Senskada och backar

Ingridl

Trådstartare
Mitt 6-åriga sto fick en skada på ytliga böjsenenan i våras - liten skada på utsidan på senan fram. Nu har jag för några veckor sedan fått klartecken av vet att börja lägga in trav i korta pass efter att ha skrittat först vid hand och sedan uppsuttet. Senaste ultraljudet visade att själva skadan i senan är så gott som helt utläkt. Vet är på semester i 3v till och jag tänkte därför be om kloka råd här:

1. Spelar tiden man rider ngn roll vid rehab av en senskada? Dvs jag har tidigare skrittat henne i upp till en timme på hårda vägar - först vid hand och sedan uppsutten. Nu när jag travar en del tar samma runda ca 40 min. Törs jag då öka sträckan jag rider så att jag fortfarande rider i en timme totalt?

2. Vad bör jag göra i backarna? Ska jag alltid skritta eller kan jag t ex trava i en lätt uppförsbacke?

Resten av dygnet går hästen på bete i en stor hage. Jag märker ingen påverkan på senan i samban med ridning.

Sv: Senskada och backar

när jag skulle sätta igång min efter en skada på djupa böjsenans förstärkningsband fick jag höra att jag kunde rida hur länge jag vill (i normala mått mätt) men öka travtiden lite i taget

Liknande trådar

Hundhälsa Har en Malle hane på 1,5år, som i januari opererades för meniskskada i höger bakknä där man även kunde se att 10% av främre korsbandet...
Svar
1
· Visningar
1 325
Hästvård Hör mig för om någon varit med om liknande och vill dela med sig av sin erfarenhet kring det. Bakgrundsinformation: Min häst fick en...
Svar
15
· Visningar
2 264
Senast: ll.96
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 720
Hästvård Hej! För fyra veckor sedan var vår ponny svullen på utsidan av skenbenet, höger fram, när vi tog in henne från hagen. Hon var inte halt...
Svar
7
· Visningar
2 473
Senast: Robina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka