Sensation G3, svårt med "sitsen"

Loppan

Trådstartare
Har försökt väcka liv i tidigare tråd om sensation-sadlarna, men den verkar inte vakna.

Jag har en sensation G3 engelsk trail. Både jag och hästen (islandshäst) trivs bra i denna sadel och jag tycker att den är väldigt bekväm och stabil. Mitt dilemma är att jag inte riktigt får till mina ben i en bra rak ställning så som jag skulle vilja. Jag upplever att formen på sadeln (som liknar en allroundsadel) gör så att mina ben bli mer vinklade (dock inte stolsits). Jag sitter i övrigt bra i sadeln och känner mig avslappnad och balanserad.

Därför funderar jag på att köpa en till sadel som komplement. Har kikat på G4:an (dressyrmodellen) och skulle vilja vet av er som har jämfört om ryttarens benställning skiljer sig mycket mellan G3 och G4. Det känns ju onödigt att köpa en G4 det nu inte är särskilt stor skillnad. Då kanske jag hellre skulle titta på en annan dressyrsadel? Dock helst bomlös då han håller på att forma om sig i kroppen.

Sv: Sensation G3, svårt med "sitsen"

Jag upplevde min G3:a (med G4 sits dock) som väldigt "platt" att sitta i, vilket gjorde att jag hamnade i en lätt stolsits. Nu har jag en liten kudde under sitsen som gör att den blir smalare och nu sitter jag mkt bättre! Värt att testa kanske? :) blir inte lika mycket pengar som en till sadel i alla fall... ;) Twistbolster heter kudden.

En sån tror jag att jag ska införskaffa till min hybrid! Den var ju inte så fasligt dyr heller såg jag. :)

Bra bomlösa tycker jag att Startrekk är, jag har en Island som jag dressyrar med både på islänningen och storhästen. Det är lätt att hitta en bra sits i dem tycker jag. Har inte själv suttit i Dressyr-varianten, men ÅF har väl demosadlar som de skickar så man kan få prova innan man bestämmer sig helt såvitt jag vet.

Jag rider hybrid, och har helt enkelt klippt till två lager liggunderlag och lagt under den löstagbara sitsen. Man får pyssla lite så det blir den form som man vill ha, beroende på hur brett man har mellan sittbenen osv.
Men jag sitter betydligt bättre och smalare med det ilägget, och skulle inte vilja rida utan.

Nu kollade jag på twistbolster, och jag tror man gör en egen mycket bättre/billigare. Min är ca 20 cm lång (hela sitsens längd) och runt 1 dm bred. Lite smalare fram än bak.

Senast ändrad:

Tack så mycket för tipset! ska nog beställa en sån Twistbolster.

Jag har ju inte ens testat att lägga något under den löstagbara sitsen så jag ska nog även se om jag kan göra så som CK skriver att klippa till liggunderlag.

Om inte det räcker så ska jag nog fundera på att skaffa en mer renodlad dressyrsadel, men det är ingen som kan beskriva skillnaden i benläget mellan G4:an och G3:an?

Jag rider hybrid, och har helt enkelt klippt till två lager liggunderlag och lagt under den löstagbara sitsen. Man får pyssla lite så det blir den form som man vill ha, beroende på hur brett man har mellan sittbenen osv.
Men jag sitter betydligt bättre och smalare med det ilägget, och skulle inte vilja rida utan.

Nu kollade jag på twistbolster, och jag tror man gör en egen mycket bättre/billigare. Min är ca 20 cm lång (hela sitsens längd) och runt 1 dm bred. Lite smalare fram än bak.

Har gjort som du, funkar bra.

Hoppas det är okej att kapa lite i tråden, men ser att flera av er som svarat här har en sådan sadel, jag har fått låna en g4 sadel för att jag haft så svårt med bomsadel till min häst och tycker att den är helt ok, lite bred som sagt men vet nu hur jag ska göra. Men min undran är, ni som har en sådan här sadel, hur gör ni med lättridning/fältsists? Jag har ingen erfarenhet av bomlösa sadlar men har hört att man inte skall rida lätt i dem. Vad är era funderingar och erfarenheter?

En fråga till, är det möjligt att ha vanliga stigläder som inte sitter fast såsom orginalen gör?

Alla bomlösa ska lämna fritt utrymme längs med hela ryggraden, i alla lägen, med ryttare på. Om den gör det så går det bra att stå i fältsits och rida lätt.

Det går bra att rida lätt och stå i fältsits. Stiglädren kan du byta ut till vanliga om du vill men du får bättre tryckfördelning om du har dem som som de är.

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
727
Utrustning Köpt min drömhäst för ett par veckor sedan som är helt underbar på alla sätt och vis. Jag har dock enorma problem med att hitta en sadel...
Svar
7
· Visningar
2 876
Utrustning Vi har idag provat några dressyrsadlar som vi lånat med hem och funderar på hur vi ska ta oss vidare efter detta. Albion 17" K2 MW...
Svar
0
· Visningar
2 457
Senast: Rimfaxe
·
Utrustning Jag har två islandshästar varav den ena mycket kräsen med sadelval. Han gillar inte alls bomsadlar om de är över 35cm långa(har hittils...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
11 442
Senast: HannaZ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar