Senskada? Gaffelband?

Sv: Senskada? Gaffelband?

Från början har du svullnad över skadan pga t ex blod och överskott av vätska som kroppen bildar som försvar. Så länge inte överskottet har absorberats och ingen ny svullnad (blod t ex) produceras sjunker den nedåt av tyngdkraften. Hur långt vätskan kommer innan det tar stopp beror på vad som är skadat. Muskler och senor är omgivna av bindvävshinnor.

men det låter verkligen som lymfangit när du säger att hela benet är svullet från has till kota, och det brukar gå över på några dagar till två veckor ungefär beroende på hur långt det har gått. Hade vet kollat? Boxvila tycker jag låter dumt OM det är lymfa eftersom att hästen ska röra på sig pga blodcirkulationen som måste hållas igång. Men du har inte fått någon säker diagnos än eller?

nej, veterinär ska komma ut i veckan.
Idag var han mindre svullen på baksidan av benet, men framtill där han sen tidigare har ett överben, var han fortfarande svullen. Dessutom varmare just över det gamla överbenet.
Det har dock kollats på klinik när han var 5-6 år, och aldrig medfört några problem, så har svårt att tänka mig att skadan skulle ha något med det att göra?
Han går ute i en liten hage på dagarna nu. Tills vet. bedömt.

Hur har det gått ?
Har svullnaden gått ner än ?

nej, veterinär ska komma ut i veckan.
Idag var han mindre svullen på baksidan av benet, men framtill där han sen tidigare har ett överben, var han fortfarande svullen. Dessutom varmare just över det gamla överbenet.
Det har dock kollats på klinik när han var 5-6 år, och aldrig medfört några problem, så har svårt att tänka mig att skadan skulle ha något med det att göra?
Han går ute i en liten hage på dagarna nu. Tills vet. bedömt.

han har inte slagit i överbenet då??

jag skulle köpa back o track lindor och sätta på hästen. de främjar blodgenomströmningen och det är bra i vilket fall som helst. Är det lymfagit akn ajg verkligen rekommendera back on track! är det senskada så kan den ökade blodgenomströmningen hjälpa läkningen lite bättre. Min häst har en senskada just nu, och han har lindorna på sig på natten. Men ajg skulle nog ultraljuda faktiskt, fö att vara säker.

Min häst hade lymfagit bak för fem år sedan och var jämn tjock hela vägen, halt mest för att benet var så tjockt, men ingen feber eller nåt. Än idag funderar ajg på vart såret fanns, fö ajg hittade aldrig något. Min häst hade lymfagitsymptom väldigt länge, lymforna blev förstorade nere vid kotan, men han hade back on track som nattbandage i ett halvår och sedan var det bra.

Men är det bra att sätta på BOT på en akut lymfangit ?
Borde det inte bli fel så länge som det finns värme i lymfangitsvullnaden?
Man brukar vilja kyla när benet är varmt och värma när det är kallt, eller är det jag som hört fel ?

Nej, du har rätt. Back on track ska inte användas vid en akut lymfangit som ju är en infektion, däremot kan det vara bra i de fall hästen får en kronisk förändring med bestående lymfödem (kronisk lymfangit). Det bästa bandaget vid akut lymfangit är ett våtvärmande omslag.

Svullnaden är mycket mindre nu baktill på benet, nästan bara svullen över överbenet, och precis runtomkring.
Veterinärerna verkar verkligen inte vilja undersöka min häst, allt de sa på kliniken jag ringde till idag var att jag ska avvakta till efter helgen. Så jag gör väl det.
De var ytterst tveksamma till att det skulle ha någonting med en senskada att göra när jag beskrev allting i detalj för dem, både veterinären på kliniken och distriktarna.

Det låter fortfarande som en lymfangit. Förmodligen så sitter det lilla osynliga såret vid överbenet och infektionen har utgått därifrån.

Överbenet satt på skenans framsida,va? Där har du ändå bara sträcksenor och om en sådan skadas så gör det inte så mycket. Även om de förstås är bättre i intakt skick!

