Sv: Senskada på körhäst
Jag hoppas självklart att hon blir bra, men ta det väldigt lugnt med henne. Det är inte omöjligt att skadan uppstått för att hon är 10 år och knappt blivit använd på så länge. Jag säger inte att det är ditt fel, tro inte det, men en så pass vuxen häst som dessutom är av en tyngre ras och som stått i vila så länge känns lite som en senskada "waiting to happen". Jag har sett rätt många hästar senskadas bland annat eftersom jag jobbat inom galoppen och travet, och de har en av två saker gemensamt (oftast): antingen så har de stått i lång vila och satts igång för hårt under för kort tid så senorna inte hunnit vänja sig, eller så har de tränats för hårt på för mjukt underlag för länge, så att senan pajade när banan en dag var hårdare än vanligt.
Jag är lite i samma sits som du, jag har en hingst som gått i avel sedan 2004 och när han kommer hem i september har han inte motionerats regelbundet på två år. Jag räknar med att det kommer ta nästan två år att komma tillbaka till tävlingsbanorna med honom igen. Det är tråkigt när man bara kan skritta i flera veckor, men jag har gjort det förut och det ÄR värt det i slutändan! Ge inte upp, fortsätt kämpa oavsett hur mycket det blåser och regnar, för en dag kommer ni stå där på mållinjen, hela och friska! Lycka till!