut, undrar om det bäste sättet är ridning eller om jag ka köra på nått specielt sätt nångång i träningen?

Sv: Senskada på körhäst

De spelar ingen roll om du rider eller kör din häst, de blir ju mindre belastning för hästen om du kör. kanske inte ska köra upp och ner i branta backer till att börja med, och inte dra för tungt lass.

Skritta på hårt underlag brukar ju rekomenderas och vara effektivt. Du har säkert fått ett bra tränings program av din vetrinär....

All lycka med din häst:)

Tack! Ja, har fått ett program, bara undrade...

Vi promenerar på hårdt underlag varje dag, och det ser allt bättra ut för varje dag :banana:

Alla senskador, oavsett grad, är allvarliga och kan bli långvariga. Jag har lärt mig av veterinär att en senskada oftast tar 6-12 månader att läka ut, innan man kan börja träna hästen igen, och då får man räkna med 3 månaders övergångstid där man skrittar en månad, travar lite lätt under en månad och sista månaden försöker man cantra lugnt några dagar i veckan.

Även om skadan ser bra ut så kan senan fortfarande vara väldigt ansträngd och öm. Belastas den för hårt i det läget går skadan upp igen och hela benet kan svullna och så får man börja om med konvalescensen.

Jag minns en tjej i ett stall jag hade hästarna i för över 10 år sen, som hade en travhäst som skadade en sena. Hon väntade inte mer än några veckor innan hon började träna igen och så kom skadan tillbaka. Samma sak en gång till, vänta några veckor och så full träning. Needless to say, den hästen blev aldrig frisk...

Håller en tumme för att det går bra med din häst, senskador är inte kul!

vi har en kör häst som fixade sin sen skada i hagen, så fick han vila o träna precis så som du förklarar o blev bra, han leddes på hårt under lag o sedan reds han men bara med en lite o nätt ryttare o sen va han gla o fick ut i hagen igen de tog inte många dar förr än han lyckades paja en ny sena, asså inte samma!!!!
samma sak igen vila, träning o sedan ut i hagen igen...... buhu IGEN gör han en konstig sak o får en NY sen skada. Denna gången blir hästen opererad, man kan tydligen ta benmärg från bröst benet o sputa på skadan i senan så ska skadan läkas bättre, inte snabbare men bättre. Sagt o gjort, nu e han hel o frisk o går med de andra i hagen o har förhoppningsvis lärt sig att inte hoppa runt som de andra tonåringarna i hagen. (han e ju inte så ung som de alls)

Ja just ja din reds ju inte men de kan ja säga av de kör hästar ja haft erfarenhet av så har vi bara sadlat o ridit. de e lite vingligt först men de bryr sig inte mkt. asså de gjordes inge konstigt av de så hästarna har aldrig tagit de så seriöst. använd bara rösten istället för sätet så blir de säkert jätte bra.
Lycka till vet ja

Tacksam för alla svar!!!

Min tjej är en 10 årig stark haflinger och blev bara inriden för ett par år sen. Hon har tidligare bara varit körhäst. Hon blev inte använnt överhuvudtagit förre året tills hon kom til mig i oktober, där hon stod orkade dom inta att köra, och var rädda för att rida, hon höll på som sat...! Jag började rida henne i oktober, så hon är vant med ridningen nu (och väldigt duktig:angel: ).

Nja, vi promenerar (snart blir det nog tömmkörning när isen har släppt...) 1 månad, sen promenad och 10 min ridning i skritt i 6 veckor, sen 4 veckor med promenad och ridning med liiite trav och sen ridning m. trav 1 månad och sen börja galopera lite, och efter en månad till, volter!!!! Tills vidara är hon inne i boksen hela dagarna :cry: kommar bara ut i en liten rasthaga när hon är ensam.

Pyyyyhhh lång tid, men hon ska bara bli bra!!

Jag hoppas självklart att hon blir bra, men ta det väldigt lugnt med henne. Det är inte omöjligt att skadan uppstått för att hon är 10 år och knappt blivit använd på så länge. Jag säger inte att det är ditt fel, tro inte det, men en så pass vuxen häst som dessutom är av en tyngre ras och som stått i vila så länge känns lite som en senskada "waiting to happen". Jag har sett rätt många hästar senskadas bland annat eftersom jag jobbat inom galoppen och travet, och de har en av två saker gemensamt (oftast): antingen så har de stått i lång vila och satts igång för hårt under för kort tid så senorna inte hunnit vänja sig, eller så har de tränats för hårt på för mjukt underlag för länge, så att senan pajade när banan en dag var hårdare än vanligt.

Jag är lite i samma sits som du, jag har en hingst som gått i avel sedan 2004 och när han kommer hem i september har han inte motionerats regelbundet på två år. Jag räknar med att det kommer ta nästan två år att komma tillbaka till tävlingsbanorna med honom igen. Det är tråkigt när man bara kan skritta i flera veckor, men jag har gjort det förut och det ÄR värt det i slutändan! Ge inte upp, fortsätt kämpa oavsett hur mycket det blåser och regnar, för en dag kommer ni stå där på mållinjen, hela och friska! Lycka till!

Jag har en valck med en böjsena i vä fram nu..
Trist ! Men men..
Verkar inte vara värsta sortens skada, men det har trots allt varit en blödning i senan.
Jag har skrittat honom för hand 2 x 20 min i typ 6 veckor. Gjorde återbesök och fick rådet att handskritta honom 6 veckor till !!
Han hoppade ju nästan ur skinnet..

Nu har jag börjat skritta honom i vagn, har bättre kontroll på honom då. Plan, hård mark..asfalt.. Lugnt och stilla !
Sen har han på sig Back On Track på nätterna, efter skritten lägger jag på kylgelé och bandagerar. På e.m, inför natten lägger jag på antingen Radital Värmesalva eller något liniment och bandagerar.
Huvva, kanske en del säger och stönar "blistring".. Men har man koll på det och känslan i fingertopparna så går det bra. Du känner ju din häst ben bäst..
Man kan även gå ut i skogen och plocka sådan riktig "skogsmossa". Av någon underlig anledning så "drar" den ur benet och det blir även som ett stöd. Låt sitta 2-3 dagar. Har funkat för en kompis till mig, som fick en böjsena på sin travare. Och den var rejäl..
Fick ta Heparin för att lösa upp blodansamlingen där. Men det är dyrt..

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
806
Senast: Nevermind
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 337
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 893
Senast: liiinnea
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 490

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Scenföreställningar

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V