Senkontraktur/överkotning

N

Nivell

H J Ä L P!!

Har opererat min ett åring för senkontraktur. Operationen har ej gett de resultat man önskat. Nu börjar han att kota över på ett framben. Är det någon där ute som har något tips eller egen erfarenhet på denna relativt okända diagnos. Griper alla halmstrån som finns innan det är för sent....

Sv: Senkontraktur/överkotning

Varför är diagnosen okänd?

Mitt sto slet av sin sträcksena i vintras och då kotade hon över om hon inte hade ett stabilt bandage, men pga bandagen fick hon också en senkontraktur.

Kotar hästen över på samma ben som den blev opererad på? Är sträcksenan intakt? Borde inte den rimligtvis hålla tillbaka kotan?

Han är opererad i bägge fram och bägge förstärkningsbanden är borta.... Anledningen till att jag upplever att diagnosen är "okänd" är att det är INGEN som verkar veta så mycket om senkontraktur, detta inkluderat veterinärer!!!

Han är opererad i bägge fram och bägge förstärkningsbanden är borta.... Anledningen till att jag upplever att diagnosen är "okänd" är att det är INGEN som verkar veta så mycket om senkontraktur, detta inkluderat veterinärer!!!

Förstärkningsbanden är inte borta. De är kapade. Vad jag förstått växer de ihop igen. Se till att hålla hästen ridlindad med padd och elastiska lindor för att minska ärrbildning. (det var vad de sa till mig.) Min fick order om promenader 2 ggr per dag i tio minuter på hårt underlag, helst asfalt. Han opererades när han var 9 månader på ena fram. Önskar att de hade tagit bägge. *suck* Idag 11 år.

Diagnosen är inte alls okänd. Kallas vardagligt även för bockhov.

Dom är inte borta, jag vet att dom är kapade! Det som gör mig så frustrerad är att alla säger olika! Min vet som även opererade sa att han INTE ska lindas, han sa boxvila om han kotar över, absolut INTE promenader på asfalt!!! Vem fan ska man tro på!!! Diagnosen är väl inte direkt okänd, men alla säger ju olika saker om hur han ska behandlas, så hur är det egentligen, vem vet något,vem har rätt?????

H J Ä L P!!

Har opererat min ett åring för senkontraktur. Operationen har ej gett de resultat man önskat. Nu börjar han att kota över på ett framben. Är det någon där ute som har något tips eller egen erfarenhet på denna relativt okända diagnos. Griper alla halmstrån som finns innan det är för sent....

Vad fick du för hemgångsråd samt eftervård i samband med operationen???

På föl med kontraktur så ska dom gå på mjukt underlag, men med kortare promenader på hårdare, för att tänjas. Dock blir musklerna runt omkring trötta och drar ihop sig, vilket kan göra att överkotningen blir värre. Därav är vila viktigt!!

Lindning eller inte, vet jag inte. Men för att hålla så mycket stöd och värme så känns lindningen mera riktigt.

Överkotning är inte helt ovanligt. Och man ska vara försiktig, det kan gå åt fel håll fort.

Mycket riktigt så skärs förstärkningsbanden av så att senan kan slacka och hästen inte kotar över.

mul/ får myrkrypningar över kroppen när det gäller senkontrakturer.. (har tagit bort två föl pga det)

På föl med kontraktur så ska dom gå på mjukt underlag, men med kortare promenader på hårdare, för att tänjas. Dock blir musklerna runt omkring trötta och drar ihop sig, vilket kan göra att överkotningen blir värre. Därav är vila viktigt!!

Lindning eller inte, vet jag inte. Men för att hålla så mycket stöd och värme så känns lindningen mera riktigt.

Överkotning är inte helt ovanligt. Och man ska vara försiktig, det kan gå åt fel håll fort.

Mycket riktigt så skärs förstärkningsbanden av så att senan kan slacka och hästen inte kotar över.

mul/ får myrkrypningar över kroppen när det gäller senkontrakturer.. (har tagit bort två föl pga det)

Jag skulle vilja höra TS hemgångsråd,,,,

Inte att du fått tagit bort 2 föl pga det.

Du har helt rätt,, eftervården är mkt viktig att ta del av och strikt följa.

Frågan jag vill ha svar på är hemgångsråd och eftervården för att ha en tjans av att i alla fall gissa mig till utvecklingen.

Jag har några vänner vars hästar haft det och där var det hårt underlag på dagen (12 timmar) samt mjukt underlag på natten (12 timmar) samt stretching.
Så det verkar vara olika.

*kl*

På min (vuxna) häst med senkontraktur har det ordinerats mikropromenader på hårt underlag x flera gånger om dagen, helst ska hon röra sig totalt 45 min.
Boxvila och så gott som inget strö i boxen.
Senkontrakturen gör så att sträcksenan inte får tid till att läka och orsakar fortfarande en subluxation (mer som en knix i kotan, lätt överkotning typ, ingen regelrätt överkotning längre).

Det har tagit 5 månader att få böjsenan någorlunda mjuk igen, nu har hon iaf hela hoven i backen.

Jag skulle vilja höra TS hemgångsråd,,,,

Inte att du fått tagit bort 2 föl pga det.

Du har helt rätt,, eftervården är mkt viktig att ta del av och strikt följa.

Frågan jag vill ha svar på är hemgångsråd och eftervården för att ha en tjans av att i alla fall gissa mig till utvecklingen.

Ja hemgångsrådena är viktiga, iom att det är ju den opererande veterinären som vet exakt hur det ser ut och har sett ut.

Dock ska man inte leka med det. Ja, jag har fått tagit bort två föl pga det och jag vet andra som fått tagit bort unghästar 1-2år pga det med.

Det är därför det är så svårt att ge några tips och VETA hur TS ska göra. Men TS ska vara medveten om att det är en ganska allvarlig sak och att jag har iaf liiiite erfarenhet av det.

Jag har några vänner vars hästar haft det och där var det hårt underlag på dagen (12 timmar) samt mjukt underlag på natten (12 timmar) samt stretching.
Så det verkar vara olika.

Några 12timmar ska det nog INTE vara, det handlar om en halvtimme i taget.

Fölena hade jag ute 10-20min åt gången * 2-3 gånger/dag.

Men mina föddes utan sträcksenor så det kvittade vad vi än gjorde, dom kotade över iaf. En opererade vi (samma typ av operation som TS häst). Fölet stod med skena som stöd i 10dagar (byttes polstring och lindades om var 3:e dag) Men det hjälpte inte. Men mina föl har haft en annan grundorsak. Inga sträcksenor. Kanske hade operationen lyckats om dom fanns, det vet vi inte.

Bra att du sa stretching! Det är viktigt! Lite grann några gånger om dagen med.

Hur ser hovarna ut?

Vad är din uppfattning om hovformen på en individ som opererats för senkontraktur och senare börjar kota över???

Anser du att man i detta läge bör sänka trakterna med tanke på att vid operationen så kapade man förstärkningsbanden och öka rörelsen eller ordinera mera vila med ofta men lite rörelse och mekaniskt öka tålängden för att på sikt återställa trakten i lägre possition och därefter om det ger resultat öka upp rörelsen??

Hovformen i detta fall är av betydelse bara man kan utläsa vad hela hästen sänder ut för signaler genom sin hovform.

Ju högre trakt ju mindre genomtramp blir det i senmuskelaturen och en häst som signalerar att ett optimalt genomtramp är smärtsamt talar om det genom att börja kota över.

Antingen har det brustit i själva operativa ingreppet eller oxå har det brustit i att delge hemgångsråd och eftervård.

Att tvingas kapa förstärkningsbanden betyder i klartext att involverad senapparatur tappas sin naturliga bärande förmåga och av en eller annan orsak blivit stum. När man kapar förstärkningsbanden så är tanken att själva huvudsenan utan sina infästningar ska bli mera flexibel.. Alla senor utmynnar i från en muskel, en muskel kan inte klara av mer belastning än den är utvecklad för, en överbelastad muskel leder till muskelsönderfall och blir stum.

Så hur gör man då om en senapparatur eller muskel blivit överansträngd,,, utsätter den för ännu större påfrestningar???

Kan vila och avstressande närmiljö inkl underlag vara en lösning liksom massage och stretching genomgående i samtliga muskelgrupper främja läkningsprocessen??

När min häst var 1 år kotade han över så extremt så att han blev opererad & fick gipsskenor, de ringde från operations bordet & frågade om de skulle gå vidare! Efter att gips skenorna var borta var utgången väldigt oviss men de sa - boxvila/ utebox men vi kände att oddsen var dåliga , vi prövar vårt eget! Släppte ut honom (lindad) med de andra i hagen, han kotade över i början men började sakta stärka sig... Nu är han 2,5 år & jag har börjat rida honom så smått & han har inga problem. Man ska inte alltid tro på boxvila, i vissa fall blir det negativt!

Tack för alla goda råd och tips! Det som känns så jobbigt att alla säger olika! Min behandlande vet säger boxvila, inte linda. Han kotar över rejält på v fram! Stretchar och minimalt med strö dagtid. Jobbigt att pendla mellan hopp och förtvivlan! Nu åker jag till Mälarkliniken istället för Ultuna där jag nu vill ha en second opinion! Är inte riktigt nöjd med Ultuna!!!!

Några 12timmar ska det nog INTE vara, det handlar om en halvtimme i taget.

Fölena hade jag ute 10-20min åt gången * 2-3 gånger/dag.

Men mina föddes utan sträcksenor så det kvittade vad vi än gjorde, dom kotade över iaf. En opererade vi (samma typ av operation som TS häst). Fölet stod med skena som stöd i 10dagar (byttes polstring och lindades om var 3:e dag) Men det hjälpte inte. Men mina föl har haft en annan grundorsak. Inga sträcksenor. Kanske hade operationen lyckats om dom fanns, det vet vi inte.

Bra att du sa stretching! Det är viktigt! Lite grann några gånger om dagen med.

jodå, 12 timmar i taget gällde.

Liknande trådar

Hästvård Jag misstänker att det här kan bli långt och mest vill jag skriva av mig och få alla bitar sammanfattade på ett ställe. Alla tankar och...
Svar
5
· Visningar
1 814
Senast: Jerseyite
·
P
Ekonomi & Juridik Hej, Jag har en del saker som jag skulle vilja få lite synpunkter och kanske till och med svar på. Det rör en vän som haft häst i...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 872
C
Hundhälsa Hej! Jag vill dela med mig av mina erfarenheter så det kan hjälpa andra. Jag har en snart 11 år gammal schäfertik som haft problem...
2
Svar
26
· Visningar
17 500
Övr. Hund Det är inte alltid så lätt att fastställa, inte ens om man är veterinär tydligen. För en tid sedan var jag inne hos veterinären då min...
Svar
15
· Visningar
11 710
Senast: Disen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka