Senskada? Gaffelband?

K

Kakao

Min häst var igår morse jättesvullen i höger bak. (Han går ute dygnet runt) Han var inte halt, hade inte feber, och verkade totalt oberörd av detta. Men benet var enormt tjockt från hasen ner till kotan. Lite varm också.
Ringde veterinär som rådde boxvila på nätterna och skrittpromenader på dagarna i ett par dagar, innan vi ska vidta några vidare åtgärder.

En tjej i mitt stall hävdade att det var en solklar gaffelbandsskada, att hästen då inte blir halt (?) och att det vore vansinne att inte åka in till klinik direkt. Hon påstod också att senan kommer "gå av" om vi inte gör någonting åt detta direkt... Visst tror jag att hon tar i en smula.. men vad tror ni?

Är det verkligen sant att en kraftsig senskada inte ger någon hälta? Har jag aldrig hört talas om tidigare. Om hästen nu är totalt ohalt, betyder inte det att det kanske bara var en allvarlig vrickning, som han inte har ont av, men som kanske tar nån vecka att "läka"?

Nån som känner igen skadan? Vad tror ni?
(ps. veterinär ska komma ut i nästa vecka ändå, pga vaccinering, men man undrar ju ändå litegrann kring denna typ av skador)

Sv: Senskada? Gaffelband?

Jag tycker det påminner mycket om den gaffelbandsskada jag hade på min häst för 3 år sen. Ingen hälta, svullen i början, sen märktes ingenting. Fick dock en snabb diagnos då vet.
kom direkt till plats efter en svår olycka. Skadan konstaterades efter
ett par dagar vid en ultraljudsundersökning. Resulterade i 4 mån boxvila, 10 min korta promender på hårt underlag osv.
Så lyd kompisens råd och var mycket försiktig! Hoppas det går bra för dig och din häst!

Mja. Det är inte en lymfangit då? Om benet är jämntjockt från hasen och nedåt?

Jag tycker att du bör ta ut en veterinär enkom för detta problem och få en diagnos. Först då kan man ju eg ge råd om hur skadan ska skötas, t ex boxvila eller ej. Är det en lymfangit så förvärrar ofta boxvila symptomen.

Yes, jämntjockt... Men eftersom han är feberfri uteslöt vi lymfangit. Men jag vet inte mycket om det, om det kanske är så att det inte behöver vara feber?
Veterinären tyckte som sagt att han skulle stå inne några nätter, så jag ska ringa igen på måndag... :crazy:

okej.. var den halt?

antar att jag föredrar att det skulle vara lymfangit, med tanke på vad det andra alternativet verkar medföra. Fast jag vet å anda sidan inte riktigt vad lymfangit innebär heller :/

Det kan inte vara något litet småsår som benet svullnat upp av då? En del kan ju vara svåra att se.

Senskador ger ju inte alltid hälta... Min hästs böjsena var endast lite svullen, ej halt eller dyl, men det var rätt allvarligt ändå.
Vänta någon dag och se vad som händer? Men givetvis utan att träna hästen.

Det är ju jättesvårt att säga vad det är bara för att benet är tjockt och svullet. Som någon skrivit här ovan så kan det vara ett gaffelband eller en skada på sträcksenan, de behöver inte visa hälta alla gånger. Men det kan ju lika gärna vara ett litet sticksår eller ett ormbett, låt du en veterinär titta på det snarast.

Jag vet inte hur andra resonerar. Men jag skulle i alla fall behandla det supertjocka benet som om det vore det värsta tänkbara (i detta fall en senskada) för att sen förhoppningsvis kunna andas ut om det visar sig vara något mycket mera simpelt. Jag skulle aldrig chansa!

Hade själv en häst en gång som svullnade upp runt en framkota och upp på baksidan av benet, misstänkt lik en böjseneskada. UL:ade på klinik när svullnaden lagt sig och det visade sig bara vara en vrickning som enligt veterinären hade kunnat bli mycket mer allvarlig om inte vi hade vidtagit "senskadeåtgärder" direkt dvs boxvila, liten sjukhage och korta promenader. Hästen var OK efter en månad.

ok. Jag har försökt leta efter sticksår, men det är ju svårt att hitta.

Men jag får helt enkelt fortsätta med det vi gör nu, låter honom stå inne på nätterna och i liten hage på dagen.
(han kan inte stå inne på dagen eller i halthage á 3x3 meter, då snurrar han bara runt som en tok och det är knappast bra....)
Promenerar och lindar benet över natten, som veterinären föreslog. Ska ringa tillbaks till henne så fort helgen är över, så får någon komma ut och kika.
Måste man in till klinik för att kunna avgöra om det är gaffelbanden? Det går inte att avgöra på plats eller?

Det går att ultraljuda hemma om den veterinär du tar ut har den typen av utrustning, för att se skadans omfattning om det nu skulle vara en gaffelbandsskada eller annan senskada måste man ta ett ultraljud. Det kan ju bara vara en övertänjning av en sena likväl som att en liten del av senan har gått sönder. Tar man inte detta på allvar är risken stor att den skadade senan blir ännu mer trasig, påfrestningen är stor när hästen rör sig.

Jag såg att du bor i Stockholm, kan kanske tipsa om ett par veterinärer som EVENTUELLT har UL:maskin de kan ta med. Själv föredrar jag klinik då man även kan röntga om det skulle vara så att inget syns på UL.

Gaffelbandet är på benets baksida, sträcksenorna på benets framsida. Så det går knappast att förväxla. Men du kanske menade böjsenorna?

Jag menar ingen sena specifikt. Jag har inte sett hästen och TS beskrev väl aldrig så väldigt ingående var hästen är svullen mer än att det är ett bakben. Det kan ju vara precis vad som helst men jag anser att man, innan en diagnos är satt, i alla fall inte kan vara nog försiktig OM det visar sig vara det värsta.

Har inte varit i kontakt med så många senskador tack och lov men minns ett fall där hästen blev mycket svullen och varm i ett ben. Detta försvann inom någon vecka och hästen började ridas igen. Hästägaren tog det hela med ro och en axelryckning och kort därpå hade den redan försvagade senan gått sönder mer eller mindre helt med lång konvalescent som följd.

Lyft benet som när du ska kratsa hovarna och känn på senorna. Börja med en annan häst och känn på båda bakbenen. Gärna flera hästar så du bekantar dig med hur det känns. Ytterst närmast huden är ytliga böjsenan, sedan djupa böjsenan och närmast skenbenet känner du gaffelbandet. Gaffelbandet delar sig i två grenar i höjd med kotan. Följ varje sena uppifrån och ned och känn. Du kan liksom "knipsa" om dem med fingrarna. En frisk sena känns jämn, fast och ömmar inte. Om senan är skadad kan du ofta känna som en bulle eller förtjockning någonstans. Har du en översträckning av någon av senorna kan hela senan kännas förtjockad och mjuk.

Ta sen först friska benet på din häst och sedan det svullna benet och jämför. Kanske du får någon ledtråd av detta hur du ska gå vidare. Är någon av böjsenorna förtjockad pga skada kan du också få en banankontur på senan, en spolformig svullnad. Det är inte lika lätt att känna en gaffelbandsskada, det beror på var det sitter. Sen finns det förstärkningsband, ligament, senskidor som man kan skada också.

Svullnad sjunker nedåt så hittar du ett ställe som känns misstänkt kan du förvänta dig att svullnaden kanske sitter nedanför det stället imorgon.

Ultraljudsundersökningen är nödvändig för att bedöma hur stor skadan är.

Du skrev "kan vara ett gaffelband eller skada på sträcksenan", det var det jag reagerade på och undrade om du skrivit fel.

Alltså, det är ingen idé att känna på benet just nu. Det är totalt alldeles runt hela vägen från hasen och ned till kotan. Jämntjockt och runt.

nej min var inte ett dugg halt.

Lymfangit är relativt lätt att få bort faktiskt. Kan behövas antiinflammatoriskt men inte alla gånger. Vissa hästar har dock en benägenhet att lättare få lymfangit när dom haft det en gång. Hade jga varit du hade jag "hoppats" på lymfangit..min häst har en gaffelbandsskada nu och ska stå i 4-8 mån :(

Usch....
Inte nog med att det skulle vara jobbigt för hästen att vara så sjuk... Det är ju en rejäl jävla tidsgrej oxå. Jobbar ju heltid! Redan nu är det riktigt jobbigt att åka ut både morgon och kväll för att ta in och släppa ut hästarna... Det ska komma fler hyresgäster till stallet snart, och då ska vi ju dela på in- och utsläpp (kollektivstall), men än så länge är det helt sjukt, då alla är på väg att flytta utom jag och en till tjej.
Förstår inte riktigt hur det här ska gå till. Det är ren och skär katastrof. Om det nu är så förstås. Svårt att tänka sig att han ska kunna vara så allvarligt skadad när han är så uppenbart glad och pigg... Suck.

men det låter verkligen som lymfangit när du säger att hela benet är svullet från has till kota, och det brukar gå över på några dagar till två veckor ungefär beroende på hur långt det har gått. Hade vet kollat? Boxvila tycker jag låter dumt OM det är lymfa eftersom att hästen ska röra på sig pga blodcirkulationen som måste hållas igång. Men du har inte fått någon säker diagnos än eller?

Svullnad sjunker nedåt så hittar du ett ställe som känns misstänkt kan du förvänta dig att svullnaden kanske sitter nedanför det stället imorgon. QUOTE]

Är det verkligen så? Min veterinär sa att svullnaden oftast sitter något ovanför skadan. Tex om hästen har en hovböld eller någon annan skada i hoven så är kotleden eller strax ovanför kotleden svullen. Men detta kanke bara gäller hovskador?
Till TS:
Min häst fick blödningar i gastrocnemus (stavning?) senan hö bak. Blödningen satt precis i senfästet, och senan är den som biner ihop knät med hasen. Hon var rejält halt och svullen/varm över hasen. Senan var betydligt tjockare än den på det friska benet, och svullnaden var lite ovanför och lite nedanför själva blödningen. Hon var konstant halt i åtta månader trots vila i sjukhage, linding varje natt samt back on track hasskydd. Tyvärr blev hon aldrig bra....:cry:

En senskada innebär ju tyvärr lång konvalicens, så vi får hoppas att det här är något annat. jag skulle inte väntat med att ta ut veterinär, oavsett vad de säger!!

//Julia

Liknande trådar

Hästvård Hej! Var inne på klinik med min häst, som varit svullen i ett bakben (insidan nedanför has till kota) i ett par dagar, idag. På...
Svar
7
· Visningar
2 242
Senast: Sirap
·
Hästvård Jag skriver här nu och ber om råd då jag känner att jag behöver hjälp. Jag är ägare till ett 3-årigt engelskt fullblodssto sedan...
6 7 8
Svar
159
· Visningar
17 302
Hästvård Here we go again. Efter mer än 2 år utan skador så råkade vi ut för en hälta igen för en månad sedan. Hästen i fråga är ett finnhäststo...
2
Svar
20
· Visningar
4 397
Hundhälsa Min hund åkte ner med benet mellan två plankor i lördags. Det gjorde väldigt ont och hon skrek till ordentligt. Ville inte ställa ner...
Svar
9
· Visningar
1 269
Senast: LuckyMe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Utreda för allergi eller inte
  • Oseriös avel 2023