Man får stå på sig ibland hos veterinärerna. Vill du ha ett ultraljud av hästens senor så borde du kunna få det, du betalar ju för det. Boka en tid och åk in med hästen så får de se hur den ser ut. Du råkar inte ha tagit bilder på det svullna benet som dokumentation? Det kan vara bra att ha i vissa fall.

hade BOT på så snart som det var klart att det troligen var lymfangit. Det var alltså inte "direkt" efter, kan man säga. Vet hade inget att invända mot det. min häst fick ju dessutom en sorts kronisk lymfangit där BOT var helt outstanding. syns inget av det nu för tiden!

jag är ignen expert, skulle aldrig vilja råda någon, men ett tips kan ajg ge. :)

Det fungerade mycket bra både på lymfangiten då och senskadan nu, och det är det jag går på. :)

Senast ändrad:

Min häst har en varning på gaffelbandet på ena fram. Det yttrade sig som en svullnad som en "knöl" högst upp under framknät, innanför böjsenan. Jag misstänkte en svullnad ett tag, men trodde det var inbillning. Sen tävlade jag en helt, då blev knölen större. Trodde han fått en smäll, han kändes inte halt. Tränade hopp två dagar senare, men min tränare tyckte jag skulle ultraljuda det. Fick tid på klinik redan dagen efter om den morgonen var han svullen längs med hela benet nedanför knät. Vid longering hos vet visade han då hälta på det benet. Han fick skrittas 15 min i 2 v och stå i 7*7 m sjukhage. Sen återbesök för att konstatera skadan, ökad skrittid till ca 30 min i 3 veckor till (hältan hade minskat betydligt). Senaste återbesöket (för en vecka sen) så var "knölen" nästan helt borta, så nu får jag skritta upptill en timme samt trava lite om jag vill. Hagen är också något utökad. Ska på återbesök om 2 veckor, då ska han ultraljudas igen. Men jag har ingen aning om hur lång tid läkningen tar, men eftersom skrittiden hela tiden utökas så är han på bättringsvägen. Men som sagt, detta var bara en senvarning, TUR!

Överbenet satt på skenans framsida,va? Där har du ändå bara sträcksenor och om en sådan skadas så gör det inte så mycket. Även om de förstås är bättre i intakt skick!

Yes det är på framsidan, och har som sagt blivit kontrollerat när han köptes. Dock vore det ju skönt att undvika att det blir större... :S

Seppo skrev:
Man får stå på sig ibland hos veterinärerna. Vill du ha ett ultraljud av hästens senor så borde du kunna få det, du betalar ju för det. Boka en tid och åk in med hästen så får de se hur den ser ut. Du råkar inte ha tagit bilder på det svullna benet som dokumentation? Det kan vara bra att ha i vissa fall.

Jag har tyvärr ingen kamera, och har inte tänk på att det vore en bra idé att göra heller... Jag bad att få en tid första gången jag ringde men de avrådde mig helt enkelt. Verkar lite konstigt, men de borde väl veta.

Yes, jämntjockt... Men eftersom han är feberfri uteslöt vi lymfangit. Men jag vet inte mycket om det, om det kanske är så att det inte behöver vara feber?
Veterinären tyckte som sagt att han skulle stå inne några nätter, så jag ska ringa igen på måndag... :crazy:

Vad går veterinärer på när de ska avgöra om antibiotika ska sättas in eller ej ?
Är tempen som avgör eller något annat. Typ graden av svullnad eller hur länge benet varit tjockt ?
Finns det andra svullnader , som också är varma och lämnar avtryck av fingret när man trycker ? Svullnader efter vanliga sår eller slag kanske, eller är det en annan variant av svullnad ?

Det kan inte kännas ok att tvingas spruta antibiotika för varje gång en känslig häst blir tjock (fingeravtryckstjock).

Liknande trådar

Hästvård Hej! Var inne på klinik med min häst, som varit svullen i ett bakben (insidan nedanför has till kota) i ett par dagar, idag. På...
Svar
7
· Visningar
2 242
Senast: Sirap
·
Hästvård Jag skriver här nu och ber om råd då jag känner att jag behöver hjälp. Jag är ägare till ett 3-årigt engelskt fullblodssto sedan...
6 7 8
Svar
159
· Visningar
17 302
Hästvård Here we go again. Efter mer än 2 år utan skador så råkade vi ut för en hälta igen för en månad sedan. Hästen i fråga är ett finnhäststo...
2
Svar
20
· Visningar
4 397
Hundhälsa Min hund åkte ner med benet mellan två plankor i lördags. Det gjorde väldigt ont och hon skrek till ordentligt. Ville inte ställa ner...
Svar
9
· Visningar
1 269
Senast: LuckyMe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka